اقتصادی

خوزستان به بیش از ۵۰ هزار تراکتور نیاز دارد

اهواز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، راه اندازی خط تولید تراکتور را در استان لازم دانست و گفت: اکنون ۲۹ هزار دستگاه تراکتور در خوزستان وجود دارد که نیاز استان بیش از ۵۰ هزار دستگاه است.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، خدارحم امیری زاده عصر امروز جمعه در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۵۸۰ هزار تراکتور در کشور وجود دارد اما نیاز کشور بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تراکتور است؛ همچنین در حال حاضر ۲۹ هزار دستگاه تراکتور در خوزستان وجود دارد که نیاز استان بیش از ۵۰ هزار دستگاه است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان خوزستانی در حوزه تولید ادوات کشاورزی صاحب نام هستند و باید یک خط تولید تراکتورسازی با کیفیت در استان راه اندازی شود، افزود: در دو سال گذشته انقلابی در مکانیزاسیون کشاورزی در استان رخ داده و از نظر کمی ادوات کافی هستند اما کیفیت باید افزایش و پیشرفت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از دو هزار و ۶۷۷ دستگاه تراکتور برای استان خوزستان جذب شده است، تصریح کرد: بیش از ۹۰ دستگاه کٌمباین و بیش از سه هزار و ۲۰۱ دستگاه ادوات راهبردی و اساسی را برای کشت و کار در خوزستان جذب کردیم؛ البته برای راه اندازی آن خط تولید هدف مونتاژ تراکتور نیست بلکه تولید یک تراکتور باکیفیت عالی است.

امیری زاده با اشاره به اینکه خوزستان با ۱۷.۸ میلیون تُن تولیدات کشاورزی ۱۴ درصد نیاز کشور را در این زمینه تأمین می‌کند، ادامه داد: در این نمایشگاه تخصصی بیش از ۸۵ شرکت تولیدکننده شرکت کردند و تولیدکنندگان نیز دستاوردهای خود را در معرض دید کارشناسان قرار می‌دهند تا آنها قضاوت کنند.

وی در ادامه مکانیزاسیون خوب را بستر کشاورزی نوین دانست و یادآور شد: امروز وزیر کشاورزی اعتقاد دارد که هیچ بذری نباید زیر خاک برود مگر آنکه مشتری و خریدار داشته باشد و این به معنای کشاورزی قراردادی و تجاری است؛ کشاورزی باید هدفمند و کشاورز هم باید برنامه محور باشد تا به پایداری منابع غذایی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی منجر به تأمین امنیت غذایی پایدار می‌شود، گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی است که مرحله اول آن اجرا و وزارت نیرو برای مرحله دوم تا چند ماه پیش آب تخصیص داده نشده بود که بعد از پیگیری‌های طولانی موفق به اخذ موافقت این وزارتخانه شدیم؛ همچنین امسال مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان برای مطالعه فاز دوم اعتبارات در نظر گرفته شده و برای سال آینده نیز پیگیر دریافت اعتبار هستیم.

امیری زاده با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا با استفاده از فاینانس خارجی یا داخلی هرچه سریع‌تر فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را اجرا کنیم، اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی پنج ساله تلاش می‌کنیم تا میزان تولید محصولات کشاورزی استان خوزستان از ۱۷.۶ میلیون تٌن به ۲۶ میلیون تن برسد.

وی خبر داد: برای انتخاب قیمت محصولات کشاورزی از سایر استان‌های کشور تجزیه و تحلیل قیمت دریافت و بر خلاف گذشته که مسئولیت شورای قیمت گذاری با مسئولان بازرگانی بود، این مسئولیت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده تا مرجع تعیین قیمت محصولات کشاورزی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: ۲.۲ میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در خوزستان وجود دارد که ۱.۲ میلیون هکتار آن فعال و مابقی هنوز بالقوه مانده است؛ یعنی این ظرفیت و پتانسیل عظیم در استان وجود دارد که با همین میزان فعلی تا افق ۱۴۰۴ در شرایط عادی می‌توانیم این ۱۷.۸ میلیون تُن تولیدات را به ۲۶ میلیون تُن افزایش دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا