استانها

کوران گرانی در نخستین شب زمستان/ نظارت بر بازار مطالبه اصلی مردم

ناظم نیوز – گروه استان‌ها: یلدا اولین شب از سردترین فصل سال است اما همیشه ایرانیان تلاش کرده‌اند تا این شب به یکی از گرم‌ترین شب‌های سال اقوام خود باشد.

این رسم زیبا و دیرینه شاید تنها یک دقیقه با دیگر شب‌های سال تفاوت زمانی داشته باشد اما گرمای دل‌ها در این شب، همین یک دقیقه را ماندگارتر می‌کند و به همگان می‌فهماند که این یک دقیقه بیشتر بودن را باید به‌درستی و در کنار هم پاس داشت.

اما در سال‌های اخیر سرمای اولین شب از سردترین فصل سال به بازارها نیز نفوذ کرده و از قضا هر سال نیز به این سرما اضافه می‌شود.

روند تورم و افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر باعث شده تا فشار مضاعفی برای مردم ایجاد شود. هرچند هنوز دورهمی ها برقرار است اما سفرهای مردم روزبه‌روز و سال‌به‌سال کوچک می‌شود.

هرچند طعم تلخ تورم در این شب به‌یادماندنی هنوز کامل کام ما را تلخ نکرده اما نمی‌توان سختی‌ها و مشقات این شب‌ها را نادیده گرفت.

کوران گرانی در نخستین شب زمستان/ نظارت بر بازار مطالبه اصلی مردم

پیوند تورم و کرونا باعث شده تا طولانی یلدا به‌سختی معاش پیوند بخورد و نیاز است تا فکر جدی برای این روند و تغییر در وضعیت زندگی مردم بشود.

اما حال قیمت‌ها در بازار قزوین نیز اصلاً خوب نیست و نشان می‌دهد شب یلدا شب سختی برای افراد کم درامد خواهد بود و حتی پردرآمدها نیز نمی‌توانند با این رقم‌ها زیاد خوشحال باشند.

قیمت‌هایی که سرمای یلدا را بیشتر می‌کند

برای تهیه یک کیلو آجیل در این شب باید حداقل بین ۱۵۰ تا ۲۸۰ هزار تومان هزینه بپردازید. یک کیلو آجیل شیرین در بازار ۱۵۰ هزار تومان، آجیل شور ۲۲۰ هزار تومان و آجیل چهارمغز نیز حدود ۲۸۰ هزار تومان در بازار قزوین به فروش می‌رسد.

اما هندوانه، این گل سرسبد میوه‌های این شب را باید هر کیلو بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بخرید. ضعیف‌ترین سیب در بازار این روزهای قزوین ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

پرتقال و نارنگی هم وضعیت خوبی در بازار ندارند. برای خرید هر کیلو پرتقال میانگین باید بین ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان و نارنگی را نیز بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان بخرید.

انار دیگر میوه‌ای که این شب زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد میانگین ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما موز و کیوی دیگر میوه‌ای گران دورهمی های این شب هستند. برای خرید هر کیلو موز نیز باید ۲۶ و کیوی نیز ۱۵ هزار تومان بپردازید.

رقم‌ها نشان می‌دهد شب سختی در انتظار خانواده‌های ایرانی است. یک شهروند قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار ناظم نیوز با اشاره به وضعیت قیمت‌ها بیان کرد: برای منی که حقوق کارگری دریافت می‌کنم گذران یک دورهمی ساده در یک خانواده ۴ نفره نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد و این یعنی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد حقوق یک ماه را باید برای یک دورهمی ساده و مختصر پرداخت کنم.

رحیمی ادامه داد: قیمت‌ها به‌گونه‌ای شده که نه می‌توان میهمانی رفت و نه افرادی را دعوت کرد و این یعنی به‌مرور زمان و تنها به دلیل تورم، سبک زندگی در این شب به‌یادماندنی تغییر کرده و محافل کمرنگ می‌شود.

وی تأکید کرد: قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که اگر این شب را لوکس و تشریفاتی سپری نکنیم و خیلی ساده در کنار هم باشیم باز هم فشار مالی زیادی را باید متحمل شویم.

این شهروند ادامه داد: در کنار این قیمت‌ها، نابسامانی‌ها هم بیشتر انسان را رنج می‌دهد به‌گونه‌ای که یک میوه ساده در بازار، چندین نرخ دارد و نمی‌توان ثبات را دید.

وی تأکید کرد: در این وضعیت بازار، نیاز است تا تیم‌های نظارتی به‌صورت ثابت و تمام‌وقت در بازار مستقر باشند اما شما اثری از این نیروها نمی‌بینید و طبیعتاً با بازرسی‌های مقطعی و گذرا نمی‌توان انتظار ثبات و نظارت مناسب بر بازار داشت.

بدون شک آنچه باعث می‌شود کمی از رنج بر مردم در این شب کاهش یابد، ثبات بر بازار است. نظارت امری لاینفک در این شب است و نیاز است تا دستگاه‌های نظارتی به‌صورت تمام‌وقت بر بازار مستقر باشند.

افزایش گشت‌های نظارتی تعزیرات در بازار قزوین

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ناظم نیوز با تأکید بر لزوم نظارت بر بازار در این شب‌ها اظهار کرد: نظارت بر بازار در این شب‌ها با افزایش گشت‌های نظارتی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بازرسی از تمامی واحدهای مرتبط با نیازهای مردم در این شهر مانند آجیل و میوه‌فروشی در دستور کار ویژه قرار دارد، اضافه کرد: برای صیانت از حقوق شهروندان گشت‌های مشترکی با دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده و در تمام ساعات این گشت‌ها فعال خواهند بود.

برای تهیه یک کیلو آجیل در این شب باید حداقل بین ۱۵۰ تا ۲۸۰ هزار تومان هزینه بپردازید. یک کیلو آجیل شیرین در بازار ۱۵۰ هزار تومان، آجیل شور ۲۲۰ هزار تومان و آجیل چهارمغز نیز حدود ۲۸۰ هزار تومان در بازار قزوین به فروش می‌رسد

محمدی از اجرای ۱۰ گشت ویژه شب یلدا خبر داده و عنوان کرد: نظارت بر واحدهای دیگر ازجمله مراکز بین‌راهی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف ازجمله گران‌فروشی، عرضه کالای قاچاق و همچنین عدم رعایت مسائل بهداشتی حتماً با واحد متخلف برخورد خواهد شد.

نظارت بر بازار و اقلام کشاورزی به جهاد کشاورزی سپرده شده است

معاون سازمان صمت استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ناظم نیوز اطهار کرد: بازرسی و نظارت بر اقلام کشاورزی موجود در بازار در رویه جدی به‌طور کامل بر عهده جهاد کشاورزی است اما بااین‌حال با توجه به شلوغی‌های ویژه شب یلدا سازمان صمت در این شرایط در کنار و همیار جهاد کشاورزی است.

محمدعلی بیشه‌ای ادامه داد: در روزهای منتهی به شب یلدا بازرسان ما در دو نوبت مشغول سرکشی به بازارها و گشت در فروشگاه‌ها هستند و در صورت مشاهده گران‌فروشی و یا هر نوع تخطی از قوانین با آن برخورد می‌کنند.

به گزارش مهر هرچند کمبودی بر بازار احساس نمی‌شود و شاهد وجود اقلام موردنیاز مردم به‌اندازه کافی هستیم اما قیمت‌های بالا دسترسی به همین کالاها را سخت‌تر کرده است.

در خیلی از کشورها در شب‌ها و مراسم‌های خاص شاهد کاهش قیمت اقلام موردنیاز در آن شب هستیم اما در شب یلدا قیمت ساده‌ترین نیازهای مردم ازجمله میوه با رشد فزاینده‌ای روبرو می‌شود و این نشان از عدم نظارت کافی بر بازار است.

امروز بیش از هر زمانی نظارت بر بازار و تلاش برای کاهش قیمت اقلام موردنیاز مردم یک ضرورت محسوب می‌شود.

هم‌افزایی دستگاه‌های متولی همچون صمت و جهاد کشاورزی، تمرکز و افزایش نظارت توسط دستگاه‌های نظارتی و حتی امنیتی و همچنین صنوف می‌تواند یلدا را دوباره به‌روزهای اوج خود بازگرداند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا