کشاورزی و دامداری

خیام نکویی خبر داد: تهیه اولین برنامه جامع بهره وری باغات پسته کشور توسط سازمان تات

ناظم نیوز: با در نظر گرفتن اهمیت پسته به عنوان محصول راهبردی و استراتژیک، سازمان تات اولین برنامه جامع بهره وری باغات پسته را در دوره وزارت آقای نیکبخت تهیه و ارائه کرد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از پایگاه خبری DA1news، دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تات در دهمین جشنواره ملی پسته در دامغان درخصوص اهمیت محصول پسته گفت: با در نظر گرفتن اهمیت راهبردی پسته و ارزآوری این محصول و همچنین اشتغالزایی آن، متاسفانه طی سالیان گذشته بهره روی لازم از باغات پسته صورت نگرفته است.

وی در ادامه گفت: طبق آمار بالغ بر ۶۲ درصد از باغات پسته کشور درجه دو و سه بوده و این باغات از نظر بهره وری آب و میزان عملکرد در واحد سطح در شرایط مطلوبی قرار ندارند.

دکتر خیام نکویی افزود: باید به سمتی برویم که باغات درجه سه را به سطح دو و دو را به سطح یک برسانیم.

خیام نکویی درخصوص بهره وری و میزان عملکرد در واحد سطح محصول پسته گفت: میانگین عملکرد کشوری محصول پسته ۸۲۰ کیلو در هکتار بوده که این میزان قابل قبول نیست.

خیام نکویی افزود» طبق برنامه جامع بهره وری باغات پسته، ما مخالف گسترش باغات پسته هستیم و طبق این برنامه به سمت اصلاح باغات پسته درجه سه و دو گام برمیداریم و اگر گسترشی هم صورت بگیرد با در نظر گرفتن اقلیم خواهد بود.

وی در ادامه تاکید داشت: یکی از راهبردهای اصلی در حوزه تحقیقات باغبانی، شناسنامه دار کردن باغات کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گردشگری کشاورزی اشاره کرد و گفت: امروزه گردشگری کشاورزی یکی از راهبردهای مهم و یک فرصت مهم برای تحول و افزایش درآمد پسته کاران بشمار میرود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا