کشاورزی

نیکبخت: باید واردات و صادرات مشروط به منافع تولید و تولید کننده باشد

پایگاه خبری ناظم نیوز: وزیر جهاد کشاورزی گفت: هر گونه تصمیم در خصوص واردات و صادرات مشروط به منافع تولید و تولید کننده خواهد بود.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از  Da1news به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان گیلان و در جمع خبرنگاران این استان، گفت: صیادی و آبزی پروری در کشور یکی از استعدادهای بی نظیر برای سرمایه گذاری و اشتغال بوده که مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی است.
وی ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی، مردم بتوانند از این ظرفیت بهتر استفاده کنند و این مهم در وضعیت اقتصادی صیادان و کشور تاثیر داشته باشد.
نیکبخت تصریح کرد: تصمیمی نخواهیم گرفت که تاثیر منفی در تولید و زندگی تولیدکننده داشته باشد.
وی ادامه داد: بررسی های لازم در زمینه واردات و صادرات انجام می‌شود تا اینگونه تصمیمات به نفع تولید و تولیدکننده باشد.

کاهش تصدی گری و برون سپاری
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر یکروزه خود به استان گیلان گفت: بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور را استان های شمالی تولید می‌کنند؛ این استان‌ها دارای اهمیت، ظرفیت، پتانسیل و استعداد قابل ملاحظه‌ای در کشور بوده و در تامین غذای سالم و ایجاد امنیت غذایی نقش موثری را ایفا می‌کنند.
وی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، افزود: تحقق سیاست ها در خطه شمال میتواند محقق شود؛ این استان ها در محصولاتی مانند گندم، برنج، پنبه ، صید و صیادی و آبزی پروری، دام و طیور، زیتون و نوغانداری جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده‌اند.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، استان گیلان ۳۵ درصد برنج کشور را تامین میکند، همچنین ۳۰درصد اشتغال مردم استان در بخش کشاورزی بوده و ۸۰درصد مساحت این استان به فعالیت های بخش های مختلف کشاورزی اختصاص دارد.
وی با اشاره به اهمیت استان گیلان در حوزه کشاورزی، یادآور شد: از مهمترین فعالیت های دارای ضرورت در استان گیلان برای افزایش بهره وری، طرح “جامع آب و خاک ” است و تلاش می‌کنیم این طرح را زودتر عملیاتی کنیم.
وی بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری کشاورزی در این استان تاکید کرد و افزود: این مهم میتواند بخش عمده ای از ضایعات را کاهش دهد.
نیکبخت تصریح کرد: تامین منابع مالی نیز با همه محدودیت های مالی با توجه به اهمیت فعالیت های کشاورزی در حوزه های مختلف مخصوصا آبزی پروری، صید و صیادی و صنایع تبدیلی تکمیلی در استان گیلان باید مورد توجه قرار گیرد و این مهم در توزیع منابع مدنظر خواهد بود.
نیکبخت با تاکید بر واگذاری امورات، کاهش تصدی گری و برون سپاری، گفت: باید به سمت توانمندسازی تشکل ها حرکت کنیم.
وی افزود: امسال گام به گام به این سمت حرکت میکنیم تا وزارت جهاد کشاورزی به وظایف حاکمیتی خود باز گردد.
وی بر لزوم توسعه کشت قراردادی و تولید قراردادی نیز تاکید کرد و ادامه داد: در سال گذشته ۱.۵ میلییون هکتار در محصول گندم کشت قراردادی انجام شده و در سال زراعی پیش رو حداقل به ۲ برابر خواهیم رسید.
وی بر لزو توجه به تولید داخل اشاره و یادآور شد: نگاهمان در تامین کالا برای جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران باید نگاه بر حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی باشد، مسیر تنظیم بازار از تولید داخل خواهد بود و قول خواهیم داد که در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها این مهم را در دستور کار قرار دهیم.
وی در خصوص خرید برنج در استان های شمالی نیز، گفت: خرید برنج پرمحصول آغاز شده و در گام دوم طی هفته آینده خرید برنج ” هاشمی” و ” طاررم” توسط زنجیره ها و بازرگانان تکلیف میشود.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای حمایت از تولید داخل به نسبت واردات برنج باید برنج داخل خریداری شود.
وی افزود: در حوزه چای نیز باید حمایت های لازم انجام ‌شود؛ بدهی دولت به چایکاران نیز به زودی پرداخت می‌شود.
وی درباره خرید تضمینی گفت: در حال حاضر خرید تضمینی گندم حدود ۶.۵ میلیون تن است و پیش بینی میکنیم امسال خرید تصمینی از ۸ میلیون تن عبور کند.
وی در پایان تصریح کرد: با سیاست های اجرایی و با افزایش بهره وری و راندمان به سمت خودکفایی پایدار برای گندم حرکت میکنیم.

پرداخت ۵۰ درصد مطالبات چایکاران
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بازدیدها در استان گیلان به همراه با استاندار گیلان از باغات چای و کارخانه چایسازی لاهیجان بازدید کرد.
در این مراسم بازدید وزیر کشاورزی را نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان چای کشور و جمعی از مدیران ستادی و استانی در لاهیجان همراهی کردند.
در این بازدید توضیحاتی درباره عملیات اصلاح و احیا باغات چای ارائه شد.
گفتتی است، بر اساس آخرین آمار تاکنون ۹۶هزار تن برگ سبز چای در فصل زراعی سال جاری خریداری شده است. میزان تولید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است.
هم اکنون نیز ۵۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت است.

معرفی ارقام جدید برنج
همچنین بازدید از موسسه تحقیقات برنج کشور از دیگر برنامه مهای وزیر جهاد کشاورزی بود.
این گزارش حاکیست، وزیر جهاد کشاورزی در سفر استانی خود با همراهی استاندار گیلان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران ستادی و استانی از موسسه تحقیقات برنج کشور بازدید کرد.
مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در این بازدید از آخرین دستاوردها و یافته‌های کاربردی موسسه تحقیقات برنج کشور در حوزه های به نژادی و به زراعی و فعالیت های عملیاتی انجام شده در عرصه شالیزاری کشور برای ارتقا بهره‌وری مصرف آب در شالیزار گزارشاتی را ارایه داد.
وی همچنین به موضوع حفظ، نگهداری و بهره برداری از دخایر ژنتیکی اکوسیستم شالیزار پرداخت.
گفتنی است؛ اولین پژوهش‌ها در زمینه برنج در ایران به سال ۱۳۳۸ برمیگردد؛ موسسه تحقیقات برنج کشور نیز از سال ۱۳۷۳ رسما به عنوان یک موسسه تک محصولی ملی، وظیفه پژوهش به صورت تخصصی در همه زمینه های مرتبط با برنج را برعهده دارد.
این موسسه علاوه بر معرفی ارقام جدید متناسب با نیاز کشاورزان دستورالعمل‌های به زراعی را در اختیار شالیکاران قرار میدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا