تجارت

وقتي هميشه بهترين هستي…

ناظم نیوز: اين روزها فيلم سينمايي بي‌همه چيز در اكران سينماها مي‌باشد و عليرغم خواشي زيادي كه داشته و برخي از سينماها اين فيلم را سانسور و يا تحريم كرده‌اند، اما فروش قابل قبولي داشته است.

به گزارش ناظم نیوز، بی‌همه چیز فیلمی درام اجتماعی به کارگردانی محسن قرایی، نویسندگی محسن قرایی و محمد داوودی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است. اين فيلم در سی ‌و ‌نهمین جشنواره فیلم فجر در 14 رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که از این بین توانست سیمرغ‌های بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی لباس و جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کند. همچنین این فیلم در رتبه‌بندی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران رتبه دوم را از آن خود کرد. داستان فیلم در روستایی قبل از انقلاب مي‌گذرد كه فردی خان‌زاده با نام امیر به عنوان قاضی محلی در روستا فعالیت می‌کند و به خاطر سابقه خوبی که داشته، مردم به او اعتماد کامل دارند و بخش مهمی از کارهای روستا را به امیر سپرده‌اند. حال پس از سال‌ها یکی از اهالی روستا با نام لی‌لی که از روستا به خاطر تهمت مردم به فاحشه بودن رفته، به عنوان اشراف‌زاده به روستا برمی‌گردد و به مردم وعده می‌دهد که در صورت کشتن امیر، پول زیادی به آنها خواهد داد! نقش اصلی مرد فیلم را پرویز پرستویی بازیگر توانمند و چهره ماندگار سینمای ایران برعهده دارد. پرستویی در این فیلم نقش مردی به نام امیر را بازی می‌کند که با ورود زنی به نام لی‌لی به روستای محل زندگی‌اش، اتفاقات گذشته و رابطه‌ای که او با لی‌لی داشته برای مخاطب روایت می‌شود. هدیه تهرانی سوپراستار سال‌های دور سینمای ایران که در دهه 90 گزيده‌کارتر شده و اغلب در آثار تلخ اجتماعی ایفای نقش می‌کرد، بعد از حضور موفق در سریال هم‌گناه، در فیلم بی‌همه چیز بار دیگر نشان داد که هنوز هم کسی به گرد پایش نمی‌رسد و کماکان سوپراستار باقی مانده است. هديه تهرانی در فیلم جدید محسن قرایی نقش لی‌لی را برعهده دارد. لی‌لی در یک‌سوم ابتدایی فیلم وارد قصه می‌شود و کم‌کم تمام امور را به دست می‌گیرد. بازي درخشان هديه تهراني در اين فيلم نه تنها موردتوجه مخاطب عام بلكه موردتوجه منتقدان و اهالي رسانه قرار گرفته و بار ديگر مهر تاييدي بر توانايي‌هاي اين ستاره محبوب سينما زده است. ستاره‌اي كه كم كار مي‌كند و گزيده انتخاب مي‌كند ولي درخشان است و هرگز شكست نمي‌خورد…

ورود به سينما با مسعود كيميايي
در تاريخ سينماي ايران ستارگان زن زيادي نبوده‌اند كه كار خود را با درخشش آغاز كرده، در تمام آثارشان به اين درخشيدن ادامه داده و هنوزهم به عنوان يك ستاره نام‌شان برده شود. هديه تهراني كه متولد تيرماه سال 1351 مي‌باشد و كار خود را حدود 25 سال پيش در سينما آغاز كرد يكي از همين ستارگان است كه در مقعطي از سينما وارد شد كه به شدت با فقدان ستاره‌هاي زن مواجه بوديم و شايد نيكي كريمي تنها ستاره آن سال‌ها بود. هديه تهراني با ورودش دقيقا يك هديه به سينماي ايران داد، هديه‌اي كه هنوزهم بعد از حدود 25 سال، براي مخاطب مانند يك هديه است. شروع بازی برای هدیه تهرانی عجيب بود! او نخستین بار در دهه ۷۰ برای بازی در فیلم سینمایی روز واقعه انتخاب شد، اما موفق به حضور در آن نشد و جای خود را به لادن مستوفی داد. در گام بعدی برای بازی در بودن یا نبودن کیانوش عیاری نامزد حضور شد اما در نهایت زنده‌ياد عسل بدیعی به جای او نقش‌آفرینی کرد تا اینکه بالاخره این طلسم با فیلم سلطان ساخته مسعود کیمیایی شکست و او وارد سینمای حرفه‌ای شد. البته شايد جالب باشد بدانيد كه هديه تهراني كه هنوز هيچ تجربه حرفه‌اي در بازيگري نداشت 3 فيلم ابتدايي خود را شخصا رد كرد چرا كه معتقد بود فيلم‌هاي خوبي براي حضور او به عنوان بازيگر تازه‌كار نيستند.

يك داستان عجيب براي بازيگر شدن
داستان بازيگر شدن هديه تهراني پيچيدگي‌هاي زيادي دارد. درواقع قرار بود هديه تهراني براي اولين بار در 20 سالگي بازيگري را تجربه كند، جايي كه فيلم چاي تلخ به كارگرداني ناصر تقوايي به او پيشنهاد شده بود، البته بدون هيچ واسطه و مُعرف… هدیه تهرانی كه با تقوایی و اکبر عالمی فامیل و آشنا بوده، به همین خاطر در ۲۰ سالگی ناصر تقوایی به او پیشنهاد بازی در چای تلخ را می‌دهد كه درنهايت اين اتفاق به سرانجام نمي‌رسد! ديدار اتفاقي هديه تهراني و محمدرضا شريفي‌نيا در يك فروشگاه باعث مي‌شود تا او براي بازي در روز واقعه معرفي شود، جايي كه گريم انجام و چند جلسه با كارگردان بزگزار مي‌شود ولي همان موقع از این نقش خوشش نمی‌آید، دلیلش هم کوتاهی نقش و دیالوگ‌های کم آن بود ولي شهرام اسدي (كارگردان روز واقعه) در مصاحبه‌اي گفته بود كه هديه تهراني دليل كناره‌گيري را مسائل شخصي و خانوادگي عنوان كرده است. با این حال عکس‌ها و فیلم تست‌هایش در دفتر هدایت‌فیلم باقی می‌ماند. در این فاصله یک اتفاق عجیب برایش می‌افتد. او در یک تصادف آسیب می‌بیند و چند دقیقه هم می‌میرد! این را بعدها که به هوش می‌آید همراهان و کادر پزشکی به او می‌گویند. تصادف آنقدر سنگین بوده که ماه‌ها او را بستری می‌کند و بعد هم کارش به راه رفتن با واکر می‌رسد. در این مدت داريوش مهرجویی سرگرم انتخاب بازیگران فیلم لیلا بود كه طي اتفاقاتي، آناهیتا همتی كه شهرك اكباتان زندگي مي‌كرد، گذرش به دفتر مهرجویی می‌افتد و وقتي سراغ هديه را از او مي‌گيرند كه او هم در همان محله زندگي مي‌كرد، او مي‌گويد كه هديه تهراني را مي‌شناسد. هديه تهراني چند روز بعد به دفتر مهرجویی می‌رود، فیلمنامه را برایش تعریف می‌کنند و چند عکس هم از او می‌گیرند ولي هديه قید بازی در این فیلم را هم می‌زند، چون برایش قابل هضم نبوده که یک مرد زن‌دار به خاطر نازا بودن همسرش به فکر ازدواج دوباره بیفتد! بعد از آن سريعا براي بازي در فيلم بودن يا نبودن كيانوش عياري با او تماس گرفته مي‌شود، فیلمنامه را می‌خواند و می‌پسندد. کار تحقیق را آغاز می‌کند و به سراغ بیماران قلبی هم می‌رود، چون قرار بود نقش دختری را بازی کند که بیماری قلبی دارد. اما بازی در این فیلم هم به نتیجه نمی‌رسد و دست آخر زنده‌یاد عسل بدیعی در این نقش ظاهر می‌شود. پس از این ماجرا یک روز سامان مقدم كه دستیار مسعود کیمیایی بود با او تماس می‌گیرد و کیميایی با هدیه تهرانی صحبت می‌کند، قرار می‌گذارد و او هم بالاخره این فیلمنامه را می‌پذیرد و سال 75 برای نخستین بار در فیلم سلطان ظاهر می‌شود.

وقتي سيمرغ بلورين به صاحبش رسيد
تهرانی در سال ۷۶ فیلم غریبانه ساخته احمد امینی را بازی کرد و سال ۷۷ را با 3 فیلم شوکران ساخته بهروز افخمی، سیاوش ساخته سامان مقدم و قرمز ساخته فریدون جیرانی پشت سر گذاشت. تا برای بازی در فیلم شوکران جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از چهارمین دوره جشن حافظ دریافت کند، او برای این فیلم جایزه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را نیز از آن خود کرد تا مجموعه جوایزش را کامل کند، هرچند نامزد تندیس زرین چهارمین جشن خانه سینما شد، اما به جایزه دست نیافت تا اینکه با حضور در فیلم قرمز موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. هديه تهرانی که حالا تبدیل به بازیگر شناخته شده سینمای ایران شده است، دهه ۷۰ را با حضور در فیلم‌هایی چون دست‌های آلوده، پارتی، آبی، چتری برای دو نفر به پایان رساند، فیلم‌هایی که برای او اتفاق چندانی را رقم نزدند.

عدم همكاري با فيلمساز مطرح هاليوود
يكي ديگر از فيلم‌هايي كه هديه تهراني بازي در آن را رد كرد، فيلم محدوده كنترل به كارگرداني جیم جارموش (فيلمساز برحسته هاليوود) بود. جارموش بازی تهرانی را در اپیزود رمئوی من کجاست؟ ساخته عباس کیارستمی در مجموعه هر کسي سینمای خودش دیده و خوشش آمده بود. او فیلمنامه محدوده کنترل را برای تهرانی فرستاد اما تهراني آن را نپذیرفت چون از نقش خوشش نیامده بود!

تغيير مسير ناگهاني و درخششي جديد
هديه تهرانی دهه ۸۰ را جور دیگری آغاز کرد. او سال ۸۰ با فیلم‌های زمانه، کاغذ بی‌خط، خانه‌ای روی آب بار دیگر خوش درخشید و در ششمین جشن حافظ برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم کاغذ بی‌خط ناصر تقوایی شد. بازیگر پرکاری که حالا از حضورش در سینما نزدیک به یک دهه می‌گذرد، در این دهه گزیده‌کار شد، او که در سال در چند فیلم به ایفای نقش می‌پرداخت و اغلب نیز سینمای گیشه از آن او بود، حالا تبدیل به ستاره شناخته شده سینما شده است و نسبت به گذشته گزیده‌کار‌تر دست به انتخاب می‌زند و از اوایل این دهه در آثاری چون آبادان، دنیا، دختر ایرونی، دوئل، جایی برای زندگی، شبانه، یک بوس کوچولو، چهارشنبه‌سوری، نیوه مانگ، نسل جادویی، هر کسي سینمای خودش، شیرین، فرزند صبح، تهران ۱۵۰۰ و هفت دقیقه تا پاییز به ایفای نقش می‌پردازد. فیلم‌هایی که بازی‌های متفاوتی از او دیده شد و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در چهارشنبه سوری ساخته اصغر فرهادی از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر بار دیگر از آن این بازیگر کرد. او همچنین تندیس زرین دهمین جشن خانه سینما را نیز برای این فیلم از آن خود کرد. تهرانی علاوه بر این برای حضور در چهارشنبه سوری نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره پوسان کره جنوبی شد و برای هفت دقیقه تا پاییز نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

فيلم‌هاي متفاوت خانم ستاره
تك‌ستاره زن سینمای ایران که حالا نقش‌هایش نسبت به گذشته متفاوت‌تر شده است، دهه 90 را با حضور در پل چوبی آغاز کرد و پس از آن با حضور در آثاری چون یک روز دیگر، آشغال‌های دوست‌داشتنی، روز مبادا، آااادت نمی‌کنیم، دوئت، اسرافیل، پدیده ادامه یافت و در نهایت به بدون تاریخ بدون امضا، روزهای نارنجی، مسخره‌باز، سینما شهر قصه و بی‌همه‌چیز ختم شد. تهرانی برای بازی در فیلم اسرافیل در سال 95 بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد، در ادامه در سال 97 برای بازی در روزهای نارنجی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره سینه ایران تورنتو شد و از دو جشنواره ایمجین ایندیا اسپانیا و مانهایم هایدلبرگ از سوی هیات داوران مورد تقدیر قرار گرفت.

كلكسيوني از جوايز و افتخارات
سینما برای هدیه تهرانی با سلطان آغاز شد. 2 سیمرغ بلورین را تاکنون از آن خود کرده و بعد از درخششی که در فیلم چهارشنبه سوری داشت تا چندین سال به خارج از کشور رفت و تنها در فیلم نیومانگ بهمن قبادی بازی کرد. در فیلم قرمز که در سال ۷۷ توسط فریدون جیرانی ساخته شد یکی از ماندگارترین بازی‌های او رقم خورد که برایش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به همراه داشت. در همان سال تهرانی جایزه بهترین بازیگر زن از چهارمین دوره جشن حافظ را برای بازی در شوکران از آن خود کرد و بازهم در سال ۸۰ برای بازی در کاغذ بی‌خط ساخته ناصر تقوایی، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن جشن خانه سینما را به خانه برد. بازی او در چهارشنبه سوری ساخته اصغر فرهادی بار دیگر سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن او کرد. هفت دقیقه تا پاییز نیز به کارگردانی علیرضا امینی محصول سال ۸۸ بود و برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. او همچنين در سال 95 براي اسرافيل ساخته آيدا پناهنده ديگر نامزدي خود براي سيمرغ بلورين را كسب كرد. سال 97 براي روزهاي نارنجي از سوي هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم ایمجین ایندیا تقدیر ویژه شد و همين اتفاق از سوي هيات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم مانهایم هایدلبرگ برای رخ داد و در نهايت براي همين فيلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره سینه ایران تورنتو شد. در جشنواره فجر سال گذشته نيز فيلم درخشان بي‌همه‌چيز را داشت كه در كمال ناباوري و با اينكه يكي از شانس‌هاي اصلي دريافت سيمرغ محسوب مي‌شد، حتي در ليست كانديدا قرار نگرفت!

بدون سريال تلويزيون در شبكه خانگي
هديه تهراني در طی سال‌های فعالیتش هرگز در هیچ سریالی در تلویزیون حضور نیافت و تنها یکبار در نمایش این تابستان فراموشت کردم سال 91 به کارگردانی بهاره رهنما به عنوان صداپیشه حضور یافت اما به نظر مي‌رسد كه حضور در سريال‌هاي شبكه خانگي را به تلويزيون ترجيح داده است. او در سال 90 در فصل سوم سریال قلب یخی به کارگردانی سامان مقدم برای شبکه نمایش خانگی ایفای نقش کرد و برای دومین بار این تجربه را با سریال همگناه ساخته مصطفی کیایی تکرار کرد. سریالی که باعث شد هدیه تهرانی بار دیگر بدرخشد و بازی به یادماندنی از خود به یادگار بگذارد.

خانواده‌اي از جنس هنر و فرهنگ
شايد جالب باشد بدانيد كه پدر هديه تهراني، رضا جوادیه تهرانی مي‌باشد و اصالتا گرگانی است. مادر هدیه تهرانی هم از گرگانی‌های اصیل است و این زوج بعد از ازدواج در تهران ساکن شدند. هیلدا تهراني، خواهر هدیه است که دستی در نویسندگی و شاعری دارد و نویسندگی فیلمنامه فيلم كوتاه شب با بازی هدیه تهرانی یکی از آثار خواهرش مي‌باشد و کتاب شعر خواب‌های ندیده از وي منتشر شده است. در عين حال همسر ناصر تقوایی (فیلمساز، نویسنده و عکاس نامدار کشورمان) نسبت فامیلی با هدیه تهرانی دارد.

از ورزش تا شايعات سياسي!
هديه تهراني پيش از اينكه به شكل جدي و حرفه‌اي بازيگري را آغاز كند، كارهاي مختلفي را تجربه كرد، یک روز سرگرم واردات و صادرات می‌شد و روز ديگر مربیگری شنا را تجربه می‌کرد. دکوراسیون داخلی هم برایش جذابیت داشت و حتی زمانی تصمیم گرفت که برای یاد گرفتن کامل این حرفه راهی آلمان شود. در عين حال ورزش تاي‌چي ديگر رشته ورزشي او بود كه در نهايت مدتي در فدراسیون ووشو به عنوان نایب‌رئیس سبک تای‌چی منصوب شد. شايعات و حواشي ديگر موضوع مهم زندگي هديه تهراني بود كه البته در زمان حضور نشريات متعدد زرد اين شايعات برايش بيشتر هم بود تا جايي‌كه بارها شايعه ازدواج او در اين نشريات چاپ شد. حاشيه عجيب ديگر براي هديه تهراني، نمايشگاه عكس او در زمان رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد بود. هديه تهرانی در آذر سال 88 نمایشگاه عکسی برپا کرد که از هزینه تا مهمانان آن حواشي بسياري داشتند. در آن سال گفته شد که هزینه برپایی نمایشگاه توسط اسفندیار رحیم‌مشایی پرداخت شده و یکی از تابلوهای تهرانی را با قیمتی بسیار بالا خریداری کرده است. صحبت‌های از این دست تنها به این نمایشگاه عکس ختم نشد و نقدهای بسیاری به هدیه تهرانی وارد شد تا آنجا که او در نامه‌ای روند و مشکلات برگزاری نمایشگاه را توضیح داد و خرید تابلو توسط رحیم‌مشایی را تکذیب کرد. ‌او توضیح داد که هیچ کمک بلاعوضی را دریافت نکرده و در عين حال از سازمان میراث فرهنگی وامی دریافت کرده که تازه بخشی از آن وام را هم به او پرداخت نكرده‌اند!

ستاره‌اي از جنس مردم و جامعه
این ستاره سینمای ایران حالا نه تنها به واسطه آثارش، بلکه به واسطه کارهای خیر و عام‌المنفعه‌ای که برای طبیعت و حفظ محیط زیست، کمک به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی انجام داده است، چهره‌ای شناخته شده و دوست‌داشتنی است. هديه تهراني از هنرمنداني است كه همواره به مسئوليت‌هاي اجتماعي و شهروندي خود به عنوان يك ستاره سينما پايبند بوده و هرگاه در گوشه و كنار كشورمان مشكلي براي هموطنان رخ داده، او به سرعت دست به كار شده است. از فعاليت‌هايش پيرامون محيط زيست گرفته تا كمك به زلزله‌زدگان و سيل‌زدگان در مناطق مختلف كشور و همين اواخر كمك به بيماران كرونايي. اگر نگاهي به صفحه شخصي او در اينستاگرام بيندازيد، سراسر از پست‌هايي است كه نشان مي‌دهد او تا چه اندازه نسبت به مشكلات و معيشت مردم و همينطور محيط زيست و معضلات مربوط به آن دغدغه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا