اقتصادی

الگوی گاهی پشت به زین، گاهی زین به پشت برای شاخص

ناظم نیوز: بازار سهام همسو با محرک‌های خبری از حوزه سیاست خارجی کشور امروز پالایشی‌ها را لیدر روزهای سوت و کور خود معرفی کرد. در حالی که گروه خودرو و بانک‌ها شاهد عرضه سهام بودند.

به گزارش ناظم نیوز، امروز سه شنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۰ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۳۲۱۱ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۷۷۸ واحدی عدد ۳۲۸ هزار و ۶۵۹ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما با ۲۳۹۳ واحد افزایش به رقم ۹۸۳ هزار و ۱۳۳ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۶۳۴۲ واحد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۴۵۷ هزار واحد را تجربه کرد.

در بورس تهران امروز ۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۶۴ هزار و ۸۳۱ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۵ واحد افزایش به رقم ۱۷ هزار و ۵۲۸ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۲ میلیارد و ۶۸۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۹ هزارمیلیارد تومان معامله شده که از این رقم مبلغ ۴ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان مربوط به عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار معاملات اوراق مالی اسلامی بوده است.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز نمادهای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۷۸۹و احد، پالایش نفت بندرعباس با ۷۷۳ واحد و پالایش نفت اصفهان با ۷۳۲ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی پتروشیمی جم با ۳۲۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۲۴۳و احد و بانک ملت با ۱۶۰ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

به گزارش مهر، بازار سهام همسو با محرک‌های خبری پیرامون حوزه سیاست خارجی کشور امروز نیز شاهد معاملاتی به نسبت پرحجم بود هر چند که ارزش معاملات در سطحی نگران کننده و ضعیف قرار داشت.

در بازار امروز گروه پالایشی‌ها همسو با اخبار مناقشه میان روسیه و اوکراین و انتظار برای عبور قیمت جهانی نفت خام از مرز ۱۰۰ دلار بر هر بشکه، مورد توجه معامله گران اغلب نوسانگیر بازار بود. بازاری که تا دیروز گروه بانک‌ها، خودرو و حمل و نقل را لیدر اخبار برجامی می‌دانست اما با غلبه عرضه بر تقاضا و سرازیر شدن در دامنه منفی قیمت‌ها، برای فروشندگان سهام پیشرو شدند.

رفتار کلی معامله گران در بازار سهام با وجود جوانه زدن بارقه‌های امید و لمس کمرنگ نقدینگی، نشان می‌دهد که عمده معامله گران بازار با چشم‌های خیره به رفتار دولت و حقوقی‌های وابسته به آن، از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسند و با کوچک‌ترین نوسانی حاضر هستند در طرف فروش یا خرید قرار بگیرند. بازاری که یکبار از خبرهای اغواگرایانه یا مملو از غلو رکب خورده و پرتفوی نا ترازی را روی دستانش گذاشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا