اجتماعیسلامت

مزایای ورزش‌های رزمی برای کودکان

هنرهای رزمی به دلیل جذابیت‌هایی که دارد همواره مورد توجه بسیاری از مردم در گروه‌های سنی مخلتف می‌باشد.

ناظم نیوز:برخی اوقات والدین دوست دارند که فرزندشان ورزش رزمی را فرابگیرد، زیرا انرژی سالمی در این ورزش وجود دارد که علاوه بر مسائل فیزیکی باعث شکوفایی و تقویت فکر و ذهن کودکان نیز میشود. اما مطئمنا در مقابل والدینی وجود دارند که باور دارند که هنرهای رزمی برای کودکان مناسب نیست و نباید از همان ابتدای کودکی و نوجوانی با آن روبرو شوند. زیرا براین عقیده اند که میتواند شخصیت کودک را به سمت و سوی خشونت طلبی بکشاند و یا باعث شود رفتارهای بد و پرخاشگرانه را در کودک تقویت کند.
با توجه به تحقیقات علمی و به گفته کارشناسان رزمی کلا ورزشهای رزمی بر رشد شخصیت کودکان تاثیر مستقیم میگذارد. به آنها در به دست آوردن نظم و دیسیپلین ، روابط اجتماعی و توانایی مبارزه و کنترل خود را آسانتر میکند. این مسئله بسیار مهم است که برخی قوانین اخلاقی که کودکان در کلاس رزمی یاد میگیرند، درخانه نیز تمرین میکنند و در مواردی والدین نیز در تحقق آنها کمک میکنند.
نمونه ای از قوانین اخلاقی عبارتند از:
۱. آنها باید نسبت به والدین و اعضای خانواده خود احترام بگذارند.
۲. آنها هنگام ورود به خانه به والدین خود احوالپرسی کنند و هنگام خروج از آنها خداحافظی کنند.
۳. آنها باید در همه حال صادق باشند.
۴- آنها باید رابطه خوبی با خواهر و برادر خود داشته باشند.
۵- آنها باید در کارهای خانه کمک کنند.
۶-آنها باید اتاق های خود را تمیز ، مرتب و منظم نگه دارند.
۷-آنها باید بدن ، مو و دندان های خود را همیشه تمیز نگه دارند.
۸- آنها نباید مکالمات بزرگسالان را قطع کنند.
۹-آنها باید تکالیف خود را هم در مدرسه و هم در خانه مطالعه کنند.
۱۰-آنها باید نسبت به مربیان و همسالان خود احترام بگذارند.
در مورد مزیتهای ورزشی هنرهای رزمی برای کودکان اولین مزیت این است که آنها نحوه دفاع کردن از خود را یاد میگیرند.مربیان عزیز متوجه این موضوع باشند که هنرهای رزمی را هیچوقت نباید به منظور شروع دعوا و انجام کارهای خشونت آمیز آموزش داد ، اما گاهی اوقات لازم است که کودک بتواند در موقعیتهای خشونت بار از خود دفاع کند.
هنرهای رزمی نه تنها به کودک می آموزد که چگونه مبارزه کند بلکه به آنها درسهایی اساسی برای پیشرفت خود می اموزد.هنرهای رزمی به بچه ها می آموزد که چگونه در موقعیتهای استرس زا رفتار کنند و در عین حال اعتماد به نفس خودرا نیز حفظ کنند.در حالیکه کودکان می آموزند که چگونه مبارزه را یادبگیرد کشف میکند که حتی لازم نیست تکنیکهایی را که در باشگاه می آموزد به دیگران نیز در بیرون از باشگاه نشان دهد و به گونه ای به آنها فخر بفروشد.
هنرهای رزمی ابزاری شگفت انگیز است که نه تنها راههای دفاع از خود را به آنها می آموزد بلکه به آنها امکان میدهد که در حل مشکلات، انجام وظایف کامل، رشد کرده و با دیگر کودکان ارتباط برقرار کند. آنچه کودکان در کلاسهای رزمی می آموزند در هیچ جای دیگر یادنمیگیرند .چیزهایی که یاد میگیرند نه تنها در میادین ورزشی به دردشان میخورد بلکه در زندگی روزمره شان نیز میتوانند از آنها بهره ببرند.اما این نکته بسیار مهم است که نحوه آموزش اصول هنرهای رزمی به کودکان توسط مربیان زحمتکش بایستی از مدلهای استاندارد به روز ورزشی در دنیا تبعیت کند چرا که این نوع آموزش بسیار خاص و از حساسیت پیچیده ای برخوردار می‌باشد.
چگونگی نحوه آموزش و ارتباط بین کودک و مربی بایستی فضایی مملو از تشویق و ترغیب و انگیزه و هیجان و شادی باشد به صورتیکه در کنار فراگیری عمیق اصول مهم ورزشهای رزمی حالت دلزدگی و سرخوردگی در کودکان ایجاد نگردد.از دیگر مزایای بارز هنرهای رزمی برای کودکان این است که یاد میگیرند چگونه فعال بمانند ، تنفس صحیح داشته باشند ، تمرکز خود را حفظ کرده و درعین حال ذهنی آرام داشته باشند. همه اینها مهارتهای مهمی هستند که کودکان میتوانند از هنرهای رزمی بیاموزند.
در پایان بازهم تاکید میشود برخلاف باور عمومی نه تنها خشونت را ترویج نمیدهد بلکه قطعا با آن مخالفت نیز میکند. هنرهای رزمی باعث پرورش صلح شده و تمرین کنندگان را ترغیب میکند که نه تنها به مربیان خود بلکه به همسالان شان نیز احترام بگذارند و نکات اخلاقی را سر لوحه زندگی قرار دهند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا