بازرگانی

واردات ارقام تجاری خرما در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

ناظم نیوز: مدیرکل امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات ارقام تجاری خرما با هدف صادرات و ساماندهی درختان نخل در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از  Da1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، زهرا جلیلی مقدم در نشست تخصصی مدیران باغبانی کشور در قزوین با بیان این مطلب افزود: این طرح در راستای الگوی کشت در حوزه گرمسیری نیز در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: دو مرکز دیگر نیز با هدف تولید پاجوش خرما شروع به کار کرده است و نهال تا سال دیگر وارد بازار خواهد شد.
زهرا جلیلی مقدم بیان داشت:‌سرمایه گذاری در حوزه باغی طولانی مدت است و باید با نگاه بازار برنامه ریزی و هدفگذاری شود، تا جایی که ارقام مورد نظر برای کشورهای هدف کاشته شود.
این مسئول با بیان اینکه در عملکرد باغبانی خیلی از گونه ها برنامه های ابلاغی در سطح قالبل قبولی اجرا شده است، در برنامه هفتم نیز سطوح نوسازی باغات و حذف و جایگزینی بر اساس استان ها برنامه ریزی شده است.
جلیلی مقدم در ادامه به درجه بندی باغات اشاره کرد گفت: هم اکنون بر اساس ارزیابی آمارهای موجود ۴۰ درصد باغات کشور درجه دوم، ۲۲ درصد درجه سوم و ۲۸ درصد نیز باغات درجه یک هستند.
مدیرکل امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پیش بینی های لازم برای افزایش تولید تا سال ۱۴۰۶انجام شده است.
جلیلی مقدم یادآور شد: بر اساس برنامه الگوی کشت باید توسعه کشت به گونه های خاص و در اراضی شیبدار معطوف شود، مخصوصا با وجود این محدودیت منابع داریم، در برنامه باغات به حذف و جایگزینی، اصلاح باغات، گیاهان دارویی و انتقال سبزیجات از فضای باز به فضای بسته حرکت خواهیم کرد.
به گفته این مسئول، باغداری سنتی هرگز نمی تواند برای باغداران صرفه اقتصادی داشته باشد و باید به سمت مدیریت باغات نوین گام برداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا