گردشگری

یزد، جاذبه های ناب با شهرتی فراگیر

ناظم نیوز: شهر اصیل و تماشایی یزد سرشار از جاذبه‌های جذاب و جالب توجه گردشگری است. اما در این شهر قشنگ چند جاذبۀ ناب وجود دارند که در مقایسه با سایر اماکن از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

مسجد جامع شهر یزد
در تمام شهرهای ایران زمین مهم‌ترین بنا مسجد جامع آن شهر است. شهر یزد نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. مسجد جامع در شهر یزد مناره‌هایی بلند و سر به فلک کشیده دارد به همراه گنبدی مدور و کروی که در مقایسه با مناره‌های بلند، بسیار کوتاه به نظر می‌رسد. اتفاقاً همین ویژگی به همراه تزئینات فیروزه‌ای و پر نقش و نگاری که در گوشه گوشۀ این مسجد بزرگ به چشم می‌خورد سبب شده‌اند که این مسجد در نوع خود بی‌نظیر باشد و به حق لقب زیباترین و دلرباترین بنای شهر یزد را به خود اختصاص دهد.
میدان امیر چخماق یزد
یکی از میادین مهم و صد البته جذاب از دید گردشگران عزیز در شهر اصیل و تماشایی یزد با نام میدان امیر چخماق شناخته می‌شود. این میدان نقطۀ مرکزی و اصلی شهر به شمار می‌رود و مهمترین مراسم شهری در این میدان برگزار می‌شود. این میدان در قلب خود بنایی تاریخی را پنهان کرده است. قدمت میدان امیر چخماق و بنای دلربایی که در آغوشش خفته است به دوران تیموری برمی‌گردد. میزبون پیشنهاد می‌کند تنها به دیدار از میدان اکتفا نکنید و حتماً قدم به داخل ساختمان بگذارید و از تمام بخش‌های آن دیدن کنید.
زورخانۀ صاحب‌الزمان
آیا تا به امروز فرصتی پیش آمده است که از صمیم قلب آرزو کنید ورزش زورخانه‌ای را از نزدیک ببینید! به هر حال ورزش زورخانه‌ای ورزش اصیل ایران زمین است و ریشه در آیین‌های گذشتۀ این سرزمین دارد. اگر تمایل به دیدار از این ورزش آیینی و باستانی را دارید در سفر خود به شهر یزد دیدار از زورخانۀ صاحب‌الزمان را از دست ندهید. این زورخانۀ تماشایی در میدان امیر چخماق واقع شده است. به این ترتیب با ورود به میدان امیر چخماق در شهر اصیل و تماشایی یزد با یک تیر چند نشان را خواهید زد.
باغ دولت آباد یزد
یکی دیگر از اماکن جذاب و تماشایی در شهر یزد با عنوان باغ دولت آباد شناخته می‌شود. این باغ تاریخی محیطی فرح‌انگیز و بی‌نظیر دارد. مخصوصاً اگر شب‌هنگام مهمان این باغ باشید. آن وقت باغ دولت آباد با نسیمی عطرآگین و خنک از مهمانان خود پذیرایی خواهد کرد. شاید در فصل تابستان که گرمای هوا به ویژه در شهر یزد و در طول روز بسیار افزایش پیدا می‌کند اگر در ساعات شب راهی باغ دولت آباد شوید این نوع پذیرایی را بسیار خواهید پسندید و بدون شک به این باغ بزرگ و سبز تاریخی دست‌مریزاد خواهید گفت.
محله زرتشتی ها در یزد
در شهر عزیز، اصیل و تماشایی یزد محله‌ای تاریخی و ناب با اِلِمان‌هایی که تمام آن‌ها از گذشته‌های دور به یادگار باقی مانده‌اند، به چشم دیده می‌شود. این محلۀ جذاب و دیدنی مخصوص به زرتشتیان است و اتفاقاً با نام محلۀ زرتشتیان شناخته می‌شود. اگر دوست دارید و کنجکاو هستید که درکوب‌های قدیمی را به همان شکلی که در قرن‌های پیش رایج بوده‌اند را ببینید، یا برای مثال روی سکوهای قدیمی با قدمتی به قدر چند قرن برای دقایقی هر چند کوتاه بنشینید و خستگی را از قدم‌های خود دور کنید می‌توانید در سفر خود به شهر یزد راهی محلۀ زرتشتیان شوید و روح زندگی و طراوت را با تمام وجود احساس کنید.
محلۀ قدیمی فهادان
در حوالی مسجد جامع یزد، محله‌ای قدیمی جای گرفته است. این محله بافت تاریخی و کهن خود را حفظ کرده است. قدم‌زدن در این محله به حقیقت به قدم‌زدن در دل تاریخ می‌ماند و بس. کوچه‌هایی قدکشیده از کاه‌گل، بناهایی به یادگار باقی مانده از دوره‌های مختلف تاریخی، و چقدر جذاب است حضور این محلۀ ناب با کوله‌باری سرشار از خاطرات گوناگون تاریخی در دل شهر اصیل و تماشایی یزد. در سفر به شهر یزد حتماً سعی کنید طوری روزهای سفر خود را طراحی کنید که دست کم یک روز کامل را به تماشای این محلۀ دل‌انگیز اختصاص دهید.
آتشکده های شهر یزد
اگر علاقه دارید و کنجکاو هستید که آتشکده‌ها را از نزدیک ببینید کافی است به شهر یزد سفر کنید. در داخل شهر اصیل و تماشایی یزد یکی از مهمترین آتشکده‌های زرتشتیان که حافظ آتش ۵۰۰۰ ساله است قرار دارد. این آتشکدۀ مهم با نام آتشکدۀ ورهرام یزد شناخته می‌شود. اما در حوالی شهر یزد نیز چندین و چند آتشکدۀ مهم قرار دارند که هر کدام از قدمتی دیرینه برخوردار هستند و از نظر برگزاری مراسم و آداب مخصوص پیروان آیین زرتشتی، اهمیت خاصی دارند.
آتشکده بهرام یزد
یکی دیگر از آتشکده‌های معروف یزد که امروزه به مکانی گردشگری تبدیل شده است، آتشکده بهرام یزد است. قدمت این آتشکده و ساخت آن به ۸۰ سال قبل برمی‌گردد ولی آتش درون آن بیشتر از ۱۵۰۰ سال است که تا به امروز روشن مانده است. طبق اسناد تاریخی موجود این مکان با همت تعدادی از زرتشتیان ایرانی و سرمایه فردی زرتشتی به نام همابائی در زمینی موقوفی به نام اردشیر مهران رستم امانت ساخته شده است. برخی از زرتشتیان ساکن یزد در ابتدا با تبدیل شدن این مکان به مکانی گردشگری مخالف بودند، زیرا بر این عقیده بودند که ورود گردشگران می‌تواند آرامش نیایشگران را بر هم زده و پاکیزگی مکان را نیز از بین ببرد. ولی با درخواست مکرر گردشگران متعدد برای بازدید از این مکان، بخشی از آن به عنوان مکانی گردشگری در نظر گرفته شد. در سال‌های اخیر این مکان به یکی از بهترین مکان‌های گردشگری یزد تبدیل شده است.
دخمه زرتشتیان در شهر یزد
یکی دیگر از جاذبه‌های مجذوب‌کننده در شهر یزد که در شناخت آداب و رسوم ایران باستان نیز سهم به سزایی خواهد داشت دخمه‌های کهنسال در استان یزد هستند. دخمه‌ها تا همین ۴۰ سال پیش نیز فعال بوده‌اند؛ اما در حال حاضر بیش از ۴۰ سال است که دیگر این دخمه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. همچنین شاید جالب باشد اگر بدانید که در شاهنامه به دخمه‌ها اشاره شده است. دخمه‌ها در اصل قبرستان‌های باستانی پیروان آیین زرتشتی هستند. در گذشته‌های خیلی دور و قتی فردی از پیروان آیین زرتشتی جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کرده است، جسم بی‌جان آن فرد را پس از برگزاری آیین و آدابی خاص در دخمه قرار می‌داده‌اند.
کویر دروازه قرآن و تالاب پساب یزد
در قسمت ورودی شهر یزد کویری با نام کویر دروازه قرآن وجود دارد. از آنجایی که این کویر در قسمت ورودی شهر واقع شده است و تالاب پساب یزد مهمان آن شده است با این نام شناخته می‌شود. در حال حاضر این کویر پیوندخورده با تالاب به دلیل شگفتی این پیوند شگرف توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. حضور کویر و تالاب در کنار هم تصویری ناب و منحصر به فرد از طبیعت را نقش زده است که دیدار از آن بسیار ارزشمند و باشکوه در نظر جلوه می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا