کشاورزی

دکتر آقاجانی: استان گلستان در تحقیقات مدیریت تلفیقی آفات موفق بوده است

ناظم نیوز: دکتر آقاجانی گفت: استان گلستان در تحقیقات مدیریت تلفیقی آفات موفق عمل کرده است و با در نظر گرفتن تنوع اقلیم در استان توانسته ایم مدیریت تلفیقی آفات را با همکاری بخش آموزش و ترویج در مناطق و اقلیم های قالب، اجرایی کنیم.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از پایگاه خبری DA1news، دکتر محمدعلی آقاجانی محقق بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی گفت: مدیریت تلفیقی آفات بهترین گزینه و اقدام در کنترل آفات و عوامل خسارت زای گیاهی است.

وی گفت: مدیریت تلفیقی آفات یک رهیافت اکولوژیکی برای مدیریت آفات است که روشهای بیولوژیک, زراعی, فیزیکی و ادوات شیمیایی را به نحوی تلفیق و ترکیب می سازد که هزینه اقتصادی, خطرات بهداشتی و زیست محیطی کمتری را به دنبال داشته باشد.

دکتر آقاجانی در توضیح بیشتر در خصوص معرفی مدیریت تلفیقی آفات افزود: مدیریت تلفیقی آفات عبارت است از بررسی کلیدی فنون موجود برای مهار آفات و تلفیق اقدامات مناسب به منظور جلوگیری از رشد جمعیت آفات و نگه داشتن میزان مصرف سموم شیمیایی در حدی که خطرات آن بر سلامتی انسان و محیط زیست به کمترین حد برسد و یا کاهش یابد.

محقق بخش گیاهپرشکی استان گلستان افزود: استان گلستان در تحقیقات مدیریت تلفیقی افات موفق بوده و در انتقال یافته های علمی مرکز، بخش آموزش و ترویج استان با برگزاری دوره های آموزشی و اجرای تحقیقات در مزارع الگویی و پایلوت در مناطق مختلف استان توانسته است یافته های موجود را به کشاورزان انتقال دهد.

وی در ادامه افزود: ما در فاز عملیاتی و اجرای این بخش هنوز به استانداردهای لازم نرسیده ایم و باید کار بیشتری در انتقال یافته های علمی و پذیرش آنها به کشاورزان انجام دهیم.

دکتر آقاجانی دربخش دیگری از این گفت و گو گفت: با وجود تنوع اقلیمی و با در نظر گرفتن تنوع محصولات گیاهی در استان که حدود ۷۲ محصول گیاهی بشمار می رود، به همان نسبت نیز درصد بالایی از آفات، بیماری ها و علف های هرز در استان گلستان وجود دارد که این موضوع برای ما هم فرصت است و هم تهدید.

محقق گیاهپزشکی با چند اقیلم خواندن استان گلستان افزود: ما در جنوب، نواحی سردسیر و کوهستانی را در کنار نواحی خشک و بیابانی شمال استان را داریم و بین این دو ناحیه نیز تنوع اقیلیم مختلفی را رصد کرده و در خصوص وظایف مرکز و بخش تحقیقات کار می کنیم.

وی ادامه داد: اما با در نظر گرفتن تمامی توانایها و عوامل تحقیقی، توانسته ایم اقلیم های را در مدیریت تلفیقی آفات پوشش دهیم که در استان، قالب بوده و بیشترین خسارات و آفات را دربر میگیرند.

ویدئو کامل این گفت و گو را ببنید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا