اقتصادی

ظرفیت صنایع تبدیلی آذربایجان شرقی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی در استان آذربایجان شرقی است.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، اکبر فتحی عصر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: اراضی استان آذربایجان شرقی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است که عمده‌ترین اراضی متکی به مزارع دیمی در سطح ۹۰۰ هزار هکتاری است.

وی ادامه داد: ۷ میلیون رأس جمعیت دامی اعم از دام سبک و سنگین که ماحصل تولید به طور سالیانه نزدیک به تولید ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان آذربایجان شرقی است که بیشترین تولید آن مختص به بخش زراعتی بالغ بر ۳ میلیون تن است.

وی گفت: تولیدات بخش دامی در استان آذربایجان شرقی نزدیک به یک میلیون تن و تولیدات بخش باغبانی نیز، یک میلیون تن است.

فتحی بیان کرد: استان آذربایجان شرقی با دارا بودن ۲۱ محصول کشاورزی، حائز رتبه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی در استان آذربایجان شرقی است.

وی گفت: ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی در پایاب سدها، مجهز به شبکه‌های آبیاری و فرعی آبیاری است و علاوه بر این حدود ۷۰ هزار هکتار، آبیاری نوین نیز در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکی از الزامات اولیه، تزریق ماشین آلات کشاورزی است افزود: کشاورزی، قبل از انقلاب به کشاورزی سنتی وابسته بود اما خوشبختانه با انجام اقداماتی اعم از ایجاد زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری، بخش اعظم کشاورزی به سمت کشاورزی صنعتی پیش رفته است.

وی ادامه داد بخش کشاورزی در معرض انواع تهدیدات طبیعی نظیر سیل، خشکسالی و… قرار داد که استان آذربایجان شرقی نیز از این گونه تهدیدات طبیعی مستنثی نیست.

فتحی، بحران کم آبی دریاچه ارومیه را بزرگ‌ترین مشکل دانسته و گفت: حدود ۴۶ درصد سطح زیرکشت در این حوزه قرار دارد و در راستای اصلاح الگوی کشت در استان آذربایجان شرقی، کشت محصولات با نیاز آبی بالا حذف و کشت محصولات با نیاز آبی کمتر، جایگزین آن شده است.

وی از افزایش ۳.۵ برابری تولیدات نسبت به قبل از انقلاب خبر داده و افزود: حاکی از این است که دانش جدید، تکنولوژی نوین، مهندسی شدن تولیدات کشاورزی عملیاتی شده و موفق شده‌ایم تا به جای توسعه افقی، به توسعه عمودی روی آوریم که این خود، منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح شده و علیرغم کاهش میزان سطح زیرکشت، تولیدات افزایش یافته است.

فتحی با اشاره به افزایش سرمایه گذاری در بخش طیور گفت: در چند ماهه اخیر به ثبات لازم در زمینه تنظیم بازار گوشت مرغ دست یافته‌ایم و حاکی از آن است که میزان تولیدات استان، کفاف نیاز مصرف استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیت انسانی رو به رشد است، پس نیاز غذایی نیز روز به روز افزایش خواهد یافت که این با ثابت ماندن امنیت غذایی میسر نخواهد بود بلکه رشد تولید نسبت به رشد جمعیت باید افزایش یابد.

وی از اجرایی شدن طرح جهش تولید با پشتیبانی از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) خبر داده و گفت: ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم در استان آذربایجان شرقی تحت پوشش این طرح است.

فتحی افزود: علاوه بر وظیفه تولیدی،، معاونتی تحت عنوان معاونت بازرگانی و صنایع تکمیلی و تبدیلی بر ساختار سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان افزوده شده که یکی از وظایف آن، نظارت بر بازار محصولات کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: عمده‌ترین سیاست در تنظیم بازار، افزایش عرضه محصولات کشاورزی است که منجر به تعدیل قیمت و دسترسی مصرف کنندگان به محصولات مورد نیاز خواهد شد.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در حوزه تنظیم بازار، سامانه بازرگان برای حذف واسطه‌ها در بستر هوشمند سازی، اتفاق افتاده است.

فتحی بیان کرد: استان آذربایجان شرقی در سطح توسعه گلخانه‌ها، به عنوان استان اول معرفی شده است که بعد از جلفا، بزرگ‌ترین مقیاس گلخانه در شهرستان هریس قرار دارد.

وی افزود: طی هفته‌های گذشته در رابطه با تأمین نهاده‌های دامی با مشکل روبرو بوده‌ایم که اکنون در حال حاضر، با تحویل وارد کنندگان و حمل آن به استان‌ها این مشکل رفع شده است.

فتحی بیان کرد: افزایش ۳۰ درصدی قیمت تراکتور از سوی کارخانه تراکتور سازی و عدم قبول این قیمت از سوی سازمان جهاد کشاورزی، توزیع ادوات کشاورزی را تحت الشعاع قرار داده است.

وی در پایان افزود: اصلاح الگوی کشت یکی از تأثیرگذارترین اقدامات برای مقابله با بحران کم آبی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا