گردشگری

رمز و راز در حریره کیش

ناظم نیوز: شاید جالب باشد که تفریحات خود را در یک سفر، دسته بندی کرده تا در کنار تفریحات امروزی و مدرن و گشت و خرید در مجتمع های تجاری شیک و پرزرق و برق ، ساعتی را برای آشنایی با فرهنگ و سنن و بافت تاریخی آن شهر بپردازید.

و جزیره کیش هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیست، وجود بافت‌های قدیمی و پر رمز و راز در میان جاهای دیدنی کیش شما را به فکر فرو می‌برد که چقدر قدمت جزیره کیش می‌تواند زیاد باشد. بازدید از شهر باستانی حریره گویای این موضوع است که آدمیان باهوشی در این جزیره در قرن چهارم هجری قمری سکونت داشته‌اند.
سازه‌های اطراف این شهر نشان از یک ترفند ماهیگیری و صید مروارید است که تا به حال به آن پی نبرده‌ایم. اما حدس می‌زنیم که چنین باشد. شاید هم این کانال‌های افقی فضاهای مخفی برای مواقع ضروری و جنگ بوده که از آن به عنوان راه خروجی یا پناهگاه استفاده می‌کرده‌اند.
برای بازدید از این شهر نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارید. برای حضور و بازدید از شهر حریره که یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی کیش است، همه روزه و روزهای تعطیل می‌توانید از ساعت 10 صبح تا 22 به این سمت جزیره مراجعه کنید.
برای پیدا کردن این منطقه، ابتدا به بلوار میرمهنا در قسمت شمال جزیره بروید، سپس وارد بلوار المپیک شوید. به میدان حریره می‌رسید، شهر باستانی حریره در همین نزدیکی است.
گشت و گذار در این مجموعه تاریخی حدود 2 ساعت می‌تواند شما را سرگرم کند. البته این موضوع به این بستگی دارد که چقدر به فضاهای تاریخی علاقمند هستید. این شهر در گذشته بسیار سرسبز بوده و پوشش گیاهی متفاوت‌تری در کیش وجود داشته است.
تاریخچه حریره
این شهر در زمان حکومت ایلخانیان هم رونق زیادی داشته و به دست آنان بازسازی شده است. قدمت ساخت این شهر به حدود 800 سال پیش باز می‌گردد. وسعت این شهر حدود 120 هکتار است.
اما نام این شهر از کجا گرفته شده است؟ به گفته باستان شناسان این شهر به دست بانویی اداره می‌شده، ملکه‌ای به نام حریره، که نام این شهر را از نام خود گرفته است.
سعدی شاعر بلند آوازه ایرانی در قرن هفتم هجری به کیش سفر کرده و از شهر باستانی حریره در نوشته‌های خود نام برده است. او از این شهر، شهری پر رونق در زمینه اقتصادی و تجاری یاد کرده است.
شهر حریره در سال 1370 توسط سازمان میراث فرهنگی و سازمان عمران کیش مرحله مرمت خود را پشت سر گذاشت. پس از این گردشگران زیادی برای تماشای این شهر قدیمی به کیش سفر کرده‌اند. این شهر زمانی بندر مهمی برای ایجاد ارتباط با کشورهای چین، هندوستان و همچنین اروپا بوده است. اما امروزه این شهر نصیب تماشای گردشگران و تاریخ پسندان شده است.
بخش‌های شهر باستانی حریره
اگر بخواهید با قدیمی‌ترین حمام در ایران آشنا شوید، باید از شهر باستانی حریره دیدن کنید. باستان شناسان بر این باورند که این حمام قدیمی‌ترین حمام کشف شده تا به امروز در کشورمان است. فضای حمام از دالون‌های زیادی تشکیل شده است. قدمت ساخت حمام به دوره ایلخانی و تیموری برمی‌گردد. این حمام بزرگ، دارای دو خزینه بزرگ و کوچک در انتهایی‌ترین بخش ساختمان است.
یکی از قدیمی‌ترین خانه اعیانی در شهر حریره قرار دارد. به نظر می‌رسد این خانه متعلق به ثروتمندترین فرد در کیش بوده، چرا که کاشی‌های کار شده در این خانه بیانگر این موضوع است. کاشی‌های ستاره‌ای شکل که به قرن پنجم هجری قمری اشاره می‌کند.
این شهر برای انجام فعالیت‌های اقتصادی خود یک اسکله کوچک هم داشته است. شهر حریره فاصله بسیار کمی با ساحل دارد. در کنار این شهر و ساحل آن یک اسکله به چشم می‌خورد که حال مخروبه‌ای بیش نیست. این اسکله توسط چندین راهرو به دریا متصل می‌شوند و راهروی ورودی و خروجی آن قابل تشخیص است. اما تماشای این مخروبه همچنان برای کسانی که به تاریخ علاقمند هستند، جالب است. در رو دیوارهای قدیمی آن قدر قدرت دارند که شما را غرق در تفکر کنند، به سال‌های دور ببرند. جایی که هیچ وقت در آن حضور نداشته‌اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا