استانهاسایر

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

دی‌ماه در حالی روزهای نخستین خود را پشت سر می‌گذارد که روز و شب گذشته نیمی از استان‌ها شاهد بارش باران و برف بودند و پیش‌بینی می‌شود سرمای دی‌ماه ایران را فرابگیرد.

ناظم نیوز – گروه استان‌ها: برف و باران از روز پنج‌شنبه به آسمان استان‌های مختلف کشورمان سر زد، برف و کولاک تردد در برخی محورها را سخت کرد و بارش نخستین برف زمستانی موجب خوشحالی و نشاط در شهرها شد. راهداران و عوامل نهادهای امدادی مانند هلال‌احمر روز و شب پرکاری را پشت سر گذاشتند.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز پنجشنبه در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، گیلان، مازندران، البرز و تهران بارش برف و باران و وزش باد را داشتیم.

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

همچنین از امروز جمعه، مناطق گلستان، خراسان شمالی، همدان، مرکزی و شمال ایلام شاهد بارش برف و باران و وزش باد شدید خواهند بود.

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور از روز شنبه در استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق بارش رخ می‌دهد و سامانه بارشی از اواخر این روز از کشور خارج می‌شود.

روزهای شنبه و یکشنبه در شرق کشور وزش باد شدید را خواهیم داشت. ضمن اینکه خلیج‌فارس تا روز یکشنبه و دریای خزر تا روز شنبه مواج خواهد بود.

نفوذ توده‌هوای سرد به مناطق مختلف کشورمان

همچنین سازمان هواشناسی ضمن هشدار درزمینهٔ نفوذ توده‌هوای سرد به مناطق مختلف کشورمان تا روز پنجم دی‌ماه پیش‌بینی کاهش نسبی دما (به‌طور میانگین ۸ تا ۱۲ درجه)، ماندگاری و تشدید هوای سرد را کرده است.

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

بر این اساس طی روزهای جمعه تا یکشنبه نیمه شمالی شاهد این پدیده خواهند بود که اثر آن افزایش مصرف حامل‌های انرژی، یخبندان و احتمال خسارت به تأسیسات کشاورزی، کارخانجات و منازل است.

سازمان هواشناسی توصیه کرده است که محافظت و پوشش لوله‌های آب و تأسیسات، استفاده از ضدیخ در خودروها و سایر ماشین‌آلات و مدیریت حامل‌های انرژی در دستور کار قرار گیرد.

کارشناس سازمان هواشناسی از تداوم کاهش دما در هفته آینده خبر داد و گفت: یکشنبه و دوشنبه به‌ویژه در نیمه شمالی کشور، شاهد یخبندان خواهیم بود. محمد اصغری در مصاحبه با صداوسیما افزود: این یخبندان ممکن است به محصولات کشاورزی آسیب برساند درنتیجه به کشاورزان جنوب کشور توصیه می‌شود برای جلوگیری از صدمات احتمالی به محصولات خود، تدابیر لازم بیندیشند.

وی همچنین بارش برف را از بعدازظهر امروز برای شمال پایتخت پیش‌بینی کرد و گفت: بارش‌ها تا پیش از ظهر فردا تداوم خواهد داشت. اصغری ادامه داد: این سامانه جدید بارشی با سامانه پیشین متفاوت است و به علت سردی هوا برف روی زمین می‌نشیند.

این کارشناس هواشناسی همچنین گفت: سامانه بارشی که از شمال غرب کشور واردشده، استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، زنجان و قزوین را سفیدپوش خواهد کرد. ضمن اینکه این سامانه بارشی سواحل و استان‌های ساحلی دریای خزر را نیز بارانی می‌کند.

اصغری گفت: این سامانه بارشی از امشب یا حداکثر فردا، از شمال شرق کشور خارج خواهد شد.

وضعیت راه‌های کشور

مرکز مدیریت راه‌های کشور هم اعلام کرد: بر اساس تصاویر دریافتی از دوربین‌های نظارتی، سامانه‌های تردد شمار و گشت‌های شعب راهداری سراسر کشور، در حال حاضر به‌استثنای محورهای مسدود و ممنوع، بقیه مابقی محورهای مواصلاتی کشور باز و تردد در آن‌ها به روال عادی در جریان است.

در شبانه‌روز گذشته، بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۲۳۲۲ تردد شمار فعال در محورهای برون‌شهری، نسبت به روز قبل ۵.۶ درصد افزایش تردد را نشان می‌دهد.

همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین ۱۳.۳ درصد، اوج تردد بین ساعات ۱۶ الی ۱۷ و کمترین تردد بین ساعات ۳ الی ۴ صورت گرفته است.

آخرین وضعیت محورهای شمالی نشان می‌دهد که تردد روان در محورهای چالوس هراز، فیروزکوه و آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین در مسیر رشت (رفت‌وبرگشت) وجود دارد. ضمناً محور چالوس و آزادراه‌های تهران – شمال و قزوین – رشت دارای بارش برف و باران و محورهای هراز و فیروزکوه فاقد هرگونه مداخلات جوی است.


وضعیت جوی در استان‌های مختلف


بارش برف و کولاک در جاده‌های اردبیل / محور مواصلاتی مسدود نداریم

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

امید نسیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ناظم نیوز، به آخرین وضعیت جاده‌های استان اردبیل اشاره و اظهار کرد: بارش برف که از بامداد امروز در استان آغازشده در بسیاری از محورهای مواصلاتی استان به‌ویژه محورهای کوهستانی و گردنه‌ها با شدت بیشتری ادامه داشته اما هیچ‌یک از محورهای مواصلاتی استان به دلیل این بارش‌ها مسدود نیست.

وی افزود: آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده از سامانه‌های نظارت تجهیزی جاده‌ای و گشت‌های راهداری مستقر در راهدارخانه‌ها و محورهای مواصلاتی استان نشان می‌دهد، هم‌اکنون بارش برف در محورهای مشکین‌شهر – پارس‌آباد، رضی-گرمی، اردبیل آستارا، ابتدای محور اردبیل – سرچم و ضمناً خلخال-اسالم ادامه دارد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تصریح کرد: وضعیت بارش در گردنه‌های استان کمی با شدت بیشتر بوده و هم‌اکنون طبق آخرین بررسی‌ها در گردنه الماس با کولاک برف مواجه هستیم که به رانندگانی که قصد تردد از این محور را دارند توصیه می‌کنیم در صورت امکان سفر خود را به زمان دیگری موکول کنند.

نسیمی همچنین خاطرنشان کرد: در سایر محورها نیز شاهد بارش مقطعی، پراکنده و متناوب برف هستیم اما همان‌طور که پیش‌بینی‌شده بارش‌ها تا پایان فردا شب ادامه دارد.

وی به برف‌روبی و نمک‌پاشی محورهای مواصلاتی استان اشاره و اذعان کرد: همکاران و گشت‌های راهداری عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی را انجام دادند و بدین ترتیب مسدودی در محورها نداریم فقط از کسانی که قصد سفر دارند تقاضا می‌کنیم تجهیزات اولیه زمستانی اعم از زنجیر چرخ و سوخت کافی را به همراه داشته باشند.

به گفته وی رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی استان اردبیل را دارند برای بررسی آخرین وضعیت راه‌های استان می‌توانند با سامانه گویای ۱۴۱ در ارتباط باشند.


انجام ۴۷۵ کیلومتر عملیات برف روبی / تمام جاده‌های کرمانشاه باز است

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

فریبرز کرمی در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز اظهار کرد: به علت فعالیت سامانه بارشی در استان کرمانشاه از روز گذشته تاکنون در هشت شهرستان بارش برف و باران گزارش شده است.

وی افزود: در ۲۵ محور شریانی و پنج محور غیر شریانی بارش برف و باران توسط اکیپ‌های راهداری گزارش شده اما تمامی محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه باز بوده و مشکلی برای تردد وجود ندارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: برای عملیات برف روبی و بازگشایی محورهای برف گیر ۴۷ نیرو راهداری با ۳۶ دستگاه ماشین آلات فعالیت دارند.

کرمی با اشاره به انجام عملیات برف روبی در محورهایی مانند نودشه به نوسود و نودشه به هانی گرمله، بیان کرد: از روز گذشته تاکنون ۴۷۵ کیلومتر برف روبی و ۲۲۰ تن شن ونمک پاشی توسط اکیپ‌های راهداری انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین طی مدت ذکر شده به سه دستگاه خودرو گرفتار در برف توسط نیروهای راهداری امداد رسانی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تاکید کرد: با تلاش مأموران راهداری استان کرمانشاه تمام محورهای مواصلاتی استان باز بوده و مشکلی خاصی وجود ندارد.

کرمی گفت: مردم می‌توانند پیش از سفر و تردد در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه با سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای تماس حاصل کرده و از آخرین وضعیت راه‌ها با خبر شوند.


بارش نخستین برف زمستانی در ماسوله گیلان

نخستین برف زمستانی از شامگاه پنج‌شنبه در شهر تاریخی ماسوله آغاز شد و همچنان ادامه دارد تا در دومین روز از فصل زمستان چهره شهر تاریخی ماسوله سفیدپوش شود.


بارش باران و برف در راه‌های کوهستانی مازندران

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران وضعیت راه‌های کوهستانی استان را بارانی و همراه با بارش برف ذکر کرد.

سید محسن هاشمی در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز با اشاره به بارش برف و باران در محورهای کوهستانی استان و لغزنده بودن این مسیرها از رانندگان خواست تا هنگام تردد از این مسیرها خودروها را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند.

وی وضعیت تردد و ترافیک را در راه‌های استان عادی و روان بیان کرد و گفت: محورهای فرعی وازک – بلده و لاسم – ارجمند به دلیل نبود ایمنی تا اطلاع بعدی مسدود است.


بارش برف و باران از اواخر روز جمعه در استان قم

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

محمد جواد ترابیان در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز گفت: آسمان قم در روز جمعه نیمه ابری تا ابری در اواخر وقت همراه با بارش پراکنده باران و برف است.

وی ادامه داد: سمت باد امروز غربی و سرعت وزش باد بین ۲۰ تا ۳۵ کیلومتر بر ساعت و حداقل دمای هوا ۲ درجه و حداکثر دمای هوا ۱۱ درجه است.

کارشناس هواشناسی استان قم بیان کرد: هوای این استان در روز شنبه نیمه ابری به تدریج همراه با کاهش ابر در برخی ساعات همراه با وزش باد خواهد بود.

وی گفت: سمت باد شنبه شمال غربی و سرعت وزش باد بین ۳۰ تا ۴۵ کیلومتر بر ساعت و حداقل دمای هوا سه درجه و حداکثر دمای هوا ۱۱ درجه خواهد بود.


دمای هوا در چهارمحال و بختیاری کاهش می‌یابد

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

مهران چراغ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ناظم نیوز، اظهار کرد: با عبور امواج تراز میانی جو از ظهر جمعه شرایط با تقویت ناپایداری‌ها، افزایش ابر در نواحی شمال غرب و جنوب استان و در برخی ساعات بارش باران و در ارتفاعات بارش برف پراکنده پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه از نظر بارشی ضعیف است، عنوان کرد: منطقه اثر سامانه بارشی، شهرستان‌های شمالی غرب و جنوب استان است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ویژگی اصلی این سامانه را هسته سرد و احتمال بارش برف دانست و ادامه داد: کاهش دمای هوا و استقرار هوای سرد تا اوایل هفته آینده در استان پیش بینی می‌شود.

چراغ‌پور افزود: بارش‌ها طی سال زراعی ۱۴۰۰ حدود ۱۸۵ میلیمتر بوده است.


راه‌های اصلی و فرعی آذربایجان شرقی باز است

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

غلامرضا رسول زاده با اشاره به بارش برف و کولاک شدید در برخی گردنه‌های استان گفت: با تلاش راهداران تمامی راه‌های اصلی و فرعی استان باز است و تردد در آنها جریان دارد.

وی ادامه داد: آزادراه تبریز – زنجان باز است ولی با توجه به بروز کولاک در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی استان و لغزندگی آنها، تردد در این مسیرها بدون زنجیر چرخ موجب ایجاد راهبندان می‌شود بنابراین رانندگان برای تردد در این مسیرها حتماً خودرو خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.

معاون راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اظهار کرد: بارش برف از دیشب در تمامی شهرستان‌های استان آغاز شده است و در این میان در جاده‌های تبریز اهر، مرند، شبستر و بستان آباد میزان بارش زیاد است و ارتفاع برف در آنها به بیش از ۲۰ سانتیمتر می‌رسد.

وی گفت: هم اکنون ۵۰ گروه راهداری با همراه امکانات و تجهیزات در سطح جاده‌های استان مشغول برف روبی، نمک پاشی و ارائه خدمات به مسافران هستند.

رسول زاده ادامه داد: شامگاه پنجشنبه بر اثر بارش سنگین برف راه ارتباطی حدود ۱۷۰ روستای هشترود و چاراویماق بسته شده بود که با تلاش راهداران، راه ۱۵۰ روستا بازگشایی شد ولی به علت بارش برف و کولاک مجدداً راه ارتباطی تعدادی از آنها بسته شد.

وی با اشاره به ادامه بارش برف و کولاک در شهرستان‌های آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در سایر شهرستان‌های استان نیز راه ارتباطی تعداد کمی از روستاها بسته شده است که تلاش می‌شود به محض فروکش کردن کولاک راه تمامی روستاهای استان بازگشایی شود.

رسول زاده به رانندگان و مسافران توصیه کرد: در صورت نبود ضرورت از مسافرت خودداری و در صورت نیاز خودرو خود را به زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی مجهز کنند و علاوه بر رعایت حرکت با سرعت کم و مطمئنه در جاده‌ها با خود پوشاک زمستانی به همراه داشته باشند.

وی همچنین به مردم و مسافران توصیه کرد قبل از سفر از طریق تلفن گویای ۱۴۱ که ۲۴ ساعته پاسخگو است، در خصوص وضعیت راه‌ها و شرایط آب و هوایی اطلاعات کسب کنند.


تردد در برخی از جاده های زنجان با زنجیر چرخ امکان پذیر است

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

جواد یوسفی در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز به وضعیت جوی استان زنجان طی چند روز آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به بارش برف، تردد در جاده‌های زنجان به بیجار، زنجان به دندی، زنجان به سلطانیه، زنجان به دندی، زنجان به تهم و چورزق و زنجان به طارم با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

وی اظهار کرد: همچنین به علت بارش برف شب گذشته مه موضعی در برخی از جاده‌های استان حاکم شده است.

معاون راهداری استان زنجان گفت: همچنین مه در گردنه‌های کوهستانی استان محسوس است که در این میان به رانندگان توصیه می‌شود آستانه دید خود را تقویت کنند.

یوسفی تاکید کرد: رانندگان خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی، اعم از تجهیزات گرمایشی، پتو و مواد غذایی مجهز کنند.

وی افزود: رانندگانی که قصد تردد دارند برای اطلاع از وضعیت جاده‌های این استان و کشور با سامانه ۱۴۱، سایت www.۱۴۱.ir و نرم افزار موبایلی ۱۴۱ ارتباط برقرار کنند.


بارش نخستین برف زمستانی در آذربایجان غربی / جاده ها لغزنده هستند

برف و باران در نیمی از ایران/ سرما مهمان کدام استان‌ها می‌شود؟

مهدی صابری در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز با بیان اینکه بارش برف تا اواخر امروز در استان ادامه دارد، افزود: با حاکم شدن پرفشار، از امشب شاهد افت محسوس دما و آغاز یخبندان خواهیم بود، که طی هفته پیش رو تداوم یافته و احتمال اینورژن، آلودگی هوا و تشدید برودت وجود دارد.

وی ادامه داد: بارش برف در ابتدای روزهای فصل زمستان چالدران در شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی تا روستای ساریجالوی تکاب در جنوب این استان را سفیدپوش کرده است، گفت: یخ زدگی و لغزندگی معابر، کاهش دید و کولاک برف در جاده‌های مواصلاتی تداوم دارد.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی بر آمادگی لازم در خصوص لغزندگی و یخزدگی معابر، کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها، اطمینان از ایمنی وسایل گرمایشی خودروها و تجهیز به لوازم زمستانی، خودداری از صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی و مدیریت مصرف حامل‌های انرژی تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا