تجارت

زیارت یک سرمایه اجتماعی است/ آمادگی برای میزبانی از زائران رضوی

مشهد ـ معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: سفر و زیارت، سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود چرا که ۷۰ درصد زائران امام رضا (ع) در مشهد را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند.

به گزارش ناظم نیوز، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد ظهر یکشنبه در جلسه هماهنگی با رسانه‌های استان، اظهار کرد: طی ۲ سال گذشته از شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن و گرفتاری روحی، روانی مردم و علاوه بر آن فشار اقتصادی وارد آمده به خانواده‌ها و از دست دادن عزیزانشان بر اثر ابتلاء به این ویروس، زیارت و سفر در شرایط فعلی موجب التیام خواهد بود و باید اسباب میزبانی برای این منظور به‌خوبی فراهم شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به فعالیت مؤثر کمیته بهداشت و درمان ستاد خدمات سفر به‌عنوان یکی از کمیته‌های ۱۴ گانه، افزود: ارتقای ظرفیت‌های مراکز و خدمات درمانی از جمله داروخانه‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و مستقر کردن پزشکان متخصص در ایام تعطیلات نوروزی پیش رو، یکی از الزامات انجام شده و مورد تأکید در این ایام به منظور رفاه حال زائران است.

وی بیان کرد: بالا بودن هزینه سفر در شرایط فعلی باعث شده بیش از ۸۰ درصد مسافران استان و مشهد از طریق جاده‌ای سفر کنند که ۶۰ درصد این شمار با خودروی شخصی سفر می‌کنند که به معنای تلاش افراد برای استفاده از تمام امکانات موجودشان برای زیارت است.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: ظرفیت اقامت دائمی در مشهد به میزان ۱۲۰ هزار تخت است که در شرایط عادی، خاص و بحرانی و اوج‌گیری ورود مسافر از تمامی ظرفیت‌های اقامتی برای رفاه حال زائران بهره گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: به همین دلیل مدارس آماده‌سازی شده و از حسینیه‌ها، سالن‌های ورزشی مناسب و ظرفیت‌های خالی خوابگاه‌های دانشجویی در استان و مشهد برای این منظور بهره برده می‌شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: با آماده‌سازی تمامی ظرفیت‌های اقامتی هم اکنون خراسان رضوی هر شب ۴۵۰ هزار تخت، ظرفیت اقامتی دارد که ۳۵۰ هزار تخت در مشهد پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: برای نوروز امسال و افزایش ظرفیت ناوگان ریلی استان پیگیری‌های فراوانی انجام شده و در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت ریلی کشور متعلق به مشهد است و همچنان تقاضای افزایش این رقم را داریم.

گنابادی‌نژاد افزود: پیش فروش بلیت قطار به مقصد مشهد در روزهای اول پایان یافت و همین نشان از ضرورت توجه ملی به این بخش دارد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه سفر هوایی نیز پیش‌بینی‌های خوبی انجام شده است و در حوزه اتوبوس‌های بین شهری نیز قرار بر اعمال مشوق‌هایی برای به‌کارگیری اتوبوس‌های دیگر استان‌ها به‌خصوص در زمینه برگشت مسافران به شهرهایشان است تا امسال در این زمینه دچار مشکل نباشیم.

وی بیان کرد: در زمینه تأمین مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی به‌خصوص نان برای زائران و مسافران به‌ویژه در حریم رضوی اقدامات لازم انجام شده و برای ترافیک نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

گنابادی‌نژاد تأکید کرد: حضور فعال و مسئله‌محور رسانه‌ها در ایام تعطیلات آخر سال و نوروز پیش رو از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با بیان این‌که محدود دانستن وظیفه خدمت‌رسانی به زائران حرم رضوی به خراسان رضوی و مشهد صحیح نیست، ادامه داد: در حال حاضر تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌های خدمات‌رسان در این استان در آماده‌باش کامل و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است اما همچنان کمک و همکاری ملی و بسیج ملی برای خدمت را خواهانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا