گردشگری

بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد

کم‌تر کسی است که اسم کرمانشاه هجدهمین شهر بزرگ ایران را بشنود و یاد افسانه دلنشین و جذاب «شیرین و فرهاد» نیفتد، اما این، حالی است که در استان کرمانشاه ۳۰۰۰ اثر تاریخی وچود دارد که ۷۱۶ اثر به‌ثبت آثار ملی و بیستون که کتیبه‌یی به جا مانده از داریوش هخامنشی دارد، به‌ثبت جهانی رسیده ‌است.

ناظم نیوز: در همه جای استان کرمانشاه، آثار قابل اعتنایی به‌چشم می‌خورد که هر گردشگری را مجاب می‌سازد برای یک‌بار هم که شده، سفری به‌این شهر زیبا داشته باشد و از جاذبه‌هایی که شهرت ملی و جهانی دارد، دیدن کند.

محوطه بیستون
محوطه بیستون که تنها اثر ثبت شده کرمانشاه در فهرست جهانی است، نقش برجسته‌ها و نقوش زیادی دارد.
از کوه بیستون که به معنای جایگاه خدایان است و سنگ‌نوشته‌ای به فرمان داریوش بر روی آن به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده تا مجسمه هرکول که از شگفتی‌های این محوطه است، هنگام سفر به کرمانشاه حتما باید دیدن کرد. هر چند سر مجسمه هرکول تا کنون دو بار سرقت شده و سر فعلی آن کپی است.
از دیگر زیبایی‌های این مجموعه کاروانسرای شاه عباسی است که رو به‌کوه بیستون دارد. کاروانسرایی به‌سبک چهار ایوانی و به‌مساحت سه هزار متر مربع که احداث آن از دوره شاه‌عباس تا زمان شاه‌سلیمان صفوی به‌طول انجامیده و از چند سال پیش مورد مرمت قرار گرفته و تبدیل به هتلی مجهز با عنوان لاله بیستون شده است.
کتیبه شیخ‌علی‌خان زنگنه و کاروانسرای ایلخانی آثار دیگری است که این مجموعه بی‌نظیر را کامل می‌کند.

طاق بستان و مجموعه‌ای از سنگ‌نوشته‌ها
یکی از مناطق بسیار دیدنی کرمانشاه طاق بستان است که مجموعه بی‌نظیری از سنگ نوشته‌ها و سنگ نگاره‌ها به‌شمار می‌آید
این سنگ نگاره‌ها صحنه‌های شکار و نواختن چنگ و تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم را نشان می‌دهد. چشمه و کوه طاق‎بستان نیر از مفرح‌ترین مکان‌های منطقه است.
پارک کوهستان در ۱۰ کیلومتری شمال طاق‌بستان یکی دیگر از تفرجگاه‌های منطقه است.

سراب صحنه
کسانی که بخواهد در سفر به کرمانشاه یک‌روز را در جایی خوش آب و هوا و خرم بگذرانند، حتما باید سراب صحنه را انتخاب کنند. جایی با آبشارهای پر آب، درختان سربه‌فلک کشیده و رودهای جاری.
سراب صحنه که در شمال شهر صحنه واقع شده و به‌آن دربند می‌گویند، دریاچه مصنوعی کوچکی دارد که مسافران می‌توانند در آن قایق سواری هم بکنند.
سراب صحنه از چهار چشمه تشکیل شده که آبشاری زیبا را به‌وجود ‌آورده است. گوردخمه دربند نیز در سمت راست رود دربند یکی از دیگر دیدنی‌های این منطقه است.

مسجد شافعی‌ها
مسجد شافعی های کرمانشاه یکی از مساجد بسیار زیبا و دیدنی ایران است که به‌سبک مساجد ترکیه ساخته شده و با گلدسته‌های بلندش زیبایی خاصی به‌شهر بخشیده است.
این مسجد که از یک سو به‌میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منتهی می‌شود، در سال ۱۳۲۴ ساخته شده و از سال ۱۳۲۶ تاکنون اهل سنت در آن نماز می‌خوانند.

تکیه معاون‌الملک
تکیه معاون‌الملک که امتیاز عمده‌اش به کاشی‌کاری آن مربوط می‌شود، یکی از زیباترین بناهای مذهبی به جا مانده از دوره قاجار در استان کرمانشاه محسوب می‌شود.
این تکیه که در سال ۱۲۸۲ ساخته شده، ابتدا برای برگزاری آیین‌ها و مراسم مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری استفاده می‌شد، در دوره مشروطه به‌محل اجتماع مشروطه‌خواهان تبدیل شد، اما با افزوده شدن تکیه به‌آن، محلی شد برای برگزاری مراسم مذهبی.
کاشی‌های برجسته و نیمه برجسته این تکیه با رنگ‌های صددرصد طبیعی به‌کار رفته در آن‌ها، جهانی بی‌همتاست و تصاویری که روی کاشی‌ها نقش بسته صحنه‌هایی از غزوات رسول گرامی اسلام (ص)، نبردهای جضرت علی (ع)، حوادث کربلا و همچنین تصاویر سلاطین باستانی ایران از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید است. کاشی‌کاری این تکیه که دو قسمت عباسیه و زینبیه دارد ۱۷ سال طول کشیده و در حال حاضر، تکیه دارای موزه پوشاک و مردم‌شناسی هم هست.

تکیه بیگلربیگی
تکیه بیگلربیگی را عبدالله‌خان ملقب به بیگلربیگی در دوره قاجار احداث کرده و آیینه‌کاری‌ هایش بی‌نظیرترین تصاویر را در مقابل بازدیدکننده قرار می‌دهد. این تکیه حیاطی باصفا با حوضی در وسط دارد و در سمت غربی حیاط، تالار آیینه‌کاری‌ بزرگی واقع شده که به حسینیه شهرت دارد و با آرایه‌ها و کتیبه‌های متعددی مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا