فوتبال ایرانورزش

جرات یا «وی ای آر؟» مساله این است!

ناظم نیوز: مشکلات داوری در لیگ بیست و دوم بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید.

به گزارش ناظم نیوز، اشتباهات داوری قطعه‌ی جدا نشدنی فوتبال ایران به حساب می‌ْآیند. امروزه لیگ های معتبر اروپا و جهان با داشتن سیستم کمک داور ویدیویی سعی بر این دارند که اشتباهات را تا جای ممکن کاهش دهند تا حقی از تیمی ضایع نشود. اما در فوتبال ایران نه تنها خبری از وی ای آر نیست بلکه داوران هم نسبت به قبل اشتباهات فاحش تری از خود به جای می‌گذارند و قضاوت های بد داد سرمربیان را در آورده است. شاید این نظریه درست باشد که وی ای آر نمی‌تواند اشتباهات را به صفر کاهش دهد اما قطعا تا حد قابل توجهی اشتباهات را پایین می‌آورد. با هم در مورد آخرین وضعیت داوری با نوید مظفری و مسعود مرادی هم کلام شده‌ایم؛

عملکرد داوران تا اینجای فصل؟
نوید مظفری: تا اینجای فصل داوران اشتباهات تاثیر گذار زیادی داشتند. چندین سال است که داوران فوتبال ما روی یک خط مشخص و متوسط به پائینی در حال حرکت هستند و اتفاق خاصی هم رخ نمی‌دهد. بنابراین نمی‌توان انتظار خاص و زیادی از داوران داشت. هر فردی هم که رئیس کمیته داوران شده همان کارهای مشخص نفرات قبل را اجرا کرده است. یکی از مشکلات داوری‌ ما تعداد زیاد داوران برای لیگ برتر است. در این شرایط گاهی در هر نیم فصل به یک داور یک یا دو قضاوت می‌رسد.
مسعود مرادی: عملکرد داوران فراز و نشیب زیادی داشته است. کمیته داوران قبول دارد که تعداد داوران زیاد است و می‌تواند کم‌تر باشد. مشکل بزرگی که داوران دارند این است که برای ارتباط با یکدیگر از راه های غیر معمول استفاده می‌کنند،‌ لااقل تا زمانی که وی ای آر به فوتبال نیامده این سیستم رادیویی را در اختیار داوران قرار دهید تا بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند. همین سیستم هم کمک بسیار زیادی به داوران ما می‌کند.

سوال تکراری، نبود وی ای آر چقدر در این اشتباهات دخیل است؟
نوید مظفری: قضاوت داوران کنونی را با زمانی که داورانی مثل محسن ترکی، مسعود مرادی و … قضاوت می‌کردند مقایسه کنید، سطح قضاوت داوران زمان ما خیلی بالاتر از حال حاضر بود دلیلش هم مشخص است، وقتی داور صحنه واضح خطای هند را اعلام نمی‌کند، زمانی که جرات اخراج بازیکنی که به عمد پای بازیکن حریف را می‌زند ندارد، وقتی داور 20 متر از صحنه بازی فاصله دارد و… دیگر ربطی به وی ای آر ندارد. داوران ما گاهی جسارت و جرات لازم را برای اعلام خطاهای واضح ندارند. در ضمن با ورود وی ای آر هم مشکلات داوری ما کم‌ نخواهد شد زیرا فرهنگ استفاده از آن هم مهم است و اینکه مدام بخواهیم بگوییم چرا وی ای آر این را اعلام نکرد و چرا آن را اعلام کرد و… وجود خواهد داشت.
مسعود مرادی: مطمئنا وی ای آر نه تنها خواسته باشگاه‌ها بلکه خواسته داوران هم هست. ولی باید بپذیریم که پروسه باید طی شود. مرحله سخت‌افزاری آن یک بحث است. مرحله دیگر آن مربوط به آموزش داوران برای حضور در اتاق وی ای آر است. ما باید هر دو را هم‌زمان جلو ببریم. فکر می‌کنم پروسه آن در حال طی شدن است. در فدراسیون فوتبال که دبیرکلی آن آقای ممبینی و عضو هیات رئیسه‌اش، آقای افشاریان هستند که داور فوتبالند، نویدبخش است. من نمی‌توانم بگویم برای شروع سال آینده استفاده از کمک داور ویدیویی آغاز می‌شود ولی پروسه باید طی شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا