آموزش و پرورش

وضعیت فضای آموزشی در کشور/ ضرورت ساخت ۲۰۰۰ کلاس درس

ناظم نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: اگر بخواهیم در شاخص‌های برخورداری دانش آموزان از فضای آموزشی، وضعیت کشور از این شرایط بدتر نشود باید حداقل ۲ هزار کلاس درس در سال ساخته شود.

به گزارش ناظم نیوز، نشست تخصصی تبیین بازماندگی از تحصیل و راهکارهای علمی کاهش آن در دوران پساکرونا صبح سه شنبه سوم اسفند ۱۴۰۰ در مرکز آموزش جهاد دانشگاهی برگزار شد.

محمدرضا واعظ مهدوی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در این نشست با بررسی آماری مسئله بازماندگان از تحصیل، میزان دسترسی دانش آموزان به فضای آموزشی را نامناسب و ناعادلانه دانست و گفت: اگر بخواهیم در شاخص‌های برخورداری دانش آموزان از فضای آموزشی، وضعیت کشور از این شرایط بدتر نشود باید حداقل ۲ هزار کلاس درس در سال ساخته شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از استان‌ها همچون استان سیستان و بلوچستان وضع فضای آموزشی به ازای هر دانش آموزی مناسب نیست، گفت: ۳۹ هزار بازمانده از تحصیل داریم که این عدد منهای کودکانی است که مهاجر افغانستانی بوده و یا شناسنامه ندارند. با افزودن این تعداد، بازماندگان از تحصیل فراتر از عدد ۳۹ هزار تن خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: در مرحله اول برای کاهش سریع نرخ بازماندگی از تحصیل باید ساخت مدرسه و استخدام معلم در مناطق کم برخوردار در اولویت قرار گیرد.

در محله هرندی از هر ۱۸ کودک، موفق به جذب یک کودک برای تحصیل می‌شویم

محمدحسن داوودی از فعالان اجتماعی و مدیرعامل صبح رویش در این نشست با بیان اینکه در مناطق آسیب پذیر مانند محله هرندی از هر ۱۸ کودک موفق به جذب یک کودک برای تحصیل می‌شویم؛ گفت: باید برای جذب کودکان کار به تحصیل اقدامات متفاوتی در پیش گرفت. مدارس جابزی (مدارس سیار) یک راه حل برای کاهش میزان بازماندگی از تحصیل است. در حالی که طرح‌های جمع آوری کودکان کار بارها به شکل غیرانسانی رخ داده است؛ ما با مدارس سیار کودکان کار را سوار می‌کنیم تا علاوه بر مهارت خواندن و نوشتن، مهارت‌های اجتماعی نیز به آنان بیاموزیم.

فاطمه قاسم زاده روان شناس کودک و مشاور شبکه یاری کودک در خصوص نقش سمن‌ها در کاهش اثرات بازماندگی از تحصیل به نقش سمن‌ها در کاهش مشکلات پساکرونایی مدارس تاکید کرد و گفت: باید با تلاش سازمان‌های دولتی آزمون سطح در درون مدارس صورت گیرد.

وی با تاکید بر این مطلب که کرونا متأسفانه در رشد کودکان بازمانده از تحصیل اثرگذار بوده است؛ گفت: باید روش‌هایی اعمال کنیم که هماهنگی نهادها با یکدیگر بیشتر شود تا آموزش‌ها با کیفیت بیشتری به کودکان بازمانده ارائه شود.

کمبود مدارس نباید دغدغه وزارت آموزش و پرورش باشد

حسین شریفی رئیس هیئت عامل مرکز تحقیقات قوانین و مقررات ایران در این نشست در خصوص پدیده بازماندگی از تحصیل با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل معضلی ملی و فرابخشی است؛ گفت: کمبود مدارس و در پی آن بازماندگی از تحصیل در سراسر دنیا یک دغدغه حکومتی است و فرمانداران و شهرداری‌ها به حل آن می‌پردازند. در کشور ما نیز این مشکل باید توسط حاکمیت برطرف گردد و وزارت آموزش و پرورش باید تنها دغدغه تحصیل و تعلیم و تربیت دانش آموزان را داشته باشد.

علی زرافشان معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست با بیان این مطلب که پوشش تحصیلی ملاک مهمی در نظام آموزش و پرورش کشور است گفت: با تعقیب شاخص‌ها امروزه به جای مراجعه کودک به مدارس، نظام آموزشی باید به سمت کودک برای تحصیل برود.

آمار دقیقی از تعداد بازماندگان از تحصیل نداریم

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: برای حل معضل بازماندگی از تحصیل دیگر نمی‌توان به توصیه‌های عمومی اکتفا کرد بلکه باید با اقدامات ضروری نرخ بازماندگان از تحصیل را کاهش دهیم.

زرافشان با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بازماندگان از تحصیل نداریم خاطرنشان کرد: هنوز وزارت آموزش و پرورش تعریف دقیقی از بازمانده از تحصیل ندارد. از روی شاخص یونسکو می‌توان ناخالصی و فقدان دقت در میزان بازماندگان را مشخص کرد. این پیشنهاد را به شورای عالی آموزش و پرورش دادیم که با فرمولی مشابه فرمول شاخص یونسکو، عدد بازماندگان از تحصیل مشخص شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا