محیط زیست

نوبخت عنوان کرد: حفاظت از داشته‌های موجود و غنی‌سازی و احیای جنگل‌ها

ناظم نیوز: رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به افزایش گرمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی و علفزارها در عرصه‌های منابع طبیعی، بر لزوم پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع تاکید کرد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از DA1news، عباسعلی نوبخت در سی و دومین جلسه وبیناری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که یکشنبه ۱۸ تیر ماه برگزار شد، گفت: با افزایش گرمای هوا اکنون شاهد خشک شدن پوشش گیاهی و علفزارها در عرصه‌های منابع طبیعی هستیم که کوچکترین بی‌احتیاطی و عدم رعایت ایمنی در عرصه، سبب می‌شود تا جنگل‌ها و مراتع کشور دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیر شوند.
وی از نیروهای حفاظتی بویژه از یگان حفاظت منابع طبیعی در سراسر کشور خواست با افزایش گشت و مراقبت و انجام هشدار‌های لازم از بروز هرگونه حریق در منابع طبیعی پیشگیری کنند.
نوبخت حفاظت از منابع طبیعی را از اولویت‌های مهم و اساسی سازمان منابع طبیعی برشمرد و یادآور شد: در کنار حفاظت از داشته‌های موجود به غنی‌سازی و احیای جنگل‌ها خواهیم پرداخت.

بیش از ۲۴۸ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های دولتی و خصوصی تولید شد
وی که به صورت وبیناری با مدیران کل منابع طبیعی استان‌ها سخن می‌گفت، افزود: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان‌ها با قوت در حال پیگیری است و نقش بخش خصوصی و جوامع محلی در کنار سایر بخش‌های دولتی در تولید نهال بسیار چشمگیر است.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین به نقش زنان در تولید نهال و بذرکاری در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: در استان کرمانشاه از جمله روستای بزمیرآباد شهرستان سرپل ذهاب، زنان با ایجاد نهالستان‌های خانگی و کاشت بذر در گلدان توانستند به خوبی در این طرح ایفای نقش کنند و این اقدام زنان را در استان‌های قزوین، لرستان و هرمزگان نیز شاهد هستیم که جا دارد زمینه حضور آنان در رسانه ملی فراهم شود تا افکار عمومی از اقدامات زنان در کنار مردان آگاهی پیدا کنند.
وی یادآور شد: در کنار فعالیت‌‌های چشمگیر و اقدامات همه‌جانبه برای تولید نهال، انتقاداتی نیز نسبت به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت وجود دارد که البته از نقدها و راهکارهای سازنده منتقدین استقبال می‌کنیم زیرا معتقدیم که منتقدین تلاش دارند تا افکار عمومی را با واقعیت روبرو کنند.
نوبخت از تولید بیش از ۲۴۸ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: تمامی نهال‌های تولیدی در نهالستان‌ها موجود است و دبیرخانه ستاد مردمی کاشت یک میلیارد درخت این آمارها را از ادارات کل منابع طبیعی درخواست کرده است تا مورد راستی‌آزمایی قرار دهد.
وی تاکید کرد: ما وظیفه داریم به افکار عمومی و مردم اطلاعات درست ارائه کنیم و ارائه اطلاعات و آمارهای نادرست هیچ جایگاهی در منابع طبیعی ندارد و اصلاً پذیرفتنی نیست.
بر اساس این گزارش، خانم رعنا حسینی و آقای عزیزی اعضای انجمن بلوط دالاهو از استان کرمانشاه با حضور در این نشست درباره ایجاد نهالستان‌های خانگی و راه‌اندازی سامانه ثبت کاشت نهال گزارشی را برای حاضرین ارائه کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا