کشاورزی

توصیه هایی کیانوش حق‌نما برای مبارزه با مگس مدیترانه ای

ناظم نیوز: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان نسبت به مشاهده آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات گلستان هشدار داد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از DA1news، کیانوش حق‌نما با بیان اینکه باغدارانی که باغات آن‌ها به مگس مدیترانه‌ای آلوده شده می‌توانند از سموم توصیه شده استفاده کنند، افزود: روش‌های غیر شیمیایی نظیر انجام تله‌گذاری انبوه و استفاده از پروتئین‌هایی که با قیمت مناسب‌تر از داروهای شیمایی به وفور در بازار موجود یافت می‌شود، از دیگر روش‌های مقابله با آلودگی مگس مدیترانه‌ای است.
وی با بیان اینکه در نیمه اول تیر ماه جمعیت زیادی از مگس‌های مدیرترانه‌ای به باغ‌های گلستان هجوم می‌آورند، از باغداران خواست حداقل ۲۵ روز تا یک ماه قبل از برداشت محصول با استفاده از روش‌های بیولوژیک و تله‌گذاری با این آفت مبارزه کنند.
وی با بیان اینکه باغدارانی که باغات آن‌ها به مگس مدیترانه‌ای آلوده شده می‌توانند از سموم توصیه شده استفاده کنند، افزود: روش‌های غیر شیمیایی نظیر انجام تله‌گذاری انبوه و استفاده از پروتئین‌هایی که با قیمت مناسب‌تر از داروهای شیمایی به وفور در بازار موجود یافت می‌شود، از دیگر روش‌های مقابله با آلودگی مگس مدیترانه‌ای است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه باغداران باید اقدامات بهداشتی در باغ‌های خود را جدی بگیرند، تأکید کرد: در صورتی که میوه‌های آفت‌زده در پای درخت ریزش دارند باید جمع‌آوری شود و خاک با ابزار آلات مکانیکی هم‌زده شود تا شفیره مگس در معرض پرندگان و سایر حشرات قرار گرفته و از تعداد آن تا حد زیادی کاسته شده و از بین برود.
حق نما تصریح کرد: مگس مدیترانه‌ای یکی از مخرب‌ترین آفات حشرات جهان است که به دلیل پراکندگی وسیع آن در سراسر جهان، تکثیر بسیار سریع، توانایی آن برای تحمل آب و هوای سردتر نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه‌های گرمسیری و طیف وسیعی از میزبانان، در بین گونه‌های مهم اقتصادی مگس میوه، رتبه اول را دارد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته مگس مدیترانه‌ای خسارت زیادی به محصول باغداران گلستانی وارد کرد، افزود: کشاورزان باید با اقدامات پیشگیرانه و به موقع، مانع از گسترش این آفت و تکرار خسارت به میوه‌های درختان خود شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا