کشاورزی

عباسعلی نوبخت خبر داد: تدوین طرح آبخیزداری در سطح ۱۹ میلیون هکتار

ناظم نیوز: رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: نزدیک به ۹۰ میلیون هکتار فعالیت در حوزه‌های آبخیز کشور باقی مانده که برای ۱۸ تا ۱۹ میلیون هکتار آن طرح اجرایی تدوین شده است.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از Da1news به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت امروز دوشنبه در دومین روز از کارگاه آموزشی و نشست هم‌افزایی برای حکمرانی متعالی سرزمین افزود: برای سلامت حوزه‌های آبخیز نباید تنها مسایل اکولوژیک را ببینیم بلکه مدیریت منابع طبیعی با سه فاکتور مهم اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی امکان‌پذیر است.
وی در همین حال بر اجرای طرح‌های آبخیزداری در قالب برنامه‌های توسعه هفتم و هشتم تاکید کرد و اظهار داشت: ما برنامه برای مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری داریم.
نوبخت به ارزش‌های بازاری و غیربازاری آبخیزداری در کشور اشاره و تصریح کرد: به ازای یک واحد هزینه و اعتبار در حوزه آبخیزداری، ۴.۴ تا ۴.۷ سود به طبیعت باز می‌گردد.
وی درباره سرعت بیابانی شدن اراضی کشور گفت: سرعت بیابانی شدن اراضی کشور ۳ برابر فعالیت‌هایی است که در بخش مقابله با بیابانزایی انجام می‌دهیم.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که سطح عرصه‌های بیابانی کشور ۴۴ میلیون هکتار است، اذعان داشت: از این سطح حدود ۳۰ تا ۳۲ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی است.
وی ادامه داد: با اعتبارات اختصاصی در قالب برنامه ششم توسعه سالانه ۳۰۰ هزار هکتار مقابله با بیابانزایی در کشور انجام شد در حالی که سالانه حدود یک میلیون هکتار بیابانزایی داریم.
نوبخت به گسترش بیابانزایی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: تعداد استان‌های بیابانی از ۱۴ استان به ۲۲ استان رسیده ضمن آن که حدود ۲۷۰ میلیون هکتار عرصه‌های گرد و غبار در اطراف کشور ما هستند و ایران تحت تاثیر گرد و غبار این اراضی قرار دارد.
وی ادامه داد: اگر مراتع کشور تبدیل به بیابان شود، سطح بیابان‌ها افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در همین حال از تدوین برنامه ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی در سطح ۵۰ میلیون هکتار به منظور مدیریت مراتع خبر داد و اظهار داشت: این برنامه برای یک بازه زمانی پنج ساله آماده شده و امیدواریم با هم‌افزایی با وزارت کشور اجرایی شود.
وی با اشاره به تدوین طرح مردمی‌سازی منابع طبیعی گفت: این طرح با رویکرد مدیریت سامان‌های عرفی در قالب کارکردهای بازاری و غیربازاری توسط جوامع محلی آماده شده است.
نوبخت درباره اهمیت طرح مدیریت جامع آبخیزداری نیز اذعان داشت: این طرح تضمینی برای امنیت زیستی، غذایی و ملی است.
وی افزود: ما در سه حوزه بزرگ آبخیز کار را شروع کرده‌ایم.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه درباره طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیز بیان داشت: برخی استانداری‌ها از جمله استانداری خراسان حنوبی همکاری خوبی با این طرح داشته‌اند.
وی در همین حال خواستار افزایش سطح همکاری‌های تمام استانداری‌های کشور با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شد.
نوبخت تصریح کرد: اگر بخواهیم ایران قوی داشته باشیم باید پوشش گیاهی موجود کشور را حفظ و سپس به فکر غنی‌سازی و توسعه آن باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا