بهداشتسلامت

وضعیت فرزندآوری در کشور/باید مشکل جمعیت را جبران کنیم

به گزارش ناظم نیوز، حامد برکاتی، روز یکشنبه در نشست توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: برای موضوع جمعیت همه باید تمام قد فعالیت کنند در غیر این صورت جمعیت پیش رو قابل مدیریت نخواهد بود. الان هم دیر شده است و زمان خیلی خوبی نیست.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین سرشماری کشوری سال ۱۳۹۵ قاعده هرم جمعیتی کشور در حال کوچک شدن است، تصریح کرد: متولدین دهه ۶٠، شکم اول و متولدین دهه ٩٠، شکم دوم هرم جمعیتی است و بر قاعده هرم سنگینی می‌کند. بنابر پیش بینی سازمان جهانی بهداشت برای آینده جمعیتی ایران ۴ سناریو عنوان شده است.

برکاتی ادامه داد: ما در سال ۱۴۲۵ یا ١۴٣٠ حدود ٩٨ میلیون نفر جمعیت خواهیم داشت و در سال ۱۴۸۰ جمعیت ما کاهشی‌تر شده و ۹۴ میلیون می‌شود. اگر سال ۱۴۲۵ را با امروزمان مقایسه کنیم در آن زمان ٣٠ درصد جمعیت سالمند خواهد بود و حدود ۵٠ میلیون نیروی کار بین ١۵ تا ۶۵ سال خواهیم داشت؛ در حالی که اکنون با ۸۵ میلیون جمعیت فقط ١٠ درصد جمعیت کشور سالمند است.

وی افزود: در حالی که دهه ۶٠ رشد جمعیت ۳.۵ درصد بود و اکنون در سال ١۴٠٠ کمتر از ۰.۷ درصد است.

برکاتی گفت: در ۴۵ سال گذشته ١٠ سال جمعیت کشور پیرتر شده است. جمعیت دهه شصتی‌ها در نیمه دوم دهه ۹۰ به زاد و ولد رسیدند و اوج افزایش جمعیت در دهه ٩٠ مربوط به فرزندآوری جوانان دهه ۶۰ بود. ما فرصت محدودی داریم چون هر ٧ تا ٨ سال میزان جمعیت مولد کمتر می‌شود و این روند تا ۱۵ سال آینده ادامه خواهد داشت. افراد دهه ۶٠ در ٧ تا ٨ سال آینده از چرخه باروری خارج خواهند شد. تحقیقات و تجربیات نشان می‌دهد که فرزندآوری در بالای ۴٠ سالگی در عمل خاتمه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: به دلایلی تمایل به فرزندآوری در سنین بالاتر رخ داده است و چون توازن بین اشتغال و فرزند آوری یا تحصیل و فرزندآوری برای خانم‌ها برقرار نشده است، این فاصله بیشتر شده است و فاصله ازدواج و فرزند اول هم بیشتر شده است. ١٧ درصد بارداری‌ها در سنین بالای ٣۵ سال است و تأخیر در فرزندآوری یکی از چالش‌هایی است که باید مدیریت شود. اوج فرزندآوری در سنین ٢۵ تا ٢٩ سال است و این اوج برای گروه‌های مختلف متفاوت است و رهبر انقلاب به فرزندآوری در نخبگان تاکید داشتند. بر اساس منحنی و آمار، خانم فوق لیسانس و لیسانس اوج باروری‌اش ٣٠ سالگی است و خانم‌های با سواد کمتر در سنین پایین‌تر باردار می‌شوند. خانم‌های تحصیل کرده باید حمایت شوند تا در سنین پایین‌تر باردار شوند.

برکاتی افزود: سن فرزندآوری و میانه سن ازدواج در کشور بالا رفته است و متوسط سن ازدواج در آقایان ۲۸.۵ سال و در خانم‌ها ٢۴ سال است و فرزند اول ۴.۵ سال بعد و فرزند دوم ۵.۵ سال بعد است؛ یعنی خانم در ۳۶ سالگی می‌تواند دو فرزند داشته باشد. ما بیش از یک سال و نیم است که فاصله بین بارداری را در شبکه اصلاح کردیم و ١٨ تا ٢۴ ماه بعد از تولد فرزند اول می‌توان اقدام به تولد فرزند دیگر کرد و مشاوره‌ها برای فرزندآوری افراد از ١٢ تا ١٨ ماه بعد اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: جمعیت باید مدیریت شود و ما در ۸ سال فرصتی که داریم باید مشکل جمعیت را جبران کنیم. تعداد خانم‌هایی که در سال‌های پایانی عمر همسر ندارند ٣ تا ۴ برابر خواهد شد و با پدیده زنانه شدن سالمندی مواجه خواهیم شد؛ آن هم خانم‌هایی که سلامت و تمکن مالی کافی ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا