تجارت

جاذبه های پاییزی عروس کویر

پاییز از راه رسیده و با افسونگری درختان را به‌سوی تصاویری هزاررنگ می‌برد و مقصد طبیعت گردان را از جنگل و کوهستان به‌سوی کویر تغییر می‌دهد و از بین مناطق کویری کشور، یزد که به‌حق عروس کویر محسوب می‌شود، یکی از مناطق جنوبی کشور با آب و هوایی معتدل است.

ناظم نیوز: استان یزد اماکن تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری دارد و اغلب مناطق روستایی آن هدف گردشگری و میراث‌دار هویت معماری ایرانی است.

ده بالا
تفت یکی از شاهکارهای طبیعت در منطقه یزد است و از میان روستاهای جذاب این منطقه با معماری و فضای ناب، «ده بالا» حکایت دیگری است. این منطقه در نزدیکی شیرکوه افسانه‌ای واقع شده، کوهی که در آن برف، حضوری دایمی دارد. این منطقه بسیار سرسبز و خوش آب و هواست، به‌طوری که در پاییز هم هوای جذابی دارد. ده بالا که در تابستان و بهار ییلاقی جذاب به شمار می‌آید، در پاییز و زمستان هم دارای جذابیت‌هایی خاص است. ضمن این‌که خزان دیر به آن‌جا می‌رسد و تا اواسط پاییز، هنوز زیبایی تابستانی دارد.

باغ شادی
شهرستان خاتم یکی از مناطق بسیار سرسبز استان یزد است. این شهرستان که در جنوبی ترین نقطه استان واقع شده و با برخورداری از جنگل‌های باغ شادی، باغ معدن منطقه کرخنگان، جنگل‌های انبوه و تماشایی چنارناز، که درختانی چون بنه، کهکم، ارژن و… را در خود جای داده، یکی از مناطق پرطرفدار طبیعت گردان محسوب می‌شود. وجود حیات وحش در منطقه همچون کبک، تیهو ، آهوبره و… نیز تا حد زیادی بر شکوه زیبایی شهرستان خاتم می‌افزاید. به‌اضافه این‌که در بیابان‌های اطراف آن نیز، گل‌های زیبایی می‌روید که چشم‌اندازی دیدنی را به‌نمایش می‌گذارد .

روستای طزرجان
یکی از مناطق خوش آب و هوای یزذ، تفت است که علاوه بر داشتن آثار باستانی و تاریخی، جاذبه‌های خاص اکوتوریستی نیز دارد. این روستا در کف دره‌ای گسترده واقع شده و در این میان، کوه برفخانه طزرجان، که محل یخچال‌های طبیعی دایمی در زمان‌های گذشته بوده، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
این کوه با ارتفاع ۳۹۷۲ متر از سطح دریا یک پدیده ژئومورفولوژی جالب و دیدنی است و نمی‌توان آن‌را دید و متعجب نشد. چشمه‌هایی نیز که بیشتر آن‌ها از دامنه کوه برفخانه جریان دارد، باغات مصفا، مزارع زیبا و کانون‌های روستایی را سیراب می کند و مناظر طبیعی ی بدیع و شگفت‌انگیزی را در هر قسمت از دامنه پدید آورده است.

ریگ زرین
کویر ریگ زرین، شاه‌بانوی مسی رنگی است که قافله ریسمون را مبهوت ‌دلبری خود می‌کند. این کویر که شاید بتوان گفت یکی از زیباترین کویرها است، شب‌های بی‌نظیری دارد و چنان است که گویی ستارگان راه شیری آسمانش را پوشانده است.

براریگ بافق
«براریگ» هم یکی از نقاط دیدنی کویر یزد است که تل‌ماسه‌ها و تپه‌های شن روان با وسعت زیادی را شامل میشود و مکانی جذاب برای عاشقان سکوت و شب‌های سحرانگیز و رویایی است.

روستای قطرم
روستای قطرم، در حکم ماسوله کویر یزد است. این روستای زیبا دارای کوچه‌های تنگ و پیچ در پیچ با سقفی از شاخه درختان است. ویژگی بارز و مشخص این روستا، خصوصیت آب و هوایی آن است، زیرا این روستای خوش آب و هوا در دره‌ای میان کوه‌‌های بلند و سر به‌فلک کشیده واقع شده و دارای آب و هوای چهار فصل است. به‌طوری‌که در این روستا از یک‌سو درخت خرما که ویژه مناطق گرمسیری است، روییده و از سوی دیگر درختان بادام، زردآلو و گردو که خاص مناطق سردسیری است وجود دارد.

مسجد جامع فهرج
مسجد جامع فهرج (مسجد امام حسن) یکی از بناهای تاریخی متعلق به صدر اسلام است که در روستای فهرج واقع است و گفته شده ساخت در نیمه اول قرن اول قمری انجام گرفته و جالب این‌که تنها مسجد با قدمت زیاد است که ساختمان آن از ابتدا تا کنون هیچ تغییری نکرده‌است.

پارک کوهستان
از جمله جاذبه‌های طبیعی یزد پارک کوهستان این شهر است که از بهترین فضاهای سبز شهری یزد به‌شمار می آید و وسغت بسیار زیادی دارد. حوض بزرگی در میانه این پارک وجود دارد و وسایل مختلف ورزش و بازی و همچنین یک آب‌نمای بسیار زیبا در آن تعبیه شده است.

یخچال خشتی میبد
یکی از جاذبه‌های طبیعی- تاریخی و بسیار جالب و شگفت‌انگیز یزد، یخچال خشتی میبد است که سابق ساخت آن یخچال به قبل از دوره قاجار می‌رسد. این یخچال که با گل و خشت ساخته شده دارای قسمت‌های مختلفی از جمله دیوارهای سایه‌انداز، یخ‌بند، مخزن و گنبدها است و وجود دیوارهای شرقی و غربی آن موجب شده در زمستان یک سایه سار سرد در قسمت شمالی یخچال به وجود آید.
در گذشته با آب قناتی که شب‌های زمستان در حوض اطراف آن می‌ریخت ، قطعات یخ به‌وجود می‌آمد و سپس با شکستن یخ‌ها، آن‌ها را به‌مخزن زیر گنبد انتقال می‌دادند و گنبد خشتی، یخ‌های انباشته شده را برای فصل تابستان جهت استفاده مردم و کاروان ها نگه‌داری می‌کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا