گردشگری

دروازه قرآن؛ زیبا در شب، چشم نواز در روز

ناظم نیوز: تنوع دیدنی های شیراز به حدی است که گردشگر از بدو ورود به این شهر محو زیبایی ها، قدمت، معماری و ارزش های معنوی و میراث بجا مانده از تاریخ این شهر می شود.

مجله گردشگری ناظم نیوز با نگاهی به جاذبه های گردشگری و تاریخی ایران همواره به دنبال آگاهی هرچه بیشتر مخاطبان خود در حوزه گردشگری بوده و قصد دارد با معرفی جاذبه های منحصر بفرد ایران عزیز به خوانندگان و مخاطبان خود ، رسالت اطلاع رسانی و ارتباط با مشتری خود را حفظ و گسترش دهد
در این میان شیراز یکی از مقاصد مهم گردشگری داخلی و بین المللی است که دروازه قرآن ، یکی از بناهای بجا مانده از تاریخ این شهر به حساب می آید.
دروازه قرآن در شمال شرقی شهر شیراز، در تنگه الله اکبر میان کوه چهل‌مقام و باباکوهی جای گرفته و در خروجی شیراز به‌سمت شهر مرودشت واقع شده‌ است. فلکه‌ طاووسیه نیز در نزدیکی آن قرار دارد.
بالای دروازه قرآن دو نسخه قرآن دست‌نویس به خط ثلث عالی منسوب به ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری قرار داشتند که در سال ۱۳۱۶ به موزه پارس منتقل شدند و همچنان در آن موزه قابل بازدید هستند. این بنا که در طول زمان یا بر اثر بلایای طبیعی و حوادث گوناگون، بارها تخریب و مجددا بازسازی شده، همواره به گردشگران خوش‌آمدگویی کرده است.
شیراز در گذشته دارای ۶ دروازه بود؛ دروازه قرآن، دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون و دروازه شاه داعی تا اله. در حال حاضر، دروازه‌ای به‌جز دروازه قرآن وجود ندارد و مردم شیراز تنها می‌توانند محل دروازه‌های قدیمی را نشان دهند. این دروازه به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد و علت نام‌گذاری آن، قرآنی است که به دستور امیر در آن قرار گرفت تا مسافران متبرک شوند و به سلامت از آن عبور کنند.
در این بنا، آیاتی از قرآن را به خط ثلث و نسخ دورتادور دروازه نگاشتند. در پیشانی شمالی طاق آیه ۹ سوره اسرا، بر پیشانی جنوبی و سمت شهر شیراز آیه ۸۸ سوره اسرا و در گوشه غربی طاق آیه ۹ سوره حجر نوشته شده ‌است. این قرآن‌ها ظاهرا کتاب‌هایی بزرگ و سنگین بوده‌اند و به همین دلیل در گفتگوی مردم به نام «هفده من» مشهور شده‌اند.
بنا به وصیت اعتماد‌التجار سازنده بنای جدید این دروازه ، اتاق کوچک سمت چپ دروازه را که به دره‌ کنار مشرف بود، به آرامگاه او اختصاص دادند. این بنا در سال ۱۳۷۵ با شماره‌ ۱۸۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
دروازه قرآن شیراز از آن دسته بناهایی است که چه روز و چه شب جذابیت خود را دارد. در روز جزییات بنا و تزیینات معماری آن دقیق‌تر قابل‌مشاهده هستند و مسلما عکس‌های بیشتری می‌توانید بگیرید. در شب نیز با نورپردازی، این بنا جلوه‌ای متفاوت به خود می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا