فوتبال ایرانورزش

واعظ آشتیانی: استقلال و پرسپولیس شبیه چاه ویل شده‌اند

ناظم نیوز: مدیرعامل اسبق استقلال نسبت به سیاست های فدراسیون فوتبال در سقف بودجه باشگاه ها انتقاد دارد.

مدیرعامل سابق استقلال در خصوص شرایط این تیم صحبت کرد.
استقلال به تازگی با اپراتوری برای حمایت مالی قرارداد بسته که اسم و رسم چندانی ندارد و همین نکته صدای هواداران و منتقدان باشگاه استقلال را در‌آورده، نظر شما در این خصوص چیست؟
باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شبیه چاه ویل شده‌اند. آنقدر چاله و چوله مالی دارند که به هیچ صورت نمی‌توانند از پس آن برآیند. این باشگاه‌ها هیچ در‌آمدی ندارند و هزینه‌های زیادی نیز دارند که پاسخگو نیستند. این سقف بودجه هم که فدراسیون گذاشته است، بی‌دلیل با این مشکلات نیست.
چطور؟
چرا فدراسیون سقف کمتری برای بودجه باشگاه‌ها نگذاشت. همین مسأله باعث شده تا هزینه‌ها بالا رفته و برعکس درآمدها کم و روز به روز به بدهی‌ها اضافه می‌شود. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم به مدیریت باشگاه استقلال خرده بگیریم که چرا با اپراتور ضعیف قرارداد بسته است؟ در چنین شرایطی اگر با کارخانه پشمک‌سازی هم قرار‌داد ببندد، طبیعی است و نمی‌توان ایرادی گرفت. من از شما می‌پرسم اگر مدیرعامل استقلال با همین اسپانسرها قرارداد نبندد چطور می‌تواند چند میلیارد به باشگاه وارد کند؟ اگر برای استقلال چند اسپانسر با لول بالا پا پیش می‌گذاشتند و مدیریت باشگاه به سراغ چنین حامی مالی می‌رفت انتقادها درست بود، اما وقتی تنها راهش این است، مگر می‌شود انتقاد کرد؟!
یعنی شما کار آقای خطیر را تأیید می‌کنید؟
من قصدم تأیید و تکذیب کسی نیست اما منصفانه به ماجرا نگاه می‌کنم و دلم نمی‌خواهد مثل بعضی‌ها غیر‌منصف باشم. استقلال فعلاً چاره‌ای ندارد. آنهایی که مسئول نظارت بر این باشگاه‌ها هستند باید الان پاسخگو باشند که چرا پول‌هایی که به باشگاه تزریق شد، بی‌حساب و کتاب خرج شد و حالا مدیر باشگاه مجبور است برای اینکه از عهده مخارج باشگاه برآید با اسپانسر ضعیف قرار‌داد ببندد. الان اگر اسپانسر استقلال آدامس خروس‌نشان باشد هم نباید ایرادی گرفت. از آنها باید انتقاد کرد که باشگاه استقلال را به این روز انداختند که هیچ حامی مالی حاضر نیست برای حمایت قدم پیش بگذارد چرا که توجیه درستی برای هزینه کردن در این باشگاه ندارد.
شما به عنوان کارشناس چه راهکاری برای رهایی از چنین وضعیتی دارید؟
وقتی مسئولان انتخاب نادرست می‌کنند و مدیران ناکارآمد می‌آورند که بیت المال را حیف و میل می‌کنند، چه راهکاری می‌توان داد؟! شما نگاه کنید استقلال و پرسپولیس را به سازمان خصوصی‌سازی دادند(ما چقدر در آن زمان فریاد زدیم کار اشتباهی است) اما به این سازمان سپردند! پول بزرگی هم به باشگاه‌ها تزریق کردند که مدیران حیفش کردند و هیچ سازمان نظارتی از آنها نپرسید که این پول‌ها کجا رفت و چطور خرج شد. حالا باز هم دولت به آنها پول دهد و این مدیران پول را حیف کنند، چه سودی دارد؟! بازیکنی که یک میلیارد ارزش داشت با بستن قرارداد ده میلیاردی به استقلال آمد! در چنین شرایطی چه باید گفت و چه راهکاری باید داد!
در همین راستا و در تأیید حرف‌های شما، طی این چند روز اخیر حرف‌های کنعانی‌زادگان مبنی بر وارد کردن ماشین 100 میلیاردی سر و صدای زیادی داشت و صدای ورزشکاران دیگر از جمله کشتی‌گیران را در‌آورد!
نه تنها کشتی‌گیران بلکه تمام ورزشکاران دیگر نیز حق دارند. آنهایی که قهرمان دنیا می‌شوند، می‌دانید چقدر زحمت می‌کشند اما یکسری از آنها بعضاً راننده تاکسی هستند و پول زیادی از ورزش خود به دست نیاوردند، اما فوتبال که دستاوردی نداشته و حتی در سطح آسیا هم به هیچ مقامی نرسیده، پول ماشین یکی از بازیکنانش صد میلیارد است؟! آیا نباید به ورزشکارانی که صداشون در‌آمده حق بدهیم؟ مگر قرار نیست ورزش ما عدالت‌پرور باشد؟ شما نگاه کنید کی‌روش 10 سال فوتبال ما دستش بود ولی آیا حتی یک مقام در سطح آسیا به دست آورد؟! این نتیجه داشتن فدراسیون ضعیف و به درد نخور ما است که شاهد چنین دستاوردی در فوتبال هستیم. حضور افراد ضعیف و سوء‌مدیریت این بلا را سر فوتبال ما آورده و هیچ ربطی به باشگاه استقلال و پرسپولیس ندارد. وقتی رئیس فدراسیون نزدیک جام جهانی مربی‌ای که این تیم را به جام جهانی برد، کنار می‌گذارد و می‌گوید: «حسم می‌گوید که باید مربی را عوض کنم.» یعنی عقلانیت را کنار گذاشته و بر اساس حسش کی‌روش را می‌آورد که تیم ملی آن نتایج افتضاح را بگیرد. چه توقعی از این فوتبال دارید؟
نکته دیگر مربوط می‌شود به انتقال قایدی و صیادمنش. هیچ کس متوجه نشد پولی که بابت رضایتنامه این دو نفر گرفتند کجا خرج شد!
دلیلش این است که نظارت نیست! وظیفه هیأت مدیره یک باشگاه چیست؟ آیا نباید گزارش مالی را بخواهد و این گزارش در مجمع مطرح شود تا در صورت بروز تخلف به آن رسیدگی شود و از فرد خاطی باز‌خواست شود؟ هیأت مدیره استقلال در چنین شرایطی نباید بپرسد پول آمده کجا خرج شده است؟ وظیفه هیأت مدیره که فقط نصب مدیرعامل نیست بلکه در صورت تخلف باید عزل هم شود. شما نگاه کنید وقتی هیچ نظارتی نیست و نهادها بی‌توجه هستند، چطور توقع داریم مدیری کارش را درست انجام دهد و یا توضیح دهد پولی که وارد شده کجا هزینه شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا