اقتصادیبانک و بیمه وبورس

۱۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت/ افزایش ۲۷۰ درصدی پوشش هزینه‌های ناباروری طی ۵ماهه ۱۴۰۲

ناظم نیوز : رئیس سازمان بیمه سلامت ایران در نشست خبری که در حاشیه همایش بیمه سلامت برگزار شد، در یک جلسه پرسش و پاسخ به سوالات خبرنگاران از خدمات ارائه شده و در دست اقدام این سازمان در حوزه‌های خدمات روانشناسی، بیمه اتباع خارجی در کشور، کارتن‌خواب‌ها و معتادان، ناباروری، روستاییان و عشایر، مادران باردار و فرزندانشان و همچنین خدمات ارائه شده توسط این سازمان به بیماران صعب‌العلاج و خاص توضیحاتی ارائه داد.

مهدی ناصحی مدیرعامل بیمه سلامت کشور در جمع اصحاب رسانه از تحت‌پوشش قراردادن ۹۰ درصد خدمات بستری و ۷۰ درصد خدمات سرپایی خبر داد که این میزان ارائه در خدمات دولتی و خصوصی هم به همین اندازه است به استثناء روستاییان که ۵ درصد در دریافت خدمات بستری بیشتر می‌باشند. آمار اعلامی در این نشست نشان می‌دهد که سازمان بیمه سلامت کشور در سالجاری موفق به رشد ۵۳درصدی قرارداد با مراکز نابارور و ۲۷۰ درصدی هزینه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری در مدت ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ شده است.مدیرعامل بیمه سلامت درباره موضوع پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناسی، اظهار داشت: تاکنون خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه نبوده است. در حال حاضر این اقدام با همکاری بیمه سلامت صورت گرفته است که شامل ویزیت و مشاوره می‌شود. این خدمات دارای گستردگی خاصی از قبیل روانشناسی فردی، گروهی و خانواده از اهمیت‌ترین موضوعات این حوزه است که تحت پوشش بیمه سلامت با تعرفه‌های شورای عالی سلامت است

وی افزود: در این مبحث موضوعاتی همچون روانشناسی تحلیلی و شناختی تقسیم‌بندی شده که روان‌درمانی در ساعات تعریف شده و تعرفه‌ها هم در سامانه‌ها بارگذاری شده است و ازین ببعد قابل استفاده در سامانه بیمه سلامت است. بیمه‌های دیگر هنوز تعرفه‌ها را وارد سامانه‌های خود نکرده‌اند اما موظف هستند این خدمات را پوشش بدهند.

ناصحی با بیان اینکه در مراکز دولتی و خصوصی ۹۰ درصد هزینه‌های بستری توسط بیمه سلامت پوشش داده می‌شود، بیان کرد: بیمه خدمات روانشناسی از موارد سرپایی محسوب می‌شود که طبق قانون ۷۰ درصد تعرفه دولتی را در مراکز طرف قرارداد پوشش می‌دهیم.

مدیرعامل بیمه سلامت در پاسخ به سوالی درباره پزشک خانواده روستایی، گفت: روستاییان عزیزی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، خدمات آنها در بخش‌های نیازمند بستری تا ۹۵ درصد و در خدمات سرپایی ۷۰ درصد تحت پوشش قرار می‌گیرد.

بیمه مادران باردار و فرزندان‌ زیر ۷ سال

وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای مادران باردار در راستای قانون جوانی جمعیت توسط بیمه سلامت، گفت: با توجه به قانون جوانی جمعیت که علاوه بر افزایش تعداد نوزادان بر سلامت کافی آنها تاکید دارد، بیمه سلامت در کنار تحت پوشش قراردادن مادران باردار، فرزندان را هم تا ۵ سالگی تحت پوشش قرار می‌دهد.

ناصحی با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر ارائه خدمات رایگان در مراکز دولتی و دانشگاهی کودکان زیر ۷ سال تحت پوشش بیمه سلامت، اظهار داشت: این موضوع در هیأت دولت مطرح شد که نظری موافق در این باره دارند، اما مراحلی دارد که در اولین جلسه شورای عالی بیمه مطرح خواهد شد.

وی افزود: ما خدمات مشترکی با بیمه تامین اجتماعی نداریم و اعتبار ما صرف بیمه شدگان خودمان می‌شود. بیماران تامین اجتماعی که برای دریافت داروهای سرطانی مراجعه می‌کند، سهم مربوط به سازمان تامین اجتماعی محاسبه می‌شود و مازاد آن به طور خودکار توسط بیمه سلامت پرداخت خواهد شد.

۳۸۰ میلیارد تومان هزینه خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره خدمات درمان ناباروری گفت: با ۱۹۹ مرکز ناباروری قراردادهایی در سال جاری منعقد شد که ۵۳ درصد رشد در قراردادهای جدید نسبت به سال گذشته به ثبت رسید. هزینه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری نسبت به سال قبل ۲۷۰ درصد رشد کرده و نزدیک به ۳۸۰ میلیارد تومان در پنج ماهه اول امسال صرفا برای بخش ناباروری هزینه شده است.

وی ادامه داد: در زمینه مادران باردار و فرزندانشان هم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده که سعی شده با کنترل هزینه‌ها نسبت به توزیع عادلانه منابع آنها اقدام کنیم. هزینه پنهان در خدمات درمان ناباروری نداریم و در بخش دولتی تا ۹۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهیم و در بخش خصوصی، سقف تعرفه عمومی غیر دولتی را پوشش می‌دهیم.

ناصحی ادامه داد: ۵۷ هزار زوج نابارور از این خدمات استفاده کردند و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پوشش خدمات درمانی زوج های نابارور، زایمان طبیعی و غیره اختصاص یافته است.

۱۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند

مدیرعامل بیمه سلامت در ادامه تاکید کرد: بالای ۹۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های بیماران خاص و صعب العلاج را پوشش داده ایم که البته با هدف پیشگیری از بروز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، معاونت پیشگیری را در سازمان بیمه سلامت تشکیل دادیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت دهک‌های یک تا پنج است که تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند. دهک ۶ و ۷ مورد قبول قرار نگرفت که رایگان بیمه شوند و سعی کردیم با حمایت خیرین، نسبت به پوشش بیمه‌ای آنها اقدام کنیم. دهک های ۶ تا ۹ جامعه از درصد زیادی از تخفیفات تعرفه خدمات درمانی برخوردارند.

وی درباره بیمه اتباع خارجی در ایران، تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۱.۲ میلیون اتباع مجاز در کشور وجود دارند که کمتر از ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند. ۵۰ درصد از هزینه‌های این اتباع را کمیساریای عالی پناهندگان تامین می‌کند و مابقی توسط دولت پرداخت می‌شود.

ناصحی با اعلام رایگان بودن هزینه بیماران صعب‌العلاج اتباع مجاز در کشور، ادامه داد: بسیاری از این تعداد برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن مراجعه نمی‌کنند، چرا که حق بیمه اتباع ۲ برابر حق بیمه ایرانی‌ها در نظر گرفته شده است و اتباع افغانستان برای بیمه شدن اقدام نمی‌کنند.

وی در مورد بیمه معتادان و کارتن خواب ها نیز گفت: از طریق مرکزی در ریاست جمهوری و بهزیستی معتادان و کارتن خواب ها تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا