گردشگری

نامطلوب بودن شرایط تاق بستان

وزیر میراث فرهنگی در جریان سفر هیئت دولت به استان کرمانشاه دستوراتی داد که یکی از آنها فراهم کردن شرایط بازدید مردم از کتیبه بیستون بود.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در جریان سفر استانی رئیس جمهور و هیئت همراه به استان کرمانشاه که در اواخر هفته انجام شد؛ از مناطق گردشگری و تاریخی استان نیز بازدید کرد و دستوراتی داد.

ضرغامی ضمن بازدید از سراب تاریخی شهر هرسین بر ضرورت ساماندهی این مجموعه تاکید داشت. سراب تاریخی هرسین در مرکز این شهر با آثاری از دوره ساسانی همچون حوض سنگی و دیواره سنگی از اهمیت ویژه‌ای به لحاظ تاریخی و گردشگری برخوردار است.

وی همچنین در بازدید از محوطه میراث جهانی بیستون و آثار تاریخی آن بر ضرورت امکان بازدید مناسب از کتیبه و فراهم کردن شرایط مانیتورینگ و نمایش کتیبه برای گردشگران با توجه به مشکل دسترسی تاکید کرد. چرا که این کتیبه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع و منحصر به فرد بودن آن در حال حاضر غیرقابل دسترسی و مشاهده است.

بخش دیگری از سفر ضرغامی به این استان پاسخگویی به سوالات خبرنگاران این استان بود.

وی به خبرنگاران گفته است؛ اگرچه کرمانشاه دارای ظرفیت‌های مختلف است اما به دلایل گوناگون دچار عقب‌ماندگی هایی است که باید تلاش خود را برای جبران آن به کار گیریم. بخشی از این مشکلات مربوط به وزارت میراث فرهنگی است که آن را پیگیری خواهیم کرد. برخی هم باید با کمک سایر وزارتخانه‌ها رفع شود. در این باره رایزنی‌ها با نهادهای مختلف را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: متأسفانه شرایط کنونی محوطه جهانی بیستون و مشکلات آن در شأن این اثر نیست. ما تلاش می‌کنیم از محل اعتبار وزارتخانه؛ تخصیص‌هایی را برای تقویت زیرساخت‌های آن داشته باشیم.

وزیر میراث فرهنگی همچنین در جریان بازدید از شهرک الزهرا و مطالبات ساکنان آن که در جوار محوطه بیستون زندگی می‌کنند قرار گرفته و با مردم شهرک صحبت کرد و در این باره به خبرنگاران گفت: مشکلات آنها را درباره ساخت ساز شنیدم. با توجه به قرار گرفتن این شهرک در محوطه جهانی بیستون، ساختمان‌های اطراف امکان ساخت و ساز ندارند و این موضوع مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. از طرفی قوانین میراث فرهنگی باید رعایت شود اما پیگیری می‌کنیم که یک گروه کارشناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی به این محوطه جهانی بیایند و مشکل را به صورت کارشناسی بررسی کنند.

ضرغامی همچنین در بازدید آخر وقت خود از مجموعه تاریخی فرهنگی طاق بستان گفت: هرچند مشکلاتی به لحاظ کمبود نیروی انسانی برای استقرار در این محوطه وجود دارد اما با استفاده از ظرفیت مراکز علمی می‌توان از راهکاری برای به کارگیری کارآموز در این مجموعه استفاده کرد. باید برای فراهم کردن پارکینگ با امکانات رفاهی برای گردشگران این مجموعه شرایط مناسبی را ایجاد کنیم.

در جریان سفر هیئت دولت به استان کرمانشاه سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در جلسه شورای اداری استان از وزیر میراث فرهنگی خواست نسبت به تعیین تکلیف سریع‌تر تزاحم هایی که از ناحیه میراث فرهنگی متوجه مردم شده است اقدام شود.

وی در این باره گفته است اگر جایی واقعاً جزو میراث فرهنگی است باید با رعایت قانون؛ تملک شده و حقوق مردم پرداخت شود و اگر هم جایی جزو میراث فرهنگی نیست نباید مانع کار و زندگی مردم شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا