گردشگری

سوغات و صنایع دستی شیراز

ناظم نیوز: یکی از جاذبه های هر مسافرتی ، خرید سوغات آن شهر است . وقتی هم که میری شیراز که دیگه هیچ.

یکی از بخش ‌های سوغات شیراز خوراکی‌ ها هستند که معمولا شامل شیرینی ‌های سنتی و محصولات بومی می ‌شوند و قسمت دوم صنایع دستی است که آثار هنری زیبا و ارزشمندی را شامل می ‌شوند. البته باید گفت که بسیاری از این سوغاتی ها فقط به شیراز اختصاص ندارند و ممکن است در سایر شهر های ایران نیز یافت شوند.
مسقطی شیراز
سوغات شیراز یکی از مشهور ترین سوغاتی های شیراز، مسقطی است که در واقع نوعی حلوا است که برای تهیه آن از نشاسته و مغز پسته استفاده می ‌کنند. مسقطی شیراز در طعم ‌ها و رنگ ‌های مختلف طبخ می ‌شود که به دلیل طعم و رنگ مختلف، برای تمام سلیقه ها مناسب است. این سوغات شیراز را می توانید در طعم هایی مانند زعفرانی، پسته ای، گل محمدی، زرشک و… تهیه کنید.
بادام سوخته شیراز
سوغات شیرازبادام سوخته یکی از شیرینی‌ هایی که می ‌توانید آن را به عنوان سوغات شیراز تهیه کنید. بادام سوخته یک شیرینی سنتی ایرانی است که از بادام کامل تهیه می ‌شود. برای تهیه این نوع شیرینی، بادام و شکر و آب را با هم مخلوط می ‌کنند و حرارت می ‌دهند. با این کار پوششی شیرین روی بادام را می ‌گیرد که آن را به یک شیرینی جذاب ایرانی تبدیل می‌ کند.
یوخه شیرازی
سوغات شیرازیوخه یکی از معروف ‌ترین سوغات شیراز است که نوعی شیرینی سنتی است که با یک خمیر نازک تهیه می شود. برای تهیه یوخه روی یک خمیر، پودر شکر و دارچین می ریزند و خمیر را به شکل رول شده در می آوردند و در قطعات کوچک برش می زنند. این شیرینی مختص شیراز نیست و در شهرهای دیگر هم تهیه می شود. به این شیرینی در استان کرمانشاه، کاک گفته می شود که روی آن پودر قند می ریزند. این شیرینی جزء شیرینی های محبوب کرمانشاه نیز می باشد.
کلوچه شیرازی
سوغات شیراز اصولا در شیراز در کنار مسقطی، یک کلوچه هم قرار می ‌گیرد و این دو خوراکی خوشمزه با هم سرو می‌ شوند و حتی بسته‌ بندی کلوچه و مسقطی با هم به فروش می‌ رسد. کلوچه شیرازی با آرد سفید، آرد برنج، پودر قند، تخم مرغ، گلاب و روغن پخته شده و در نهایت با تخم خرفه تزیین می ‌شود. این شیرینی یکی از لذیذ ترین شیرینی ‌های شیراز است که دارای بافت بسیار لطیفی است. به کلوچه شیرازی، شیرینی برنجی هم گفته می شود.
رنگینک شیرازی
سوغات شیراز یکی دیگر از جذاب ‌ترین سوغاتی ‌های شیراز، دسر خوشمزه و مقوی رنگینک است که در بیشتر شهرهای جنوبی کشور رایج است و طرفداران زیادی دارد. این دسر یک غذای مقوی است که معمولا در هنگام افطار سرو می ‌شود و برای تهیه آن از آرد و خرما و گردو استفاده می ‌شود. برای تهیه این دسر، آرد را در روغن تفت می ‌دهند و روی آن خرما و گردو می ‌ریزند. مجددا باقی خمیر را روی مواد می ‌ریزند و در نهایت آن را با پودر نارگیل و مغز پسته تزیین می ‌کنند و برش می ‌زنند.
نان فسا شیراز
سوغات شیراز در لیست سوغاتی های شیراز، نان فسا که نانی خوشمزه و محبوب است نیز وجود دارد. این نان خوشمزه از سوغاتی های لذیذ شیراز است که با آرد، هل، زعفران و گلاب تهیه می شود. این سوغات خوشمزه شیراز در اصل برای استان فارس است، اما در شیراز نیز تهیه می شود و می توان آن را به عنوان سوغات شیراز تهیه نمود.
گبه شیراز
گبه به قالی و یا زیراندازی کوچک که از الیاف پنبه یا پشم بافته می ‌شود می ‌گویند. در ابتدا عشایر قشقایی اقدام به بافت انواع گبه کرده اند. لازم به ذکر است که در سال‌ های اخیر شهر شیراز، به عنوان شهر جهانی گبه معرفی شده است. گبه ها در طرح ‌ها و نقش ‌های متنوعی به عنوان سوغات شیراز به فروش می ‌رسند. این تنوع رنگ و طرح باعث می شود که گبه با دکوراسیون مدرن و سنتی خانه ‌ها سازگاری داشته باشد.
سفال گری شیراز
سفال ‌گری از آن دسته هنرهایی است که قدمتی بسیار طولانی دارد و در همه نقاط دنیا، از زمان های گذشته تا کنون رواج داشته است. البته هر شهر و کشوری، طرح و رنگ خاصی برای تزیین ظروف و اشیای سفالی دارد و همین امر باعث تفاوت آثار سفالی شهرها و کشورهای مختلف می‌ شود. در شیراز می ‌توانید انواع ظروف و اشیای سفالی و لعابی را در قالب ظرف و ظروف، اشیای تزیینی و وسایل دکوری به ‌عنوان سوغات برای دوستان و نزدیکان خود تهیه کنید.
گیوه شیرازی
سوغات شیرازگیوه، پاپوش سنتی ایرانی است که در بسیاری از شهرهای ایران به ‌شکل‌ های مختلف بافته می‌ شود. اگر دوست دارید این پاپوش‌ های سنتی را امتحان کنید، حتما در شیراز به بازارچه‌ ها سر بزنید و یکی از آن ‌ها را برای خود خریداری کنید. البته گیوه ‌های امروزی با ظاهری مدرن ‌تر هم تهیه می‌ شوند که برای سبک زندگی امروزی مناسب هستند.
ظروف سرامیکی شیراز
در استهبان استان فارس، ظروف و اشیای سرامیکی با کیفیت و تنوع فراوانی تولید می‌ شوند. در چند سال گذشته، استهبان فارس به‌ عنوان منطقه ویژه ‌ی تولید سفال سرامیک انتخاب شد و سفال سرامیک استهبان به ‌عنوان بخشی از میراث معنوی استان فارس در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید. در شیراز نیز می ‌توانید این محصولات سرامیکی را از فروشگاه‌ های تهیه سوغات، خریداری کنید.
آبغوره شیراز
یکی دیگر از سوغاتی های محبوب شیراز، آبغوره است که از با‌غ های انگور این شهر به دست می آید. شیرازی ها از آبغوره برای تهیه یک آش معروف و خوشمزه به نام آش آبغوره استفاده می کنند. بنابراین پیشنهاد می شود اگر به این شهر سفر کردید، حتما آبغوره شیرازی را به عنوان سوغات خریداری کنید.
صنایع دستی شیراز
بی شک می توان گفت که فرهنگ و هنر ایرانی، در میان صنایع دستی شیراز جلوه ای بسیار زیبا و چشم گیر دارد. صنایع دستی شهر شیراز جزء بی نظیر ترین هنر هایی هستند که می توانید به عنوان سوغات، برای عزیزان خود تهیه کنید.
معرق کاری شیراز
یکی از هنرهای زیبای شهر شیراز که می توان به عنوان یکی دیگر از انواع سوغاتی های این شهر معرفی نمود، معرق کاری است. به نظر می رسد هنر معرق کاری از هند به ایران وارد شده و رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته است. این هنر ابتدا ترکیبی از فلز و چوب بود. هنرمندان هندی تنها از نوعی چوب برای ایجاد آثار معرق کاری شده استفاده می کردند، اما هنرمندان ایرانی از چوب های مختلف با رنگ های گوناگون بهره می بردند. زیبا ترین نمونه های معرق کاری را می توانید در شهر شیراز مشاهده کنید.
عرقیات گیاهی شیراز
یکی دیگر از معروف ترین سوغاتی شیراز، عرقیات گیاهی می باشد. شهر شیراز به دلیل وضعیت آب و هوایی خاص خود، باغ های زیادی دارد که در آن ها گیاهان دارویی زیادی رشد می کنند. عرقیات گیاهی شیراز به روش های مختلفی تهیه می شوند که از مشهور ترین عرقیات گیاهی در شیراز می توان به عرق بهار نارنج، بید مشک، گلاب، نسترن و اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا