اقتصادیکشاورزی

خیام نکویی تاکید کرد: تلاش برای ارتقای مصرف آبزیان در تمامی دهک های جامعه

 ناظم نیوز: معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تات، بر تلاش برای ارتقای مصرف آبزیان در تمامی دهک های جامعه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری ناظم نیوز به نقل از اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، سیدمجتبی خیام نکویی دسترسی اقتصادی محصولات شیلاتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه نیاز به تحقیق و توسعه است و برای رفع این چالش باید از مسیر دانش و فناوری بگذریم.
خیام نکویی در جلسه نظارت ستادی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، با اشاره به نقش بی بدیل سازمان تات در کشاورزی کشور و غیر مشهود بودن بخش قابل توجهی از این فعالیت ها، بر ضرورت معرفی این قابلیت های سازمانی تاکید کرد.
وی با بیان این مطلب که بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر سواحل آب شور و شیرین در ایران وجود دارد که خود پتانسیل عظیمی جهت بهره برداری و توسعه تولیدات شیلاتی را به ارمغان می آورد، افزود: در این راستا با بهره مندی از الگوی کشورهای موفقی چون ترکیه یا مالزی می بایست در راستای رفع موانع تلاش گردد.
معاون وزیر جهادکشاورزی بر بهره‌وری سبد غذایی مردم از محصولات شیلاتی تاکید کرد و افزود: فراهمی، دسترسی اقتصادی، سلامت و پایداری؛ چهار مولفه امنیت غذایی است و می بایست در رفع چالش های جدی دسترسی اقتصادی تولیدات شیلاتی تلاش کرد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: برای رفع آن باید ارزان‌سازی این محصولات در دستور کار قرار گیرد و بدیهی است که ارزان‌سازی با بکارگیری علم و فناوری قابل تحقق است.

خیام نکویی گفت: اگر برای انجام کاری به باوری قدرتمند برسیم، باید برای رسیدن به هدف، تلاش کنیم تا موضوع در اولویت سیاست های توسعه ای قرار بگیرد.
معاون وزیر جهادکشاورزی از مصرف پایین تولیدات شیلاتی در کشور، ابراز نگرانی کرد و بر تحول در خوراک‌‌دهی آبزیان، اصلاح نژاد و تنوع شیلاتی به عنوان مولفه‌های ارزان‌سازی فرآورده‌های شیلاتی، در راستای ارتقاء ارزش افزوده در تولید آبزیان تاکید کرد.
وی افزایش ثروت ملی و ارتقای سلامت جامعه را از مزایای محصولات شیلاتی خواند و اذعان داشت: با اختصاص گونه‌های مختلف ماهی در سبد غذایی دهک‌های جامعه و افزایش مصرف محصولات آبزی، سلامت آحاد جامعه تامین می‌شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی حمایت و استقبال از پیشنهادات و ایده های جدید که منجر به چابک سازی فعالیت سازمان می شود را مورد تاکید قرار داد و افزود: از افرادی که با ارائه راه حل بتوانند چالشی از مشکلات بهره برداران را حل کنند تا سفره مردم رنگین تر شود، به طور ویژه حمایت و تقدیر خواهند شد.

محمود بهمنی، در شانزدهمین جلسه نظارت ستادی موسسات که با حضور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و هیات همراه، روسای پژوهشکده های تابعه موسسه، رئیس بخش های تخصصی و مدیران ستادی برگزار شد، گزارشی از برنامه عملیاتی این مجموعه در سال ۱۴۰۱ را ارائه داد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با ارائه توضیحاتی درباره توسعه صید و صیادی در برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی و ارزیابی ذخایر انواع ماهیان اقتصادی، افزود: بخش آبزی پروری نیز با چالش هایی مواجه است که از آن جمله می توان تا حدی به غیربومی بودن گونه های آبزی پروری در کشور، عدم پیش بینی درست ملاحظات اقتصادی- اجتماعی، کمبود منابع آب شیرین، عدم استقبال بهره برداران از مکانیزاسیون و فقدان یک برنامه منسجم به منظور پیشگیری و کنترل بیماری های آبزیان اشاره کرد.
بهمنی سهم شیلات از ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزی را یک درصد توصیف کرد و ادامه داد: ارزش اقتصادی شیلات معادل حدود ۱۰ درصد کل ارزش محصولات کشاورزی است که این آمار، نشان از اهمیت بخش شیلات در اقتصاد کشاورزی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا