تجارت

امامه؛ پیوند کوه و آب و درخت با تاریخ

امامه روستایی خوش آب و هوای استان تهران، در منطقه رودبار قصران، در شهرستان شمیرانات است.

ناظم نیوز: امامه ییلاقی کوهستانی است که به دو بخش امامه بالا و امامه پایین تقسیم می‌شود. مردم این روستا به دامداری و کشاورزی مشغولند و از محصولات کشاورزی و دامی آن می‌توان به‌حبوبات، انواع میوه، لبنیات و… اشاره کرد. روستای امامه در گذشته به منطقه لواسان تعلق داشته و جزیی از آن به‌حساب می‌آمده است. این روستا تقریبا در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق فشم، در میان منطقه حفاظت شده ورجین قرار گرفته است.
سفر به‌روستای امامه سفر به قلب تاریخ است. داستان سفر شاهان قاجار به امامه و انیس‌الدوله سوگلی ناصرالدین‌شاه، ، بخشی از تاریخ ایران را به این منطقه پیوند داده است. فاطمه، دختری که در امامه متولد شده و زندگی سختی را کنار عمه و عموی خود سپری می‌کرد، در کودکی یتیم شد و بعد از ازدواج مجدد مادرش برای عموی خود چوپانی می‌کرد. ناصرالدین‌شاه که تابستان‌ها برای شکار به آن روستا می‌رفت. در یکی از تابستان‌ها او را دید و عاشق وی شد. او را به‌دربار بردند و ملکه کشور شد.
کوچه باغ‌های با صفای امامه بهترین انتخاب برای قدم زدن در روزهای تابستان است. همه جای این روستا پر از درختان میوه‌ مثل سیب، گردو، آلبالو، گلابی و… است. وجود چند قنات و چشمه در روستا باعث شده تا مانند نگینی سبز رنگ در منطقه بدرخشد.
موقعیت خاص روستای امامه، علاقه‌مندان به‌کوهنوردی را نیز به‌سمت خود می‌کشد. روستا در ارتفاعات شمال شرق تهران واقع شده و کوهنوردانی که قصد صعود به قله‌های همهن، پیرزن کلوم (کلون)، یا مهرچال را داشته باشند، باید از این روستا بگذرند.

* چشمه مقدس پیرحمزه
چشمه پیرحمزه و کتیبه تاریخی آن در ارتفاعات مهرچال واقع شده و زیارتگاهی که در کنار آن قرار دارد، بسیار مورد احترام اهالی امامه است. گفته می‌شود آب آشامیدنی روستا از چشمه پیرحمزه تامین می‌شود و کسانی که قصد بازدید از چشمه را داشته باشند، باید مسیر جاده امامه بالا را ادامه داده، بعد از رسیدن به‌پل باغ تنگه به‌سمت غرب حرکت کنند تا پس از حدود سه ساعت پیاده روی به چشمه برسند.

* منطقه باغ تنگه
باغ تنگه منطقه‌یی سرسبز و زیبا در قسمت شمالی روستای امامه است که به‌خاطر درختان انبوه و هوای بسیار مطبوعش از مناطق پرطرفدار دوستداران طبیعت به‌شمار می‌آید. به‌خصوص که رودخانه زیبای امامه از باغ تنگه می‌گذرد و بر زیبایی آن می‌افزاید. منطقه باغ تنگه در مسیر صعود به‌ قله‌ها و همچنین در مسیر بازدید از قلعه مازیار واقع است.

* قلعه مازیار
قلعه مازیار یا قلعه امامه، در شمال شرقی روستا واقع شده و قدمتش به‌قرن سوم قمری، یعنی حدود ۱۲۰۰ سال پیش می‌رسد. طبق روایت‌ها ، این قلعه توسط مردآویج زیاری معروف به مازیار ساخته شده. مازیان بنیان‌گزار سلسله زیاریان بود‍ند. قلعه مازیار به‌سبک قلعه‌های نظامی بنا شده وسعت آن حدود ۹۰۰ متر مربع بوده و به‌دلیل ارتفاع تقریبا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا، دسترسی به‌آن دشوار است. طبق روایت‌ها، در گذشته از قلعه مازیار به‌عنوان تبعیدگاه مبارزان مازندرانی نیز استفاده می‌شد.
امروزه بخش‌هایی از قلعه همچون ارگ و شاه نشین، اتاق‌ها، غار، باروها و… به جا مانده است. قدمت سفال‌های کشف شده در اطراف قلعه مازیار به‌اوایل دوران اسلامی می‌رسد و برای رسیدن به قلعه باید مسیری تقریبا سخت را کوه‌پیمایی کرد.

* امامزاده نور
بقعه امامزاده نور، نور از نوادگان حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام در جاده امامه پایین واقع شده است. تا چند سال قبل کتیبه‌یی در صحن بقعه وجود داشت و هنگام زیارت امامزاده نور می‌توان از درخت سرو تنومند امامزاده نیز که عمری ۴۰۰ ساله دارد، دیدن کرد.

* امامزاده شاه حسین
یکی دیگر از بقاع متبرکه منطقه که در روستای کلوگان واقع شده، بقعه امامزاده شاه حسین است که در بافت سنتی روستا واقع شده و نسب آن بزرگوار نیز به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد. این بقعه معماری بسیار ساده و ضریحی چوبی دارد و گفته می‌شود در دوران قاجار به‌دستور انیس‌الدوله، مرمت شده است.
مسیر پیاده‌ روی امامه به روستای کلوگان ، یکی از مسیرهای مورد علاقه طبیعت‌گرد‌ها است و پیمودن آن تا آبشار کلوگان حدود پنج ساعت زمان می‌برد. مسیر رسیدن به آن‌جا از میدان امامه بالا شروع می‌شود و به‌سمت دره کلوگان ادامه پیدا می‌کند. مناظر این مسیر بسیار زیبا است و قدم زدن در کوچه باغ‌های امامه، پیمایش دره سرسبز و زیبا، پیاده‌‌روی در حاشیه رودخانه و گوش سپردن به صدای آب، استنشاق هوای بی‌نظیر و در نهایت، رسیدن به آبشار زیبای کلوگان با ارتفاع ۳۰ متر لذت‌ پیاده روی در مسیر امامه به کلوگان را صد چندان می‌کند.
روستای امامه در فصل بهار، پر از شکوفه‌های سفید و صورتی است، سفر به آن در تابستان نیز خالی از لطف نیست. پاییز رنگارنگ روستا بهترین انتخاب برای عکاسان است. و با توجه به این‌که امامه روستایی کوهستانی است، زمستان‌های پر برفی دارد.
روستای امامه از شمال شرق تهران تقریبا ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. کسی که با وسیله شخصی قصد سفر به‌آن را داشته باشد، بعد از ورود به بزرگراه شهید بابایی، باید جاده لشکرک را ادامه داده و با توجه به تابلوهای راهنمای طول مسیر، به امامه برسد. راه دیگر این که میتوان با استفاده از مترو، اتوبوس یا تاکسی به‌سمت شرق تهران رفت و در فلکه چهارم تهران‌پارس به میدان فشم رفته و از آن‌جا با ماشین دربستی خود را به روستای امامه رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا