گردشگری

بررسی ۶ وعده ای که برای جذب گردشگران جام جهانی قطر داده شد

وعده های زیادی برای استفاده از ظرفیت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داده شده اما بررسی ۶ وعده اصلی در ارتباط با بهره گیری ایران از این فرصت در بخش گردشگری نشان می دهد، برنامه ها چندان محقق نشده است.

به گزارش ناظم نیوز، تنها ۱۲ روز دیگر تا برگزاری جام جهانی فوتبال مانده است. از مدت‌ها پیش برای برگزاری این تورنمنت جهانی برنامه ریزی های زیادی در کشور قطر به عنوان میزبان انجام شد و ایران نیز که در نزدیکی این کشور کوچک قرار گرفته در نظر داشت تا سهمی از تماشاگران میلیونی آن داشته باشد. چون کشورهای دیگر منطقه از جمله امارات، عمان و عربستان نیز برای جذب تماشاگران آن دندان تیز کرده اند. به خصوص آنکه این کشور کوچک از لحاظ اسکان تماشاگران خارجی دارای محدودیت و کمبود ظرفیت است.

ایران از مدت‌ها قبل درصدد بود تا جزیره کیش که نزدیک ترین خاک ایران به قطر است را آماده کند تا تماشاگران قطر بتوانند در مدت زمان بین بازی‌ها به کیش بیایند و حتی آنقدر تردد میان این دو جزیره برقرار باشد که از ظرفیت اقامتی کیش نیز استفاده شود.

مات شدن کیش در جذب تماشاگر جام جهانی

مسیح‌الله صفا رئیس جامعه هتلداران کیش سال گذشته قول داده بود که چهار هزار اتاق برای استفاده در زمان جام جهانی آماده شود. حتی این پیش بینی را کرده بود که اگر تماشاگران قطر از این هتل‌ها استفاده نکردند، باز هم ایرانی‌های زیادی هستند که می‌خواهند به تماشای بازی‌ها به قطر بروند بنابراین در فاصله بین بازی‌ها در کیش اقامتی می‌کنند و برای دیدن بازی به قطر می‌روند در این صورت هزینه کمتری متحمل می‌شوند. او گفته بود که ظرفیت اقامتی کیش تا شهریور سال ۱۴۰۱ آماده می‌شود.

پیرو این تصمیم گیری ها متولیان متعددی به جزیره کیش سفر کردند از جمله سعید محمد دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد کشور که نه تنها استفاده از ظرفیت جزیره کیش را ممکن دانسته بود بلکه درصدد بود تا از ظرفیت قشم نیز استفاده شود و گفته بود: گنجایش قطر کم و تماشاگران فوتبال زیاد است. ما می‌خواهیم از ظرفیت‌های این دو جزیره حداکثر استفاده را ببریم.

درحالیکه تنها چند روز دیگر به مسابقات مانده، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور گفته که هتل‌های ایران حتی یک رزرو هم از سوی تماشاگران جام جهانی نداشته اند

بنابراین مناطق آزاد کشور این مأموریت را از رئیس جمهور گرفته بود که بتواند جزایر را برای جذب تماشاگر آماده کند. اما اکنون درحالیکه تنها چند روز دیگر به مسابقات مانده، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور گفته که هتل‌های ایران حتی یک رزرو هم از سوی تماشاگران جام جهانی نداشته اند.

از آن طرف مهدی کشاورز مدیرعامل منطقه آزاد کیش فروردین ماه گفته بود: ساخت و تکمیل چند هتل، باند و ترمینال جدید فرودگاه، بندر و ترمینال مسافری دریایی، سالن‌های بدن‌سازی و زمین‌های ورزشی با سرعت پیش می‌رود تا برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جزیره زیبای کیش آمادگی کامل داشته باشد.

با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد جزیره کیش با استفاده از این موقعیت، درآمدی ۳۰۰ میلیون دلاری را برای اقتصاد ایران کسب کند اما چند روز پیش کشاورز حرف دیگری زد و گفت که باید از هشت سال قبل به فکر زیرساخت‌ها می‌بودیم. از سال گذشته که رئیس جمهور با کشور قطر صحبت کرد صراحتاً اعلام کرد که باید از ظرفیت جام جهانی استفاده کنیم و در اردیبهشت‌ماه یک کارگروه در این راستا تشکیل شد. همچنین بین پنج وزارتخانه و چند دستگاه تقسیم کار صورت گرفت تا جزیره‌های کیش و قشم برای جذب گردشگر خارجی آماده شوند. حتی به ما ابلاغ شد همه پروازهای ایران به دوحه از کیش باشد، چرا که آب و هوای کیش و قطر یکسان است، فاصله هوایی بین کیش و قطر تنها ۳۵ دقیقه است و کیش ظرفیت گردشگری دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این‌که آمادگی برخی زیرساخت‌ها برعهده منطقه آزاد کیش بود، اظهار کرد: در این راستا قرار شد طراحی را انجام دهیم اما اجرا با بخش خصوصی باشد. قرار شد ۲۲ فستیوال مرتبط با فوتبال انجام شود. همچنین داخل کشور قطر تغییراتی صورت گرفت و قوانین برای ما راحت‌تر کرد، با این حال ما دیگر نمی‌توانیم منتظر گردشگر خارجی باشیم، زیرا از این گردشگران هیچ اطلاعاتی نداریم. مناطق آزاد هم نمی‌توانند به صورت مستقیم برای رزرو هتل یا امور دیگر با قطر مذاکره کند.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و اعزام راهنما

اردیبهشت ماه یک کارگروه ویژه برای جام جهانی در سطح مقامات کشوری ایجاد شد در داخل وزارت میراث فرهنگی نیز چنین کارگروهی شروع به کار کرده بود و افرادی از وزارت امور خارجه و دستگاه‌های دیگر نیز در آن شرکت می‌کردند. هدف این بود که هر یک از شرکت کنندگان گزارشی از عملکرد خود ارائه کند و کارها برای استقبال از تماشاگران و جذب آنها به سرعت پیش برود.

این کارگروه طرحی به نام جهت ۲۰۲۲ را به معنی جذب هدفمند تماشاگران داشت و قرار بود با همکاری ۱۴ دستگاه تصمیمات مهمی در آن گرفته شود چون پیش زمینه این طرح مطالعه سه جام جهانی اخیر بود.

وعده‌ها و قول‌ها و اعلام آمادگی‌های زیادی از سوی دستگاه‌ها در این کارگروه ارائه می‌شد اما در نهایت الان به نتیجه مطلوبی نرسیده است. جز اینکه قرار است نمایشگاهی از صنایع دستی ایرانی در دوحه برپا شود. اما با این شرط که فروش نداشته باشند. در این زمینه نیز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی چندین میلیارد تومان هزینه کرده تا بتواند دکور آن را در قطر ایجاد کند.

مبارزه با ایران هراسی در خیابان‌های دوحه

حالا قرار است از وزارت میراث فرهنگی حدود ۱۵ نفر به دوحه بروند و تعداد هم راهنمای گردشگری انتخاب شده اند تا بتوانند در حاشیه این برنامه‌ها ایران را هم معرفی کنند.

چون مبارزه با ایران هراسی وظیفه‌ای بود که به عهده وزارت میراث فرهنگی سپرده شد. به همین دلیل عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گفته بود که در نظر دارند تا با نصب و نمایش تیزر به معرفی ایران در خیابان‌های دوحه پرداخته شود. اما این امر در حیطه اختیارات بخش خصوصی قطر است و مذاکرات بین دو کشور در سطح دولتی جایگاهی در این زمینه ندارد.

کارشناس معاونت گردشگری گفته بود که این کشور چون مساحت کمی دارد حوصله تماشاگران در مدت برگزاری بازی‌ها سر می‌رود بنابراین فرصت مناسبی است تا آنها را جذب کرده و بتوانند از شهرهای مختلف ایران دیدن کنند. این حرف را مسلم شجاعی زده بود که مدعی مطالعه سه جام جهانی اخیر بوده است. در واقع این مطالعات منجر به آن نشده که بدانند قطر هیچ وقت چنین فرصتی را از دست نمی‌دهد و آن را در اختیار کشورهای دیگر نمی‌گذارد بلکه از هر ظرفیتی برای نگهداشت تماشاگر استفاده می‌کند و برنامه‌های متنوعی برای آنها ترتیب می‌دهد.

در واقع چنین حرفی از آنجا ناشی می‌شود که قرار بود برنامه ریزی ها برای جذب تماشاگران و گردش آنها در شهرهای ایران اتفاق بیفتد اما پای آنها اکنون تا کیش هم نرسیده چه برسد به شهرهای دیگر. شجاعی گفته بوده کشورهایی مانند امارات یا همان شبیه به قطر است اما ایران تنوع محصول گردشگری متفاوتی دارد و بسته جذابی برای بازدید تماشاگران فوتبال خواهد داشت چون در فاصله کمی می‌توانند خود را به آب و هوای زمستانی و سرد در ایران برسانند.

ویزای رایگان ایران برای فوتبال دوست‌ها

یکی از کارهای دیگری که قرار بود انجام گیرد ویزای رایگان در مدت موقت جام جهانی برای تماشاگران فوتبال بود. براساس دستورالعمل صادرشده در این ارتباط، اتباع کشورهایی که تیم‌های فوتبال آن‌ها موفق به صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر شده‌اند، می‌توانند درخواست روادید یک بار ورود، دوبار ورود و متعدد با مدت اعتبار دوماهه و مدت اقامت ۲۰ روز (رایگان) کنند. شرایط این بخش ثبت درخواست روادید جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام شده است.

اعزام کشتی به قطر از بندرعباس

قطر برای جبران کمبود مراکز اقامتی خود اقدام به جذب کروزهای بین المللی سطح بالایی کرده است. این کروزها در حاشیه قطر قرار می‌گیرد ولی ایرانی‌ها برای اقامت در آنها با مشکلات زیادی رو به رو هستند در این میان ایران تنها کورسوی امیدی دارد تا بتواند کشتی سانی را از بندرعباس به دوحه بفرستد بلکه مشکل اقامتی ایرانی‌ها در کروزهای بین المللی را از این طریق جبران کند و نقشی هم در داشتن کشتی‌های حاشیه قطر داشته باشد. این درحالی است که اگرچه اعلام شده این کشتی آمادگی اعزام دارد اما باید کشور قطر اجازه ورود آن را بدهد و هنوز هم این اجازه صادر نشده است.

مهدی کشاورز مدیرعامل منطقه آزاد کیش درباره پهلوگیری کشتی کروز و اعزام آن به قطر گفت: در ابتدا اعلام شد کشتی‌های کروز از نظر آبخور نمی‌توانند وارد جزیره کیش شوند که ما اعلام کردیم ۱۲.۵ متر آبخور داریم. با این حال قطر اعلام کرد که آمادگی پهلوگیری کشتی کروز از هیچ جای دنیا را ندارد. البته قطر فعلاً در این زمینه سکوت اختیار کرده اما اگر موافقت کند ما آمادگی داریم.

ایران حتی می‌خواست سهمی در پروازها داشته باشد اما تحریم‌ها اجازه حضور ایرلاین‌های ایرانی را در طرح شاتل ایرلاین‌ها ندارد. در این طرح ایرلاین‌ها مشارکت می‌کنند که از یک مقصد برای مدت زمان محدودی یک نرخ بلیت صادر شود. حالا هم ایرلاین‌های عربستان، امارات، قطر و عمان پروازهای شاتل را برقرار کرده اند تا مسافران بیشتری با ایرلاین‌های آنها بین این کشورها با نرخ مناسبی تردد کنند فرصتی که ایرلاین‌های ایرانی از آن نمی‌توانند استفاده کنند.

از آن طرف بررسی نرخ بلیت هواپیماها نشان می‌دهد که ایرلاین ایرانی پروازی گران‌تر به سمت قطر دارد تا ایرلاین‌های خارجی از مبدا ایران!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا