کشاورزی

نیکبخت عنوان کرد: نقش اساسی استان گلستان در تولید محصولات کشاورزی

پایگاه خبری ناظم نیوز: اولین سفر استانی محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی به استان گلستان، نشانگر اهمیت این استان در بخش زراعت و کشاورزی بوده و وزیر کشاورزی طی سفری دو روزه به گلستان طی نشست و دیدار با مسئولان استانی، از ظرفیت های کشاورزی استان بازدید به عمل آورد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از  پایگاه خبری DA1news، مهندس محمدعلی نیکبخت در نشست با مدیران و تشکل های بخش کشاورزی استان گلستان اظهارکرد: شمال کشور در تولید محصولات کشاورزی صاحب نام بوده و نقش اساسی در این زمینه دارد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با تمام توان پشتیبان کشاورزان بوده و تلاش می‌کند تا امنیت غذایی کشور را حفظ کند.
وی بیان کرد: استان گلستان با توجه به خاک حاصلخیز دارای رتبه‌های بالا در تولید محصولات کشاورزی بوده و استعداد بالقوه زیادی بوده اما می‌توانیم با کمک کشاورزان و شرکت‌های دانش بنیان به افزایش بهره‌وری و تولید بالا برسیم.
نیکبخت ادامه داد: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و نخبگان به صورت متمرکز در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی گفت: کارهای زیربنایی خوبی در زمینه کشاورزی در استان انجام شده اما به رغم فعالیت گسترده کارهای زیادی هم بر روی زمین مانده است.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین به صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد و گفت: تولید و اشتغال جایگاه خوبی در صنایع تکمیلی داشته باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم.
وی بیان کرد: تلاش می‌کنیم با منابع در اختیار وزارتخانه شامل تسهیلات، منابع دولتی و تملکی اقدامات مهم و اساسی اولویت‌دار را انجام دهیم.
نیکبخت گفت: ایجاد تبدیلی و تکمیلی می‌تواند جلوی ضایعات را گرفته و به ارزآوری و اشتغال کمک کند.
وی ادامه داد: سال گذشته ۱.۵ میلیون هکتار کشت قراردادی در کشور انجام شد و در سال زراعی آینده حداقل آن را به دو برابر افزایش خواهیم داد.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خرید تضمینی گندم از ۶ میلیون تن هم عبور کرده و ۹۰ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی گندمی است که خریداری شده و تاکنون ۵۵ هزار میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: تا پایان هفته آینده هزار میلیارد تومان دیگر هم تامین و پرداخت خواهد شد.
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی برنج در شمال کشور خبر داد و گفت: حمایت از تولید داخل و تولید کننده در دستور کار قرار دارد.

گلستان رتبه اول کشت قراردادی گندم در کشور

بر اساس این گزارش، دکتر محمد برزعلی در نشست مدیران و تشکل های بخش کشاورزی استان گلستان با مهندس نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی اظهارکرد: در حوزه محصولات زراعی و دامی گلستان از قطب های تولید کشور بوده و در تولید برخی از محصولات جایگاه اول تا سوم را به دست آورده ایم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: ۶۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گلستان وجود دارد و اتفاقات خوبی را کشاورزان گلستان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی رقم زدند.
وی بیان کرد: خرید تضمینی گندم طی سال های ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۸۵۰ هزار تن بود که در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۵۰ تن رسید و جهش خوبی رقم خورد.
برزعلی ادامه داد: درصد خرید تضمینی امسال نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد افزایش یافته و در کشت قراردادی گندم هم رتبه اول را در کشور به دست آورده ایم.
وی ادامه داد: در واگذاری تصدی های هم جهاد گلستان رتبه اول کشور را به دست آورد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: این سازمان همچنین در جذب تسهیلات مکانیزاسیون هم توانست جایگاه اول را در بین ۳۲ سازمان به دست آورده است.
وی از ایجاد دو هزار شغل در سال گذشته توسط این سازمان خبرداد و افزود: از برنامه های اصلی سازمان ایجاد ساختار یکپارچه براساس هوشمندسازی بوده و همچنین تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها و با اتکا به توان علمی دانشگاه های استان تولید را به سمت دانش بنیان ها ببریم.
برزعلی همچنین از تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان طی سال زراعی جاری علی رغم خشکسالی شدید خبرداد.

اهمیت زنجیره راهبردی


بر اساس این گزارش ، استاندار گلستان در نشست با وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد در سفر ریاست محترم جمهور به گلستان بیش از ۳۸۰۰ میلیارد تومان مصوبه در حوزه کشاورزی صورت گرفت که سهم سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۲۷۲ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۸۰۴ میلیارد تومان آن پرداخت شده که جای تقدیر دارد.
استاندار گلستان یادآور شد: با توجه به اهمیت زنجیره راهبردی ارزش کشت قراردادی پنبه که در حال حاضر سطح زیر کشت آن ۲۲ هزار هکتار در استان است می تواند مواد اولیه کارخانه‌های ریسندگی در استان را فراهم آورد و این منطقه محروم یکی از مقاصد این کشت محسوب می شود.
دکتر زنگانه گفت: هدف ما احیای کشت پنبه و ارتقاء سطح زیر کشت این محصول استراتژیک به سالیان دور و ۱۶۰ هزار هکتار است در عین حال می‌کوشیم سازمان پنبه را در گلستان احیا کنیم.
دکتر زنگانه تاکید کرد: یکی از مطالبات استان پرداخت ۵۰ درصد اعتبارات بلاعوض خسارت دیدگان سیل ۱۳۹۸ است، همچنین خشکسالی اخیر خسارات وحشتناکی را به کشاورزان وارد آورده که تقاضای پرداخت تسهیلات معیشتی به آنها را داریم.
وی با اشاره به مخاطرات آب استان اظهار کرد: ۹۵ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و برای رفع مشکلات آبی باید ۴۰ حلقه چاه آب کشاورزی به مجموعه تامین کننده آب شرب استان اضافه شود و تقاضا داریم از محل طرح «نکاشت» حمایت شویم.
استاندار گلستان تصریح کرد: حمایت وزارت جهادکشاورزی در زمینه اختصاص زمین به کشاورزی دانش بنیان می تواند زمینه ارزش افزوده را فراهم آورد.
دکتر زنگانه خاطر نشان کرد: نجات خلیج گرگان مساوی نجات کشاورزی، محیط زیست، تمامیت گلستان و ممانعت از ایجاد کانون ۶۰ هزار هکتاری ریزگرد می‌شود.

استان گلستان پنجمین صندوق برتر


همچنین این گزارش حاکیست؛ مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی استان گلستان در نشست با وزیر جهادکشاورزی یکی از مهم‌ترین معضلات بخش کشاورزی را کمبود نقدینگی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دانست.
مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی استان گلستان در نشست با وزیر جهادکشاورزی گفت: در حال حاضر صندوق توسعه بخش کشاورزی استان گلستان پنجمین صندوق برتر کشور است که امیدواریم بتوانیم با افزایش نقدینگی این صندوق، تسهیلات بیشتری را به کشاورزان ارائه دهیم.
مهندس لولایی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین معضلات بخش کشاورزی کمبود نقدینگی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است که این امر ناشی از پایین بودن بازدهی بخش کشاورزی می باشد.
وی در پایان گفت: صندوق توسعه کشاورزی استان همواره در پرداخت تسهیلات با سود پایین به کشاورزان پیشگام بوده است.
وی افزود: امیدواریم دولت با افزایش سهم خود در صندوق کشاورزی گلستان به ما کمک کند تا بتوانیم تسهیلات ارزان قیمتی بیشتری را جهت تامین نهادینه ها و ادوات لازم در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

راهکار مناسب برای چالش‌های بخش کشاورزی
همچنین در ادامه نشست های وزیر محترم کشاورزی با مسئولان استان گلستان،نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس در نشست با وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد باید برای چالش‌های بخش کشاورزی استان راهکار مناسب ارائه دهیم.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: باید برای چالش‌های بخش کشاورزی استان راهکار مناسب ارائه دهیم.
وی ادامه داد: قیمت تضمینی محصولات کشاورزی باید قبل از کشت به کشاورزان اعلام شده تا آنها رغبت داشته باشند و بدانند چه سودی عاید آنها شود.
سنگدوینی بیان کرد: هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت بالا بوده و باید آن را پایین آورد.
نماینده مردم گرگان و آق قلا همچنین گفت: استان گلستان دومین استان کشاورزی خیز کشور بوده و صنایع تبدیلی ندارد لذا باید در این حوزه هم برنامه‌های جدی داشته باشیم.

احیای سازمان پنبه کشور
بر اساس این گزارش، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نشست با وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد باید احیای سازمان پنبه کشور را در دستور کار قرار بدهیم و با هزار هکتار کشت قراردادی پنبه اتفاق خوبی رقم خواهد خورد.
رحمت الله نوروزی در نشست مدیران و تشکل‌های بخش کشاورزی استان گلستان با وزیر جهادکشاورزی اظهار کرد: زمانی این استان ۱۵۷ هزار هکتار کشت پنبه داشت و ۲۸ کارخانه در آن فعال بودند.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی افزود: باید احیای سازمان پنبه کشور را در دستور کار قرار بدهیم و با هزار هکتار کشت قراردادی پنبه اتفاق خوبی رقم خواهد خورد.
وی بیان کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان پایان‌نامه‌ها و مقالات زیادی را انجام داده و آن را باید روی میز معاونان سازمان جهادکشاورزی آورد و آنها را به فعلیت برسانیم.
نوروزی ادامه داد: رسیدگی به ظرفیت خالی کارخانجات و خط ویژه برای مکانیزاسیون از جمله مسائلی است که باید در دستور کار وزارتخانه قرار بگیرد.

پرداخت مطالبات کشاورزان
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در نشست با وزیر جهادکشاورزی در خصوص حمایت از کشاورزان اعلام کرد پرداخت مطالبات کشاورزان مورد توجه وزارت خانه باشد تا بتوانیم از این قشر آسیب پذیر حمایت کنیم.
نماینده مردم گنبدکاووس اظهار کرد: متاسفانه کشاورزان ما شرایط بسیار سختی دارند و این عزیزان نیازمند حمایت ویژه هستند.
دکتر امان قلیچ شادمهر گفت: در حوزه زهکشی اقدامات خوبی صورت گرفت اما باید بیش از گذشته به زهکشی اراضی توجه کرد
وی افزود : پرداخت مطالبات کشاورزان مورد توجه وزارت خانه باشد تا بتوانیم از این قشر آسیب پذیر حمایت کنیم.
شادمهر در پایان خاطر نشان کرد: مکان شهرک گلخانه ای استان مکانی مناسب است که تقاضا داریم با حمایت از آن زمینه توسعه آن فراهم آید.

بازدید ها
در این سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه از پروژه آبیاری تحت فشار شرکت تعاونی رسالت مزرعه و وحدت اسلامی در این استان بازدید کرد. این پروژه ۱۵۰۰۰ هکتاری تاکنون در سطح ۴۰۰۰ هکتار از اراضی استان گلستان و توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به بهره برداری رسیده است.
همچنین وزیر جهاد کشاورزی از کارخانه ریسندگی و بافندگی ماهوت شمال در شهرک صنعتی علی آبادکتول بازدید کرد.
گفتنی است کارخانه ریسندگی “ماهوت شمال” در فضایی به مساحت پنج هکتار و با زیربنای سالن خط تولید ۲۲ هزار مترمربع و اشتغالزایی بالغ بر ۳۰۰ نفر در شهرک صنعتی علی آبادکتول احداث شده است.
این شرکت با هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهریور ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید.

محمدعلی نیکبخت را در این بازدیدها استاندار گلستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی همراهی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا