اقتصادی

صنایع کوچک ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ صادرات داشته‌اند

معاون وزیر صمت گفت: آمار دقیقی از میزان شهرک‌های صنعتی نداریم اما صنایع کوچک سال گذشته توانستند ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشند.

به گزارش ناظم نیوز، علی رسولیان امروز در نشست خبری اظهار کرد: بیش از ۱۰۳۰ شهرک، ناحیه و منطقه ویژه مصوب در کشور داریم که از این میزان ۸۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی فعال هستند. همچنین ۴۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی فعال هستند که یک میلیون نفر در این واحدها مشغول به کارند. سال گذشته نیز ۷۴۰۰ قرارداد حق بهره‌برداری با افراد امضا شد که این قراردادها طرح‌های اقتصادی متقاضی فعالیت در شهرک‌ها بودند و در این راستا ۳۵۰۰ هکتار زمین به فعالان اقتصادی واگذار شده است. از این میزان ۵۳۰۰ طرح در دولت سیزدهم منعقد شد و برای سال جاری نیز برنامه امضای بیش از ۷۰۰۰ قرارداد را در دستور کار داریم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در سال ۱۴۰۰، ۲۸۸۰ واحد جدید در شهرک‌ها به بهره‌برداری رسید که نسبت به سال ۹۹، ۱۳ درصد رشد داشت.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۹۰۰ هکتار اراضی که به هر دلیلی به بهره‌برداری نرسیده بودند، شناسایی و فسخ شدند که از این میزان ۷۷۰ هکتار را پس گرفتیم و در اختیار فعالان اقتصادی جدید قرار خواهیم داد. برای امسال نیز ۵۰۰ هکتار پس خواهیم گرفت.

رسولیان گفت: سال گذشته طرح در مرحله تخصیص زمین ۷ درصد کاهش یافت و با تأمین و کمک‌های مالی، اراضی در مرحله دیوارکشی ۲۲ درصد و واحدهای در مرحله نصب ماشین‌آلات ۳۰ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به واحدهای راکد گفت: مجموع واحدهای راکدی که شناسایی شدند، ۱۲ هزار واحد بودند که سال گذشته ۲۰۶۷ واحد احیا شد که نسبت به سال ۹۹ رشد ۴۰ درصدی داشت و از میزان واحدهای راکد ۱۵ درصد کاسته شد. از این میزان ۱۶۰۰ واحد در داخل شهرک‌ها و بیش از ۴۵۰ واحد در خارج از شهرک‌ها مستقر بودند. از طریق احیای این واحدها ۳۶ هزار شغل جدید ایجاد شد. امسال نیز احیای ۲۰۰۰ واحد راکد دیگر در دستور کار قرار دارد.

به گفته رسولیان، ۶۴ درصد واحدهای راکد قابلیت احیا را دارند و مابقی یا قابلیت احیا ندارند یا اینکه باید نوع فعالیت خود را تغییر دهند که در این رابطه برای تأمین مالی با بانک‌ها وارد تعامل شده‌ایم.

وی در مورد تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی گفت: سال گذشته ۷۰۰۰ هکتار زمین برای فعالان اقتصادی به شهروندان اضافه کردیم که نسبت به سال ۹۹، ۲۸۸ درصد رشد داشت. برای تأمین آب هم ۷۴۰ لیتر بر ثانیه را برای واحدها تأمین کردیم که رشد ۵۸ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته است. همچنین ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب را تأمین کردیم. در مورد تأمین برق هم سال گذشته ۸۵۰ مگاوات برق برای شهرک‌ها و نواحی تأمین شد که ۱۰۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. برای امسال نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در پست‌های برق با وزارت نیرو مشارکت و ۶۶ پست را برای تأمین برق شهرک‌ها فعال کنیم که از این طریق ۲۵۰۰ مگاوات برق برای شهرک‌ها تأمین خواهد شد. فعالان اقتصادی نیز می‌توانند برای خودتأمینی وارد کار شوند که بر اساس بودجه برای هر مگاوات ۱۰۰ متر زمین رایگان می‌دهیم.

رسولیان تصریح کرد: سال گذشته ۱۷۶ هزار مترمکعب برای تأمین آب پساب حاصل از صنعت برای تصفیه‌خانه‌ها ایجاد کردیم اما آنچه که وارد شهرک‌ها شد، ۳۵ هزار مترمکعب بود که امیدواریم امسال به ۵۰ هزار مترمکعب برسد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: بیش از ۱۴۳۰ کارگاه نیز برای واحدهای کوچک و متوسط در سطح کشور ایجاد کردیم.

معاون وزیر صمت گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما برای سال جاری، شفاف‌سازی و حذف امضاهای طلایی است که مقدمه این کار شناسایی فرآیندهای سازمان بود. در این راستا ۶۰ فرآیند شناسایی شد که باید به سمت الکترونیکی کردن و شفاف‌سازی برویم؛ در مرحله نخست واگذاری زمین به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین افزایش ظرفیت تولید در سال جاری در دستور کار قرار دارد که در این راستا به دنبال فعال‌سازی واحدهایی هستیم که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند. در این رابطه ۳۳۰۰ واحد هدفگذاری شده است.

رسولیان در مورد دانش بنیان کردن شهرک‌های صنعتی نیز گفت: به صورت جدی به دنبال نفوذ دانش‌بنیان در شهرک‌ها هستیم و حمایت‌های زیادی از این بخش خواهیم کرد و بخش زیادی از هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌ها، انعقاد قراردادها و … را پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مورد حمایت از واحدهای صنعتی در برابر هزینه‌های مربوط به حقوق کارگران گفت: بسته خوبی در مورد افزایش حقوق در وزارت صمت در دست پیگیری قرار دارد تا از این طریق واحدهای کوچک و متوسط آسیب زیادی نبینند. همچنین هفته پیش بسته دیگری با محوریت وزارت صمت مصوب شد.

وی در مورد شهرک‌های خورشیدی نیز گفت: ما بخش کوچکی از این پازل هستیم. تفاهمنامه‌ای با وزارت نیرو تدوین شد تا فرآیند کارها سریع‌تر انجام شود. در این هفته با مصوبه‌ای که از دولت گرفتیم یک شهرک خورشیدی در قزوین مصوب کردیم که دنبال گسترش این مسئله هستیم اما به هر حال مسئولیت اصلی با وزارت نیرو است.

رسولیان در پاسخ به سوال خبرنگار ناظم نیوز در مورد میزان صادرات شهرک‌های صنعتی گفت: آمار دقیقی از میزان صادرات نداریم چرا که گمرک گزارش کالا می‌دهد اما بر اساس اطلاعاتی که از صنایع کوچک گرفتیم، مشخص شد که سال گذشته ۲.۵ میلیارد دلار صادرات از این صنایع انجام شده است.

معاون وزیر صمت در مورد کمبود نیروی کار نیز تصریح کرد: متأسفانه در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی همچون قم، قزوین و … با کمبود نیروی کار مواجه هستیم که در این رابطه ۱۱ محور را شناسایی کردیم و یکی از اقدامات، فراهم کردن زمینه اسکان برای فعالان واحدها در کنار شهرک‌ها است. در این رابطه با وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامه‌ای امضا و ۳۵۰ هزار نفر از فعالان واحدها را برای اسکان شناسایی کرده‌ایم که فرآیند این کار رو به اتمام است.

وی در مورد شهرک‌های خصوصی گفت: سیاست ما واگذاری شهرک‌ها است که در حال حاضر ۶۲ شهرک بخش خصوصی در کشور داریم که تمام فرآیند تأمین زیرساخت‌ها با آنهاست. ما فقط در بحث قیمت‌گذاری، نحوه فعالیت و پرداخت تسهیلات وارد عمل می‌شویم.

رسولیان در خصوص احداث شهرک مشترک با خارجی‌ها گفت: با ترکیه، ارمنستان و عراق تفاهمنامه‌های اولیه امضا شده بود اما با عراق و ارمنستان چند مکان را نیز شناسایی کردیم البته پیش از هر چیزی باید قوانین اصلاح شوند زیرا ما قانون مشخصی در مورد فعالیت شهرک‌های مشترک نداریم.

معاون وزیر صمت در مورد شهرک‌های تخصصی گفت: در حال حاضر ۵۲ شهرک تخصصی و ۱۰ شهرک فناوری در کشور داریم که ویژه دانش‌بنیان‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا