کشاورزی و دامداری

رییس سازمان تات: سازمان تات، تاثیر گذارترین مجموعه در تامین امنیت غذایی كشور

ناظم نیوز: نشست صمیمانه و مشترک رئیس و اعضاء کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر و رئیس سازمان تات، معاونین و روسای موسسات، پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی ملی تابعه در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان تات، سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات در این نشست با تأکید بر منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت تامین امنیت غذایی بعنوان مسئله درجه یک کشور، اظهار داشت: هیچ مجموعه ای در حوزه امنیت غذایی به مثابه سازمان تات، موسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه نمی تواند تاثیر گذار باشد.
وی گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بزرگترین مجموعه نقش آفرین در معیشت مردم است، بنابراین میزان توجه به این سازمان می تواند منشا اثرات بیشتر باشد.

خیام نکویی خاطر نشان ساخت: آثار تصمیمات کمسیون های مجلس شورای اسلامی به خوبی در گشایش امور کشور قابل مشاهده است و تصمیمات امروز ما برای نسل آینده تاثیرگذار است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با تاکید براینکه سفره مردم اساس قضاوت نظام و دولت است، عنوان کرد: کشاورزی دانش بنیان و بهره ور که مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است، نیازمند توجه ویژه نمایندگان مجلس و دولتمردان است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، نگاه ویژه به دستاوردها و فعالیت های این سازمان را لازمه پایداری امنیت غذایی کشور در افق ۱۴۳۰ دانست و گفت: این سازمان دارای ۲۱ موسسه تحقیقاتی و مرکز ملی و ۳۴ مرکز استانی است و این ظرفیت علمی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی به مشکلات اقلیمی کشور در دهه های اخیر به خصوص کاهش بارش، خشکسالی و گرم شدن کره زمین اشاره کرد و گفت: دمای هوا در ۴۴ سال گذشته در کشورمان ۲ درجه گرم‌تر شده است و ۳۰ میلی متر بارندگی کشور کاهش پیدا کرده است که منجر به شدت مشکلات خشکسالی شده است.

خیام نکویی از مهمترین مشکلات خشکسالی و کاهش بارندگی ها را فرونشست زمین دانست و افزود: برای رفع این مشکلات اقدام به موقع انجام نشده و تصمیمات امروز ما نقش موثری برای آینده کشور دارد و هیچ مجموعه ای در کشور نمی تواند در حوزه امنیت غذایی همچون سازمان تات عمل کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی،گفت: یکی از چالش‌های کشور این است که برنج برای همه دهک‌های جامعه تولید نشده و در برنامه خودکفایی برنج قصد داریم با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور، این محصول را ظرف ۵ سال آینده برای همه دهک‌ها تولید کنیم.

محسن مردی مشاور رئیس سازمان تات نیز در نشست مشترک و بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دستاوردها و یافته‌های اعضای هیات علمی و محققان سازمان تات با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ درصد تولیدات علمی کشور در سازمان تات تولید و منتشر می شود، افزود: بیش از ۸۵ درصد ذخایر ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی در سازمان تات حفظ و نگهداری می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا