اقتصادی

مطالبه جامعه صنعتی اصفهان از نمایندگان مجلس

اصفهان – جامعه صنعتی اصفهان ساعاتی را با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درد دل کردند و مهم‌ترین مطالبه آن‌ها دقت در تصویب قوانین و جلوگیری از مصوبات یک شبه بدون کارشناسی است.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، جلسه هم اندیشی نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با جامعه صنعت و معدن استان اصفهان پیش از ظهر امروز در خانه صنعت و معدن اصفهان برگزار شد.

در این جلسه که فعالان صنعتی دغدغه‌های خود را با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند، عمده مشکلات آنها افزایش بی رویه و یک شبه قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه گاز بود که به عنوان دغدغه مشترک همه فعالان این عرصه مطرح شد.

چاره‌ای جز تعطیلی صنایع نیست

رحیم نصر، رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی اشترجان در این زمینه با بیان اینکه هزینه گاز فروردین امسال برای یک واحد صنعتی در شهرک صنعتی اشترجان ۳ میلیون تومان و در بهمن ماه به ۸۵ میلیون تومان رسیده است، اظهار داشت: نمی‌دانم در مجلس چه اتفاقی می‌افتد که شاهد اینگونه مصوبات هستیم، چرا توجه نمی‌کنند که ما ریخته گران تاجر نیستیم که امروز بخریم و فردا بفروشیم.

او با بیان اینکه تولید کنندگان در حین ثبت سفارش برای شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه خبر از چند روز بعد و بلاهایی که قرار است بر سرشان بیاید ندارند، گفت: در شرایط فعلی که قوانین جدید بدون در نظر گرفتن شرایط مصوب می‌شود چاره‌ای جز تعطیلی صنایع نداریم.

ریخته‌گری در اصفهان رو به تعطیلی است

رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی اشترجان ادامه داد: ریخته‌گری‌های اصفهان رو به تعطیلی می‌رود و یا اغلب آنها تعدیل نیرو داشته‌اند که این امر اصلاً مناسب نیست.

همچنین جمشید مولایی، رئیس انجمن معدن داران استان اصفهان نیز در این جلسه هم اندیشی با بیان اینکه بخش معدن بخشی مادر است و اگر فعال شود اشتغال زایی خوبی را دارد، اظهار داشت: اشتغال هر نفر در معدن به اشتغال حدود ۱۹ نفر در دیگر صنایع منجر شود.

او با بیان اینکه برای بهره برداری از معادن بعضاً شاهد مشکلات اجتماعی و همچنین اختلافاتی بین ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و معادن هستیم، ابراز داشت: این در حالی است که معادن مالیات و هزینه‌هایی که باید را به دولت پرداخت می‌کنند اما این هزینه‌ها در جایی که باید مصرف نمی‌شود و به جیب افراد خاص می‌رود.

معاون همه دیون خود را به دولت پرداخت می‌کنند اما قانونی هزینه نمی‌شود

رئیس انجمن معدن داران استان اصفهان با تاکید بر اینکه معادن همه دیون خود به دولت را پرداخت می‌کنند و سالانه این بودجه پرداخت می‌شود، گفت: اما تخصیص آن برای بخش‌های مختلف و به ویژه در زمینه اکتشاف معادن انجام نمی‌شود، باید در زمینه زیرساخت‌ها، پژوهش‌ها و … برای معادن تخصیص اعتبار بهتری را داشته باشیم.

او با بیان اینکه برای سال جاری حقوق دولتی از معادن را از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده‌اند، تصریح کرد: این ظلمی به بخش معدن است و باید این موضوع به گونه‌ای حل و فصل شود، در این قانون همه معادن به یک چشم دیده شده‌اند.

مولایی همچنین به حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح احتمال افزایش قیمت انرژی وجود دارد و ممکن است با توجه به افزایش هزینه‌ها شاهد افزایش آمار بیکاری کارگران در بخش‌های مختلف باشیم و نمایندگان باید به این امر توجه داشته باشند.

همه تولید کنندگان در استان اصفهان با کمبود کارگر رو به رو هستند

امیر حسین قاضی عسگر، نماینده هیئت امناهای شهرک‌های صنعتی استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه همه تولید کنندگان در استان اصفهان با کمبود کارگر رو به رو هستند، گفت: نمی‌شود در بخش خصوصی فشارها را زیاد کرد و دولت هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد.

او با اشاره به قانون سامانه جامع تجارت گفت: این قانون خوب است اما اگر به خوبی اجرا شود و این در حالی است که تاکنون این امر تنها تا سطح تولید تعریف شده و به بازار کاری ندارد.

نماینده هیئت امناهای شهرک‌های صنعتی استان اضافه کرد: معاون وزارت صمت دستور دادند که کسانی که فاکتور دارند وارد سامانه جامع تجارت شوند و در صورت عدم ورود به سامانه سهمیه مواد اولیه آنها قطع می‌شود و این در حالی است که بسیاری از صنایع در این زمینه دچار مشکل هستند.

آلودگی تولید سیمان سهم مردم اصفهان است و سیمان آن در کیش مصرف می‌شود

همچنین مسعود شهامت، رئیس انجمن تولید کنندگان بتن استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه ما در اصفهان برای تولید بتن ۹۰ دقیقه وقت داریم، اظهار داشت: این در حالی است که ماشین آلات ما متعلق به دهه ۵۰ است، سیمان مرغوب نداریم و آلودگی تولید سیمان در اصفهان برای مردم این شهر است و محصول آن در کیش مصرف می‌شود.

او با بیان اینکه در ایران سیمان بنایی در سازه مصرف می‌شود، گفت: بر روند تولید نظارت جدی و مناسبی وجود ندارد و در این شرایط در بسیاری از موارد با وقوع زلزله تا ریشتری شاهد ریزش پل‌ها، سازه‌های بزرگ بیمارستانی و … خواهیم بود.

رئیس انجمن تولید کنندگان بتن استان اصفهان ادامه داد: با همه مشکلات موجود سیمان را وارد بورس کرده و حق انتخاب را از تولید کننده گرفته‌اند و علی رغم ارسال بیش از یک صد نامه به وزارت صمت هنوز برای تولید کنندگان سهمیه‌ای از شرکت‌های سیمانی در نظر نگرفته‌اند.

آدرس غلط دادن برخی از مسئولان ضرر زیادی به معادن شن و ماسه اصفهان وارد کرد

مهدی مداحیان، دبیر انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه در استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه با آدرس غلط دادن برخی از مسئولان ضرر و زیان زیادی به معادن شن و ماسه اصفهان وارد شده است، اظهار داشت: یکی از مدیران کل منابع طبیعی اعلام کرده بود که معادن شرق اصفهان هزار هکتار اراضی ملی را از بین برده‌اند، این در حالی بود که این صحبت‌ها غیر کارشناسانه اعلام شده بود و با بررسی‌های صورت گرفته این امر ثابت شد اما پاک کردن این ذهنیت بد از مردم نسبت به معادن هزینه‌های زیادی را نیاز دارد.

او گفت: سال است که می‌گویند معادن باید جمع آوری شود و این در حالی است که بر اساس مستندات قانونی این معادن آسیبی برای شرق اصفهان نداشته‌اند.

نبود ثبات قانون و برنامه‌ریزی چالش صنایع اصفهان است

همچنین قاسمعلی جباری، عضو اتحادیه صنایع فلزی استان اصفهان در این جلسه یکی از مشکلات اصلی صنایع را نداشتن ثبات قانونی و برنامه ریزی دانست و اظهار داشت: ما امروز با بخش‌نامه‌هایی رو به رو می‌شویم که سردرگم کننده است، نمایندگان مجلس باید نسبت به وضع قوانین و صدور بخش‌نامه‌ها توجه داشته باشند.

او با بیان اینکه تغییرات ناگهانی قیمت‌ها در بورس نیز آزار دهنده است، تصریح کرد: تمام حامل‌هایی که در بورس عرضه شده هیچ سودی نداشته است و باید در این زمینه نیز بازنگری صورت گیرد.

با بحران نیروی کار رو به رو هستیم

عضو اتحادیه صنایع فلزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در استان اصفهان با با بحران نیروی کار رو به رو هستیم، ادامه داد: با شرایط فعلی بسیاری از کارگران کارکردن در تاکسی‌های اینترنتی را به کارکردن در کارگاه‌های صنعتی ترجیح می‌دهند.

همچنین امیر کشانی، فعال صنعت چاپ استان اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه صنعت نیازمند نوسازی است، اظهار داشت: رئیس جمهور چند روز گذشته گفت که نگاه ما به وین نیست و به مردم است و باید توجه داشت که صنعتگران نیز همان مردم هستند و باید به توانایی آنها اعتماد و به مشکلاتشان رسیدگی شود.

نمی‌توان بخش‌نامه‌ای را امروز ابلاغ کرد و زمان اجرای آن را از ماه گذشته تعیین کرد

او که از روند صدور بخش‌نامه‌ها و اجرای آنها گلایه کرد، گفت: ما مقابل سیستم حاکمیتی نیستیم اما باید توجه داشت که نمی‌توان بخش‌نامه‌ای را امروز ابلاغ کرد و زمان اجرای آن را از ماه گذشته تعیین کرد.

این فعال صنعت چاپ استان اصفهان همچنین به زمان بر بودن صدور مجوز کسب و کار در ایران انتقاد کرد و گفت: در ایران برای ایجاد یک کسب و کار سه سال طول می‌کشد اما در آلمان برای یک شرکت صبح ایمیل دادیم و عصر مجوز با رعایت پروتکل‌های اعلام شده صادر شد.

صنف سنگبری‌های اصفهان قصد تعطیل شدن دارد

رضا احمدی، رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه صنف سنگبری‌های اصفهان قصد تعطیل شدن دارد، اظهارداشت: اقتصاد خصوصی باید در آمدزا باشد، امروز تکنولوژی با گاز است و ما جلوی رشد تکنولوژی در صنعت سنگ را گرفته‌ایم.

او با بیان اینکه تنها راه صادرات سنگ اصفهان به عراق بود، افزود: کاهش ارزش پول ترکیه طی ۶ ماه منجر به کاهش ۶۰ درصد صادرات سنگ از ایران شده است.

قوانین مصوب مجلس پایه و اساس کارشناسی شده ندارد

محمد جواد برکتین، عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه قانونی که خود مجلس تصویب شده را می‌گوئیم چرا این کار انجام شده است، اظهار داشت: برخی قوانین مصوب در کشور در امر تولید و صنعت خلل ایجاد کرده چرا که این قوانین پایه و اساس کارشناسی شده ندارد.

او با بیان اینکه ما هزینه‌های زیادی را برای دور زدن تحریم‌ها دادیم، افزود: مجلس باید برای دولت درآمد داشته باشد چرا که در حال حاضر درآمدهای دولت از محل فروش نفت کم شده و باید از محل‌های دیگر این هزینه‌ها تأمین شود.

معیار ارزیابی و ارزشیابی صنایع در مجلس چیست؟

این عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان با طرح این سوال که معیار ارزیابی و ارزشیابی صنایع در مجلس چیست؟ گفت: از آن ارزشی که صنایع باید ایجاد می‌کردند استفاده خوبی نشد، نگاه کارشناسانه به مسائل مختلف آنطور که باید وجود ندارد و ضعیف است و تصمیماتی گرفته می‌شود بر خلاف شرایط رو به بهبود است.

او با تاکید بر اینکه تولید آرامش و برنامه ریزی می‌خواهد، ابراز داشت: قوانین لحظه‌ای و شوک‌هایی که وارد می‌شود به نفع هیچکس نیست، همه در یک جبهه هستیم دولت باید نرخ انرژی را به سمت واقعی و منطقی شدن ببرد اما نباید این امر با لایی کشیدن انجام شود.

اجرای قوانین در اصفهان با دیگر استان‌ها فرق دارد

همچنین عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت و معدن ایران و اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه برای اولین بار است که در طول ۳۰ سال خدمت از حقوق خودم دفاع می‌کنم، اظهار داشت: حدود پنج سال پیش و زمانی که همسر مرحوم موسی خانی، فعال صنعتی در اصفهان به دلیل بدهی‌های همسر مرحومش بازداشت شده بود من با کفالت او را آزاد کردم و این در حالی است که بانک شاکی این خانم حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اخیراً از حساب من برداشت کرده است که این امر خودسرانه بانک قابل پذیرش نیست و اجازه چنین کاری را نداشته است.

او ادامه داد: بسیاری از فعالان صنعتی در این کشور خدمات بزرگی را ارائه داده‌اند از جمله مرحوم موسی خانی و شایسته نیست که شبکه بانکی چنین رفتاری را با خانواده این افراد و به ویژه افراد سالخورده داشته باشد.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه قوانین و اجرای قانون در اصفهان با دیگر استان‌ها فرق دارد، گفت: ما چنین خدماتی را به فعالان اقتصادی دربند در دیگر استان‌ها نیز ارائه داده‌ایم و در هیچ کجا شاهد چنین رفتاری نبوده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا