گردشگری

ارگ کریمخان؛ یادمانی بجا مانده از تخت جمشید

ناظم نیوز: شیراز و وضع بی مثالش؛ شیراز، شهر شعر و شاعری و عشق و شور و سرمستی شاعران و نویسندگان و حکیمان و عارفانِ مشهوری است که در کنار آثار بحق استثنایی و ماندگار همواره جذابیت خاصی برای گردش و جذب توریست دارد.

همچنان که گفته شد ناظم نیوز در قسمت مجله گردشگری خود به معرفی و شناسایی اماکن و آثار و در مجموع آنچه که برای گردشگر ایرانی و خارجی جذابیت دارد بپردازد. در این قسمت به سراغ شیراز و ارک کریم خان می رویم ونظری بر تاریخ این بنای خشتی معروف می اندازیم
هنرمعماری دوره کریمخان، ترکیبی از معماری ایران است که به دنبال یافتن یک زبان مخصوص به خود برای ارج نهادن به تمدن و هنر گذشتگان و ادامه معماری سنتی در جهت شکوفایی هنـر معماری و فنون مهندسی- بومی است.
هنگامی که وکیل الدوله در ساله ۱۱۴۵ خورشیدی شیراز را مرکزیت بخشید، طرحی کلی برای احداث مجموعه‌ای از بناهای زیبا درنظر داشت. این طرح آمیزه‌ای بود از معماری خاص صفوی و یادمان‌های به جا مانده از تخت جمشید.
یکی از این بناها ،ارگ کریم خان است که در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌ است و پس از این که کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌ عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریمخان معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌ عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده‌ است. در سال ۱۳۵۰ این ارگ به اداره فرهنگ و هنر وقت واگذار شد. این بنای بزرگ اکنون زیر نظر سازمان میراث فرهنگی استان فارس اداره می‌شود و از چند سال پیش کار مرمت این بنا آغاز شده‌ است تا به عنوان موزه بزرگ فارس مورد استفاده قرار گیرد.
کریم خان زند تحت تاثیر معماری صفویه در شیراز اقدام به ساخت میدان وسیعی نمود و ضلع غربی این میدان را تماما به بنای کاخ اندرونی خود که به اشتباه ارگ نامیده می‌شود، اختصاص داد. سمت شمال شرق و شمال میدان را ساختمان‌های دیوانخانه و چاپارخانه اشغال می کند. در قسمت جنوبی میدان باغ وسیعی به نام باغ نظر ساخت و وسط این باغ عمارت کلاه فرنگی را بنا کرد. در این بنا مراسم سیاسی بارعام صورت می‌گرفت. درقسمت جنوب شرق، مسجد و حمام بزرگ و در شرق میدان بازار قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا