اقتصادی

شرکت ملی گاز برای اولین بار مدیریت مخزن را برون‌سپاری می کند

مدیرعامل شرکت مهندسی گاز گفت: شرکت ملی گاز برای اولین‌بار مدیریت مخزن را در راستای یکپارچگی زنجیره ارزش بر عهده می‌گیرد و فراتر از آن، این کار را از طریق یک قرارداد برون‌سپاری انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی گاز در «آئین امضای تفاهمنامه افزایش ذخیره‌سازی میدان گازی شوریجه با شرکت مپنا» گفت: از اول انقلاب تولید گاز کشور از هفت میلیون مترمکعب به ۸۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است. اگر در برخی از صنایع از کم‌کاری‌ها انتقاد می‌شود، در صنعت گاز از توسعه بیش از اندازه خطوط لوله و پرکاری‌ها انتقاد خواهد شد که این نشان‌دهنده افتخارات این صنعت است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸۷۰ کیلومتر لوله با سایز بزرگ، بیش از ۱۰ ایستگاه تقلیل فشار، چندین ایستگاه دیسپچینگ در کل کشور و چند پالایشگاه گاز در دستور کار است که این آمار بی‌سابقه است.

مدیرعامل شرکت مهندسی گاز ادامه داد: با این قرارداد، شرکت ملی گاز برای اولین‌بار مدیریت مخزن را در راستای یکپارچگی زنجیره ارزش بر عهده می‌گیرد و فراتر از آن، این کار را از طریق یک قرارداد برون‌سپاری انجام می‌دهد؛ اتفاقی که تا پیش از این خط قرمز کشور بوده است.

نوشادی با اشاره به اینکه این اتفاق سقف اهداف شرکت ملی گاز را نشان می‌دهد، افزود: میزان ذخیره‌سازی شوریجه از ۲۰ میلیون مترمکعب در روز به ۴۰ میلیون مترمکعب و از ۲.۲۵ میلیارد مترمکعب در سال به ۴.۵ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

وی اظهار داشت: این اتفاق محدود به این پروژه نیست و به زودی میدان گازی سراجه قم را واگذار می‌کنیم. همچنین برای اولین‌بار در شرکت ملی گاز توسعه میادین گازی مختار، قزل تپه و برخی دیگر از میادین را در دستور کار خواهیم داشت.

نوشادی افزود: دو کار نادر که جزو آرزوهای شرکت ملی گاز بوده یعنی ذخیره‌سازی گاز در گنبد نمکی کاشان و وراوی را در دستور کار خواهیم داشت و به همین منظور همکاران ما پس از انعقاد قراردادها، عملیات اجرایی را با سرعت دنبال خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی گاز با اشاره به اینکه از روزگار درآمدهای سرشار نفتی عبور کرده‌ایم، گفت: با وجود اینکه برای این برنامه‌ها بودجه و خواست سیاسی مطرح است، اما ما به شدت در واگذاری‌ها گزیده‌کار و سختگیرانه عمل می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا