گردشگری

هرمز جزیره کهنسال و زیبا

ناظم نیوز: عاشقان سفر و کشف سرزمین‌های تازه و بکر، همواره به دنبال یافتن مقصدهای جدید می‌گردند. شاید خیلی‌ها اسم تنگه هرمز و جزیره همجوار و هم‌نامش را شنیده باشند اما معمولا خبر ندارند جذابیت‌های ناشناخته و طبیعی این جزیره می‌تواند آن را به یک مقصد شگفت انگیز و جادویی برای مسافران جنوب تبدیل کند.

جزیره ای کوچک و بیضی شکل با وسعت 42 کیلومتر مربع در خلیج فارس و در جوار تنگه تجاری هرمز. در اهمیت این جزیره کهنسال همین بس که تا دو قرن، مرکز ولایت‌های خلیج فارس از جمله بحرین بوده، تا این که به دست پرتغالی‌ها به اشغال در آمد. اما شاه عباس صفوی بیکار ننشست و در قرن 17 میلادی آن را از چنگ پرتغالی‌ها نجات داد.
چگونه به هرمز سفر کنیم؟
برای رفتن به جزیره هرمز دو راه وجود دارد. از جزیره قشم، روزی دو بار قایق‌های تندرو به هرمز می‌روند و بر می‌گردند. حدود ساعت 7 صبح از اسکله شهید ذاکری قشم و حدود ساعت 3 عصر از اسکله هرمز. اگر هوا رو به راه باشد، حدود سی دقیقه وقت لازم است تا پایتان به خاک‌های خوش رنگ جزیره برسد و هزینه رفتن به جزیره برای هر نفر با قایق تندرو 9 هزار تومان است. اما از اسکله شهید حقانی بندرعباس و با همان قایق‌های تندرو، حدود چهل دقیقه روی خلیج هستید و هزینه برای هر نفر 14 هزار تومان است. ضمنا یک تور نصفه روزه برای دیدن کل جزیره هرمز کافی است و بهترین زمان سفر هم، نیمه دوم سال است.
گردش در هرمز
بیشتر ما عادت داریم با خودروی شخصی به سفر برویم. اما هرمز واقعا جای وسیله شخصی شما نیست، چون جاده مناسبی برای گشت و گذار ندارد. اما نگران نباشید! به محض پیاده شدن از کشتی، بومی‌های جزیره با خودروها و سه چرخه‌های راحت خود، منتظر هستند تا شما را با مبلغ بسیار اندکی در جزیره بگردانند و همه نقاط دیدنی را با صبر و حوصله به مسافران نشان دهند. شما فقط به آن‌ها اعتماد کنید و به توافق برسید. ضمن اینکه جزیره آن قدر کوچک است که در صورت تمایل و علاقه، می‌توانید تمام خط ساحلی اش را با دوچرخه‌هایی که وجود دارد، رکاب بزنید و در چشم‌انداز بی نظیر و رنگارنگش، غرق خیالبافی شوید.
غذا چی بخوریم؟
جزیره هرمز در واقع یک روستای کوچک است که متاسفانه اقامتگاه رسمی و هتل و مسافرخانه ندارد اما محلی‌ها خودشان سوئیت‌هایی تدارک دیده اند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از رستوران و فست فود و کافه و این طور چیزها هم خبری نیست و شما باید در خانه محلی‌ها با پرداخت مبلغ ناچیزی، خـــــوراک خانــــــــگی که عموما میگو و انواع ماهی است نوش جان کنید. یادتان نرود حتما نان محلی هرمز را امتحان کنید. نانی که روی آن ماده ای عجیب که از خاک سرخ جزیره درست شده، می‌پاشند.
سوغاتی چی بخریم؟
در هرمز خبری از پاساژ و بازار و اجناس چینی نیست. اما تا دلتان بخواهد هنرِ دست وجود دارد. زنان بومی هرمز با دست‌های آفتاب سوخته شان، صدف‌های ساحل را به زیور آلات زیبایی تبدیل می‌کنند که نمونه اش را هیچ کجا نخواهید دید. در کنار این زیورآلات، آن‌ها با خاک‌های رنگی و شگفت انگیز جزیره روی شیشه‌های کوچک و بزرگ نقاشی کرده اند و این هنر با شکوه دست و طبیعت را به قیمت بسیار ناچیزی می‌فروشند. سوغاتی‌های یگانه هرمز، جنس چینی نیست که در هر بازاری خروار خروار پیدا شود. سوغاتی هرمز شبیه یک رویای رنگارنگ است که با آمدنش به خانه‌ها یتان، بوی دریا می‌آورد و رنگ زندگی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا