سایر ورزشهاورزش

نابغه ایرانی مانع بلند فتح سه‌گانه غول نروژی

ناظم نیوز: در رقابت‌های قهرمانی شطرنج سریع لهستان، علیرضا فیروزجا بزرگترین مانع در راه فتح سه‌گانه غول نروژی است. کارلسن از چندی پیش آگاهانه فشارها روی ستاره ایرانی را افزایش داده است.

به گزارش ناظم نیوز، مگنوس کارلسن شماره یک شطرنج دنیا محدودیتی برای خود قائل نیست. مهم نیست او کجا و در چه مسابقه ای شرکت می کند. برای کارلسن فقط یک چیز اهمیت دارد و آن قهرمانی است.
مسابقات جهانی شطرنج سریع از روز یکشنبه گذشته در ورشو لهستان شروع شده و کارلسن به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود است. دو هفته پیش بود که در در رقابت های شطرنج کلاسیک توانست با قاطعیت کامل(7.5-3.5) در برابر یان نیپومنیاشی روسی در دبی، به پیروزی برسد و این شطرنج باز اسکاندیناویایی اکنون برای حفظ تاج سه گانه ای که در سال 2019 به دست آورد، مبارزه خواهد کرد.
حضور تقریباً همه ستاره ها(به جز لیرن دینگ چینی و … وسلی سو آمریکایی) و به خصوص حضور پرقدرت علیرضا فیروزجای فرانسوی-ایرانی، دارنده رتبه دوم جهان در بازی های کلاسیک که تنها 18 سال دارد، نشان می دهد که چنین دستاوردی برای کارلسن یک شاهکار خواهد بود.
کووید19 از برگزاری دوره 2020 و همچنین برگزاری آن در نورسلطان قزاقستان، جایی که قبلا برنامه ریزی شده بود، جلوگیری کرد. فدراسیون لهستان 15 روز پیش به عنوان یک راه حل اضطراری ورود کرد و ظرفیت حاضران در محل برگزاری بازی ها در ورشو را به 1000 بلیت (200 بلیت در هر پنج روز) محدود کرد. بلیت هایی که در کمتر از یک ساعت فروخته شدند. شطرنج در لهستان در حال رونق است و بازی ها را می توان به صورت زنده از طریق اینترنت و از پلتفرم های مختلف دنبال کرد. جام جهانی شطرنج سریع، با سیزده دور، از 26(5 دی) تا 28 دسامبر(7 دی) برگزار خواهد شد.
کارلسن شماره یک دنیا در شطرنج است و در هر سه مدل بازی این رتبه را در اختیار دارد اما تسلط او در بازی های سریع (15 دقیقه اولیه به اضافه 10 ثانیه افزایش بعد از هر بازی) و فوق سریع(سه ثانیه به علاوه دو) به اندازه بازی های کلاسیک نیست. در رنکینگ سریع، او فقط سه امتیاز از دینگ و هیکارو ناکامورا پیش است. ناکامورا در جدول رقابت های فوق سریع نیز تنها 8 امتیاز با ستاره نروژی فاصله دارد.
امسال شرکت کنندگان ترسناک تری برای کارلسن وجود دارند، مانند یان دودا لهستانی، ریچارد راپورت مجارستانی، ماکسیم واشیر-لاگراو فرانسوی، آنیش گیری هلندی، فابیانو کاروانا و لوون آرونیان آمریکایی، شجریار ممدیاروف آذربایجانی و سرگئی کاریاکین روس. الکساندر گریشوک، دانیل دوبوف، ولادیسلاو آرتمیف یا نیپومنیاشی.
با این حال دومین جذابیت بزرگ هر دو جام جهانی فیروزجاست و آن هم به دلایل کاملا موجه. کارلسن پس از قهرمانی در دوبی گفت که شاید رقابت های قهرمانی جهان در دوبی آخرین رقابت او باشد و اگر فیروزجا در دوره بعدی به فینال رقابت ها نرسد انگیزه ای برای دفاع از عنوان قهرمانی اش برای بار ششم ندارد و شاید اصلا از عنوانش دفاع نکند.
درخشان ترین محصول فدراسیون شطرنج ایران در چهل سال اخیر که حالا ملی پوش فرانسوی است، چند هفته قبل به رتبه دوم جهان در بازی های کلاسیک رسید.
علاوه بر این فیروزجا در مسابقات جهانی سریع مسکو در سال 2019 مدال نقره را به دست آورد و پس از باخت در بازی بسیار جنجالی با کارلسن و ارائه ادعایی که داوران نیم ساعت زمان بردند تا به نفع قهرمان حل شود، در فوق سریع ششم شد. همه اینها قبل از پذیرش ملیت فرانسوی بود و او در آن زمان فقط 16 سال داشت.
اسپانیا که به تازگی به رتبه هشتم لیست جهانی بر اساس کشور صعود کرده است، تیمی متشکل از بازیکنانی دارد که می توانند تهدیدی برای بزرگان باشند: الکسی شیروف، ادواردو ایتوریزاگا، داوید آنتون، هایمه سانتوس، آلوار آلونسو، دانیل یوفا و په په کوئنکا. به اینها مارتا گارسیا را نیز باید اضافه کرد که در جام جهانی زنان حاضر خواهد بود، جایی که کاترینا لاگنو، الکساندرا گوریاچکینا و الکساندرا کوستنیوک از روسیه به همراه آنا موزیچوک از اوکراین و هامپی کونرو از هند اولین نفرات هستند.
سه مورد اصلی در ورشو مورد بحث قرار خواهد گرفت و در دو مورد از آنها کارلسن به طور مستقیم و در دیگری به طور غیرمستقیم نقش دارد؛ آیا او می‌تواند شاهکار سال‌های 2014 و 2019 را با یک سه‌گانه تکرار کند؟ آیا ادعای اخیرش پس از قهرمانی در جام جهانی کلاسیک(خداحافظی) را که فدراسیون بین المللی و حامیان مالی اش را بسیار نگران کرده را پس می گیرد؟ و اینکه فیروزجا فشار رسانه ای روی خود از سوی کارلسن را به خوبی مدیریت خواهد کرد یا خیر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا