گردشگری

جنجال مرمت گنبد مسجد جامع اصفهان/فروش بلیت دلاری به مسافران خارجی

ادامه جنجال مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان، فروش بلیت دلاری به مسافران هوایی خارجی، تعطیلی سعدآباد به خاطر ورود اردوغان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

ناظم نیوز: در هفته‌های گذشته داربست‌های گنبد مسجد امام خمینی (ره) اصفهان (مسجد جامع عباسی) پس از حدود یک دهه مرمت باز شد و برخی امواج و فرورفتگی‌ها در لایه بیرون گنبد رؤیت شد. اتفاقی که باعث نگرانی دغدغه‌مندان میراث فرهنگی ایران شده و نقدهای مختلفی را به دنبال داشت.

برخی منتقدان نسبت نقدهای تندی نسبت به این مرمت داشتند و برخی دیگر ترجیح دادند تا بررسی‌های دقیق‌تر اظهار نظری در این باره نداشته باشند. اما در سیر این اتفاقات مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان وجود برخی اشکالات را در روند برخی مرمت‌ها تأیید کرد و گفت که تا زمان برطرف شدن این مشکلات روند مرمت ادامه خواهد داشت.

علیرضا ایزدی گفت: خاصیت مرمت این است، مرمت یک پروژه زمان‌بر بوده و باید با بررسی‌های دقیق صورت گیرد. اصرار داشتم که داربست‌ها باز شود، زیرا حدود ۱۳ سال این داربست‌ها روی گنبد وجود داشت و می‌شد به بهانه‌های مختلف تا چند سال آینده نیز این داربست‌ها را روی گنبد نگه داشت و هیچکس از وضعیت آن انتقاد نمی‌کرد.

وی ادامه داد: این داربست‌ها منجر به آسیب و ضربه زدن به پیکره می‌شود و خطای دید را پدیدار می‌آورد. داربست اجازه نمی‌دهند که اعوجاج جداره بیرون مشخص شود و به همین دلیل بر باز شدن داربست ها پس از بحث‌های اولیه اصرار کردم و گنبد مسجد امام (ره) از این بار رهایی یافت.

مرمت گنبد مسجد امام (ره) ادامه دارد / اشکالات رفع خواهد شد

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان تاکید کرد: گنبد مسجد امام (ره) در عصر معاصر حداقل سه بار مرمت شده، اما به واسطه باور و تخصص خودمان قطعاً دلسوز این ماجرا هستیم و خیانتی نخواهیم کرد. در اردیبهشت‌ماه چند نقطه اشکال پیدا شد و در بخش جنوبی آن نیز مرمتگران مشغول کار هستند. برخی کاشی‌ها نیاز به فیکس شدن بهتر و اصلاح داشتند و در قسمت فوقانی نزدیک به رأس گنبد نیز اعوجاج وجود داشت که نباید پیش بیاید، اما زیاد هم غیر طبیعی نیست.

چالش های مرمت گنبد مسجد امام اصفهان

رئیس ایکوموس ایران درباره مرمت گنبد مسجد امام اصفهان گفت: باید شورایی متشکل از نخبگان حوزه مرمت تشکیل می‌شد و تمام تجربیات مرمتی مورد بررسی قرار می‌گرفت؛ بعد این گنبد جهانی را مرمت می‌کردند.

مهدی حجت در واکنش به موضوع مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اظهار کرد: درباره اینکه اقدامات انجام شده روی گنبد مسجد درست بوده یا نه باید گفت اعلام صحت یا اشتباه بودن آن به عوامل متعددی بستگی دارد. باید بدانیم چه امکاناتی در اختیار افراد بوده و چه افرادی اظهار نظر کرده اند و دلایلشان چه بوده است. داوری کردن درباره اینکه این بیمار را بهتر می‌توانستیم معالجه کنیم یا نه به موضوعات و اطلاعات متعددی نیاز دارد. باید افراد از این نظر که چه نوع قراردادهایی داشته اند و در چه شرایطی کار کردند، بررسی شوند. ما نمی‌توانیم همین طوری بدون اطلاع از تمام جوانب داوری کنیم. چون تمام عوامل در کیفیت انجام کار مؤثر هستند. ما از همه این عوامل باخبر نیستیم.

ضرورت تشکیل شورای نخبگان مرمت/روش های تصمیم گیری فعلی عقلانی نیست

وی افزود: قبلاً در مورد مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان گفته بودیم که انجام کار با تصمیمات محدود اشتباه است. این آثار جزو میراث جهانی کشورمان هستند. نباید مرمت آنها توسط عده‌ای محدود با تصمیمات محدود انجام شود. برای تصمیم گیری روی این گنبدها می‌بایست شورای علمی مرمت تشکیل می‌شد و روش‌های مختلف مرمت با توجه به شرایط موجود مورد بررسی قرار می‌گرفت. به عنوان مثال اگر شخصی بیمار شود، حتی اگر پزشک خانوادگی هم داشته باشد، باز هم برای جراحی او، شورای پزشکی تشکیل می‌دهند. این آثار هم جزو میراث جهانی هستند. می‌توانستیم از تخصص‌های بین المللی هم استفاده کنیم. حالا اگر از تخصص داخلی هم استفاده شد، می‌بایست در جلسه‌ای تمام تجربیات و دانش مرمتی در کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت و حتی کسانی که الان معترض هستند، نظرشان را در آن شورا می‌دادند تا بهترین روش برای مرمت در نظر گرفته می‌شد. اما روشی که اکنون برای مرمت میراث ما در نظر گرفته می‌شود، اشتباه است. این اتفاق نه تنها برای مسجد امام اصفهان بلکه در مورد مسجد شیخ لطف الله هم افتاد.

کاخ سعدآباد باز هم تعطیل شد

کاخ سعدآباد باز هم تعطیل شد

کاخ سعدآباد امروز هم به دلیل حضور رئیس جمهور ترکیه و برگزاری مراسم تشریفات به روی گردشگران بسته شد پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد گفته بود برنامه‌های فرهنگی کاخ دیگر تعطیل نمی‌شود.

استقبال رسمی رئیس جمهور از اردوغان در محل تشریفات کاخ سعدآباد امروز صبح انجام شد، به همین دلیل کاخ به روی گردشگران داخلی و خارجی تعطیل شد.

اردوغان از شب گذشته وارد تهران شده و امروز علاوه بر دیدار رسمی و دوجانبه با رئیسی، در هیئت عالی دو کشور و جلسات کمیسیون مشترک حضور می‌یابد و ضمناً در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه که عصر امروز با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

تعطیلی کاخ در هفته‌های اخیر به دلیل برگزاری مراسم تشریفات ریاست جمهوری پی در پی انجام شده بود به همین دلیل برنامه‌های فرهنگی آن نیز تعطیل می‌شد پیرو این موضوع، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره دستور رئیس جمهور برای ادامه اجرای برنامه‌های هنری در مجموعه سعدآباد با توجه به تردد رؤسای کشورهای خارجی گفته بود: در حال حاضر اجراهایی در محوطه سعدآباد داریم که در هفته‌های قبل به دلیل تعدد تردد رؤسای کشورهای خارجی و برنامه‌هایی که داشتند، در برخی شب‌ها دچار تعطیلی می‌شد. این نکته را به رئیس جمهور عرض کردم و دستور داد که اولویت با برنامه‌ای است که مردم بلیت آن را خریده‌اند و چند هزار نفر هر شب با ذوق و شوق به سعدآباد می‌آیند و برنامه‌ها را طوری تنظیم کنید که حتی یک مورد هم موجب تعطیلی برنامه هنری نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به همین دلیل هفته‌های گذشته که یکی از رؤسای کشورها در تهران بود این مشکل که پیش آمد بلافاصله با همکاری دفتر رئیس‌جمهور ساعات کار و ملاقات‌ها را به نحوی تغییر دادند که برنامه بدون حاشیه اجرا شد و مردم هم برنامه‌شان لغو نشد و همه چند هزار نفر نیز در سعد آباد برنامه را تماشا کردند.

افزایش ساعت بازدید از کاخ‌موزه‌های تهران در تعطیلات

افزایش ساعت بازدید از کاخ‌موزه‌های تهران در تعطیلات

این هفته از اداره کل موزه‌ها خبر رسید که ساعات بازدید از موزه ملی ایران، مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ صبح تا ۲۰:۳۰ خواهد بود. همچنین بازدید از مجموعه‌های ستادی در شش ماهه دوم سال جاری بدون تغییر همانند گذشته است.

برگزاری بیش از ۷۰۰ رویداد گردشگری از ابتدای سال

برگزاری بیش از ۷۰۰ رویداد گردشگری از ابتدای سال

این هفته معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: در ۴ ماه نخست سال جاری ۷۱۰ رویداد گردشگری در قالب جشنواره، نمایشگاه و نیز مراسم‌های متنوع توسط ادارات کل استانی در سراسر کشور برگزار شده است.

علی‌اصغر شالبافیان با بیان این خبر گفت: یکی از سیاست‌های اصلی که در توزیع و همه مکانی سفرهای داخلی تأثیرگذار است؛ برگزاری رویدادها و معرفی محصولات گردشگری متنوع به شمار می‌آید. منطبق با این رویکرد تا کنون ۳۱ استان کشور ۷۱۰ رویداد را در چهار ماه نخست سال برگزار کرده‌اند که این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با بیش از ۱۰۰ درصد رشد مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه رویدادهای مذکور در قالب محلی، منطقه‌ای و ملی برگزار شده‌اند؛ تاکید کرد: جشنواره‌های مختلف مربوط به کشت محصولات متنوع کشاورزی، برگزاری آئین‌ها، مسابقات محلی، معرفی محصولات غذایی، آشپزی و تولیدات بومی استان‌ها هر کدام موضوع اصلی رویدادهای اشاره شده را تشکیل داده است.

شالبافیان ادامه داد: این در حالیست که تعداد کل رویدادهای ثبت شده استان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲۰۰ مورد پیش‌بینی شده است و هموطنان می‌توانند منطبق با زمان برگزاری آنها سفر خود را تنظیم و بر غنی‌سازی ایام اقامت خود بیافزایند.

به گفته معاون گردشگری کشور ۱۰ استان بر مبنای معیارهایی از جمله کیفیت اجرا، ساختار، برنامه‌های محتوایی و نیز بالاترین جذب بازدیدکننده و گردشگر در مقام استان‌های برتر در زمینه برگزاری رویدادهای گردشگری قرار گرفته‌اند و در این میان استان اصفهان با ثبت بیش از ۹۰ رویداد، بالاترین تعداد را به خود اختصاص داده است و پس از آن استان خراسان رضوی با ۷۲ رویداد استان یزد با ۴۹ رویداد و استان آذربایجان شرقی با ۴۸ و فارس با ۳۹ رویداد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین استان‌های مازندران، گیلان و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

هنوز برخی ایرلاین ها بلیت دلاری به گردشگران خارجی می فروشند

هنوز برخی ایرلاین‌ها بلیت دلاری به گردشگران خارجی می‌فروشند

انجمن شرکت‌های هواپیمایی در آذرماه سال ۱۴۰۰ در بحبوحه گرانی بلیت پروازها در مسیرهای داخلی، در دستورالعملی به ایرلاین‌ها، نرخ بلیت در مسیرهای داخلی را برای مسافر غیرایرانی متفاوت اعلام کرد، بر این اساس، سقف نرخ پروازهای داخلی زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و از یک ساعت بیشتر ۱۵۰ دلار تعیین شد.

این دستورالعمل تیر ماه امسال به دفاتر مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی برای اجرا ابلاغ شد و جنجالی به پا کرد. خیلی‌ها مخالف این اقدام بودند و می‌گفتند که نمی‌توان برای مسیر داخلی دو نرخ تعیین کرد تا اینکه پس از مخالفت‌های بسیار، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: فروش بلیت هواپیما به اتباع خارجی بر اساس نرخ دلار ممنوع است و این موضوع به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

اما بعد از اعلام ممنوعیت دو نرخی شدن بلیت هواپیما برای اتباع خارجی در مسیرهای داخلی، هنوز برخی از شرکت‌های هواپیمایی این نرخ را برای اتباع خارجی متفاوت می‌فروشند به عنوان مثال در مسیر تهران به مشهد که نرخ بلیت برای مسافر ایرانی معمولاً یک میلیون و ۱۹ هزار تومان است برای اتباع خارجی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

سازمان هواپیمایی ادامه فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی را تأیید کرد

سازمان هواپیمایی ادامه فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی را تأیید کرد

پس از این گزارش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: فروش بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی به صورت ارزی و بالاتر از نرخ تعیین شده به اتباع خارجی ممنوع است.

میراکبر رضوی در خصوص ارائه خدمات بلیت پروازهای داخلی به مسافران خارجی گفت: هیچکدام از شرکت‌های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و درگاه‌های فروش اینترنتی بلیت، مجاز به نمایش قیمت بلیت هواپیما بالاتر از نرخ تعیین شده توسط شورای عالی هواپیمایی که قابل استناد در سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی است، را ندارند.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که برخی دفاتر خدمات مسافرت هوایی نسبت به اخذ هزینه به صورت ارزی از مسافران خارجی اقدام می‌کنند بر همین اساس به اتباع خارجی توصیه می‌شود برای تهیه بلیت در مسیرهای داخلی بلیت خود را به صورت مستقیم از طریق سایت رسمی شرکت‌های هواپیمایی مربوطه تهیه کنند.

رضوی با تاکید بر اینکه ایرلاین‌ها مجاز به فروش بلیت به صورت ارزی نیستند، گفت: همچنین شرکت‌های هواپیمایی به هیچ عنوان مجاز به ذخیره جا به بهانه ارائه بلیت به اتباع خارجی با هدف فروش بلیت به قیمت بالاتر نبوده و ارائه خدمات به مسافران ایرانی در اولویت است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: شرکت‌های هواپیمایی حداکثر می‌توانند تا سقف ۱۵ درصد از ظرفیت پرواز خود را در اختیار اتباع خارجی قرار دهند همچنین اتباع خارجی مقیم ایران که دارای مجوز رسمی اقامت از دستگاه‌های ذی صلاح هستند از کلیه حقوق اجتماعی در استفاده از هواپیما برای سفرهای داخلی برخوردارند.

۵۷ میلیون نفر سال قبل با ۱۴ هزار اتوبوس‌ بین شهری مسافرت کردند

۵۷ میلیون نفر سال قبل با ۱۴ هزار اتوبوس بین شهری مسافرت کردند

اطلاعات آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ تعداد مسافرانی که با حمل و نقل عمومی در جاده‌ها تردد داشته‌اند، ۱۰۳ میلیون و ۳۶۴ هزار نفر بوده که سهم اتوبوس‌ها با ۵۶ میلیون و ۴۵۳ هزار نفر معادل ۵۷ درصد کل مسافران جاده‌ای که با خودروی شخصی سفر نکرده‌اند، است.

همچنین ۲۴ میلیون و ۳۰۲ هزار نفر معادل ۲۴ درصد مسافران جاده‌ای که با حمل و نقل عمومی در سال گذشته سفر کرده‌اند، با مینی بوس و ۲۱ میلیون و ۶۰۸ هزار نفر معادل ۲۱ درصد هم با سواری کرایه جابه جا شده‌اند.

۵۵ درصد مسافران برای سفرهای درون استانی در سال گذشته اقدام کرده‌اند که متوسط پیمایش هر مسافر در سفرهای استانی، ۱۱۰ کیلومتر بوده است. ۴۵ درصد نیز سهم سفرهای برون استانی با حمل و نقل عمومی جاده‌ای بوده که متوسط پیمایش هر مسافر برون استانی، ۴۰۴ کیلومتر بوده است. به طور کلی متوسط پیمایش هر مسافر در کشور که با اتوبوس، مینی بوس یا سواری کرایه جابه جا شده‌اند، ۲۳۰ کیلومتر بوده است.

این در حالی است که میزان مصرف سوخت در سفرهای استانی بیش از سهمیه تعداد مسافران و معادل ۵۹ درصد و بوده و مصرف سوخت در سفرهای بین استانی تنها ۴۱ درصد بوده است.

ایجاد منطقه آزاد گردشگری یزد/جریانی که واقعیت ها را وارونه کرد

ایجاد منطقه آزاد گردشگری یزد

این هفته مهران فاطمی استاندار یزد در دیدار با شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در خصوص توسعه گردشگری طرح و در نهایت برنامه مناسبتی تعریف کردیم، گفت: گردشگری یکی از محورهای توسعه استان است و از برنامه‌های تحولی ما به شمار می‌رود، مصادیقی مانند ایجاد منطقه آزاد گردشگری جزو برنامه‌های پیش روی ماست و بخش خصوصی نیز در این زمینه پای‌کار آمده‌اند.

استاندار یزد با بیان اینکه در حوزه میراث و صنایع‌دستی به سمت مسائلی رفتیم که جزو آرزوها و انتظارات این حوزه و مطالبات بخش خصوصی بوده است، گفت: برای محورهای تحولی تعریف‌شده یک نفر به‌عنوان مسئول انتخاب کردیم تا هر هفته برای همه محورها گزارش دهند و پیگیر هستیم.

او خاطرنشان کرد: برای پیگیری مطالبات و برنامه‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نیستم و از پیگیری استانی تا ملی در سطح مدیریتی و کارشناسی را شخصاً دنبال می‌کنم.

در این نشست علی‌اصغر شالبافیان در دیدار با استاندار و جمعی از مسئولان یزد، به ظرفیت صنایع در کمک به حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: در محدودیت‌های بودجه‌ای، صنایع به‌ویژه ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی این بخش به‌خوبی در زمینه ایران‌هراسی می‌توانند به وزارت ما کمک کنند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه این مسئله بسیار مهم شده است، گفت: متأسفانه کافی است تا رسانه‌های خارجی فضایی درست بیابند و تصویری منفی از ایران زیبا منتشر کنند، درعین‌حال به نظر می‌رسد جریانی از این اقدامات ایجادشده است تا واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهند.

جلوگیری از تخریب خانه تاریخی خیابان سپهسالار

جلوگیری از تخریب خانه تاریخی خیابان سپهسالار

شهردار منطقه ۱۲ با تأکید بر اهتمام همه‌جانبه شهرداری این منطقه برای جلوگیری از تخریب بنای دارای ارزش تاریخی خیابان سپهسالار، خواستار ورود و مساعدت همه دستگاه‌های متولی برای حفظ این بنا شد.

امیر یزدی شهردار منطقه ۱۲ با تأکید بر اهتمام همه‌جانبه شهرداری این منطقه برای جلوگیری از تخریب بنای دارای ارزش تاریخی خیابان سپهسالار، خواستار ورود و مساعدت همه دستگاه‌های متولی برای حفظ این بنا شد.

یزدی، در این باره توضیح داد: پیرو اقدام مالک ملک واقع در خیابان سپهسالار، نبش بخارا موسوم به «چاپ رنگین» مبنی بر تخریب بدون مجوز بنای دارای ارزش تاریخی و با توجه به مکاتبه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر ممنوع بودن تخریب ملک مذکور، در تاریخ ۲۴ تیرماه و به محض اطلاع، شهرداری منطقه ۱۲ نسبت به اقدامات لازم مبنی بر جلوگیری از عملیات غیرمجاز تخریب بنای دارای ارزش تاریخی اقدام نمود.

وی تشریح کرد: به همین منظور پس از اطلاع‌رسانی به یگان حفاظت میراث فرهنگی، نسبت به اخذ حکم قضائی برای ورود به ملک و جلوگیری از تخریب غیرمجاز بنای مذکور و همچنین جلب مالک و ارجاع آن به دادستانی اقدام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا