کشاورزی

مهندس جاوید عباسی: وظیفه ما حفظ سلامت مصرف‌کنندگان است

پایگاه خبری ناظم نیوز: حفظ نباتات و یا بخش گیاه پزشکی امروزی به اورژانس بخش کشاورزی معروف است و در واقع پشتیبانی کننده‌ی بخش‌های مختلف زراعت و باغبانی است،مهم‌ترین وظیفه سازمان حفظ نباتات کشور، حفظ و حراست محصولات کشاورزی از گزند آفات و بیماری‌ها بوده ودر واقع سازمان، گیاهان و محصولات کشاورزی را از صدمه و خسارت آفات و بیماری‌ها حفظ کند و از خسارت اون‌ها جلوگیری می‌کنیم.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از پایگاه خبری Da1news: حفظ نباتات یکی از بخش‌های مهم، قدیمی و تخصصی و فنی وزارت جهاد کشاورزی است که تاسیس آن به دهه‌های اولیه هزار و سیصد برمیگردد. قانون حفظ نباتات که مصوب سال هزار و سیصد و چهل و شش وزارت جهاد فعلی که همان وزارت کشاورزی یا فلاحت قدیم است که به تصویب شورای ملی آن زمان رسیده و یک قانون جامع و کاملی است که در بخش حفظ ، کنترل آفات و بیماری‌ها و فروش نهاده که مهم‌ترین آن، سم است فعالیت و نظارت دارد، همچنین حفظ نباتات در بخش قرنطینه‌ی گیاهی، واردات محصولات کشاورزی به کشور و صادرات آن به خارج از کشور فعالیت دارد.

با در نظر گرفتن اهمیت کشاورزی در اقتصاد و امنیت غذایی کشور و جایگاه استان فارس در تولید محصولات کشاورزی خصوصا در بخش باغداری و اهمیت مدیریت حفظ نباتات استان فارس و همچنین به مناسبت سالروز تاسیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت و گویی با مهندس جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات استان فارس انجام داه ایم که میخوانید:

مهندس جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات فارس در ابتدای گفت وگو درباره مهمترین وظایف حفظ نباتات استان فارس در حال گفت: با توجه به وظایف ذاتی که عموما وظایف اصلی سازمان در سه بخش تقسیم‌بندی می شود که بخش های پایش، کنترل و مدیریت آفات و بیماری‌ها است و از لحاظ تقسیم‌بندی قانون حفظ نباتات ، آفات که شامل حشرات ، علف‌های هرز و… که کنترل بخشی از آن مربوط به حفظ نباتات است.از چالش های اصلی استان بشمار می رود.
مدیر حفظ نباتات فارس گفت:در واقع آفات حفظ نباتات به چند دسته تقسیم میشوند آفات عمومی، آفات همگانی و آفات خصوصی. در بخش آفات عمومی کنترل و پایش آفات عمومی به عهده‌ی سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی بوده و در آفات همگانی بخشی از این وظیفه به عهده‌ی سازمان و بخشی به عهده‌ی کشاورز است، در آفات خصوصی کنترل آفات به عهده‌ی کشاورز هست ولی در تمام این آفات بحث نظارت، پایش و ارایه دستورالعمل‌های فنی و کنترل و مبارزه به عهده‌ی حفظ نباتات هست.
وی افزود: بنابراین سازمان حفظ نباتات در بخش پایش، کنترل به ارایه دستورالعمل‌های فنی، و بحث پایش و کنترل آفات عمومی از جمله ملخ و سن گندم، موش و جوندگان فعالیت دارد.
جاوید عباسی گفت:همچنین حفظ نباتات در بخش نظارت بر داروخانه‌های گیاهپزشکی، فروشگاه‌های سموم کشاورزی نیز نظارت دقیق و مستمر دارد و همچنین در موضوع قرنطینه، نظارت بر صادرات، واردات محصولات کشاورزی و کنترل آفات و بیماری‌ها قرنطینه‌ای که وارد کشور میشوند و آفات بیماری قرنطینه‌ی خارجی که اصلا اجازه‌ی ورود ندارند اهتمام می ورزد،علاوه بر این سازمان، محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی در مبادی ورودی کشور توسط کارشناسان قرنطینه مورد بازرسی و بررسی قرار میدیم.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: از وظایف مهم سازمان، حفظ و حراست از محصولات کشاورزی از گزند آفات است، و همچنین حفظ سلامت مصرف‌کنندگان هست، چرا که درمبارزه با آفات، از سموم شیمیایی استفاده شده برای همین باید در کنار آن حفظ سلامت مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی در نظر بگیریم، و در واقع از سموم و روش‌هایی استفاده کنیم که محصولات ما از لحاظ باقیمانده‌ی سموم سالم و ایمن باشند.

مهندس جاوید عباسی در توضیح عملکمرد سازمان در استفاده از نهادهای سلامت محور گفت: سرلوحه‌ی کار حفظ نباتات کشور و استان در واقع حفظ سلامت و تولید محصولات سلامت محور و یا محصولات گواهی شده و محصولات استاندارد شده است که خوشبختانه استارت این موضوع از طریق وزارت جهاد کشاورزی زده شده و از طریق وزیر محترم به سازمان حفظ نباتات ابلاغ ومحول شده است. و این طرح از ابتدای سال هزار و چهارصد و یک با نام طرح استاندارد سازی تولید محصولات کشاورزی و یا شناسنامه‌دار کردن تولیدات کشاورزی که تحت عنوان کیو آرکد شناخته می شود ابلاغ گردیده است.

وی در ادامه افزود: تمامی این دستورالعمل‌ها به تمامی شهرها و به فعالان کشاورزی ابلاغ شده است. بر همین اساس کشاورزان باید طبق دستورالعمل‌های فنی که سازمان حفظ نباتات ارایه می دهد تولید کرده و همچنین استفاده از سم، کود هم طبق ضوابطی و دستورالعملها باشد که در نهایت منتج به دریافت مجور کیو آر کد می شود.

وی گفت: طبق این دستورالعمل، تمامی باغات و مزارع تحت نظارت کارشناسان فنی قرار گرفته و با نظارت مستمر کارشناسان ، محصولات سالم با ایمنی بالا و گواهی شده تولید خواهد شد.

عباسی در توضیح برنامه ها و راهکارهای انجام شده در مبارزه با آفات بومی استان گفت: سازمان برای مبارزه با آفات استان برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی را تهیه و برنامه ریزی کرده است. و این برنامه ها به زمان شیوع و طغیان این آفات بستگی دارد.

وی توضیح داد و گفت: بحث شیوع آفات که به نام عوامل خسارتزای گیاهی شناخته می شود به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. همانطور که گفته شد بحث شیوع و گسترش عوامل خسارت‌هایی وابسته به شرایط آب و هوایی، دما، درجه حرارت رطوبت و بارندگی دارد به طور مثال امسال با توجه به بارندگی‌های خوبی که داشتیم یکی از چالش‌های اساسی در گندم، طغیان زنگ زرد گندم بوده و افزایش بیماری زنگ در گندم بود، و یا طی یکی دو سال که شاهد طغیان ملخ‌های مراکشی در مراتع در حوزه‌ی دریاچه پریشان کازرون هستیم و به علت خشک شدن دریچه که به عنوان کانون تخم ریزی ملخ قرار داشت، مثال دیگری که می توان گفت، تا اواخر اسفند ماه سال گذشته هم با توجه به بارندگی خوبی که داشتیم شاهد طغیان ملخ شکم بادمجونی در شهرستان‌های اقلید و خرمبید و آباده بودیم و تاکنون که اردیبهشت ماه هست ما در این سه شهرستان در حال مبارزه با ملخ‌های شکم‌بادمجونی هستیم .

وی ادامه داد: ما برای مبارزه با آفات،برنامه‌های بلند مدت و قاعدتا برنامه‌های کوتاه مدت هم داریم و در مواقع بحرانی، قاعدتا آمادگی به صورت بیست و چهار ساعته داریم چرا که شیوع بعضی آفات و بیماری از قبل پیش‌بینی هم نیست.

مهندس عباسی گفت: یکی از برنامه‌های کاری سازمان، کنترل آفات و بیماری‌ها بر اساس پیش‌آگاهی مانیتورینگ انجام می شود و مدل‌هایی داریم که با استفاده از اطلاعات هواشناسی ، حرارت، رطوبت، میزان بارندگی، با استفاده از مدل ها می توان پیش بینی کرد که چه زمانی طغیان آفات و بیماریها را داریم و بر اساس مونیتورینگ مداوم پیش‌آگاهی انجام داده و ما بر اساس آن تحلیل خطر را انجام داده و زمان‌های مبارزه را برنامه ریزی می کنیم .

وی گفت: پیش آگاهی به عنوان سرلوحه‌ی کار ما قرار دارد و بر اساس آن میتوانیم زمان ظهور آفات و بیماری ها را مشخص کرده و در بهترین زمان با آفات و بیماریها مبارزه بکنیم که منتج به استفاده از حداقل هزینه‌ها و افزایش تولید و افزایش درآمد اقتصادی برای یا کشاورز داشته باشیم و نهایتا منجر به حفظ سلامت مصرف کننده می شود چرا که میزان مصرف سم در این موارد به کمترین حد ممکن می رسد.

وی در ادامه افزود: با مصرف سموم در کمترین حد خود و حفظ پایداری محصولات و همچنین حفظ منابع آب و خاک ، سلامت مصرف‌کنندگان در پی خواهد داشت.

وی در بخش استفاده از تکنولوژ های نوین در حفظ نباتات استان توضیح داد و گفت: ما باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده کنیم یکی از این موارد در بخش پیش آگاهی است که براساس مدل‌های پیش آگاهی صورت میگیرد. ما در سطح استان فارس حدود پنجاه و هشت ایستگاه اسکادا نصب کردیم و چهل و نه دستگاه هواشناسی داخلی نصب کردیم که اطلاعات هواشناسی در مناطق مختلف استان دریافت کرده و با استفاده از این اطلاعات که به صورت آنلاین است و این اطلاعات در مدل‌های پیش آگاهی ما ثبت و بر اساس آن برای هر آفت و برای هر منطقه اطلاعیه صادر می‌کنیم .

وی افزود: سازمان اطلاعات به دست آمده را به مناطق مختلف شهری، روستایی و بخشهای استان پیش‌آگاهی کرده و زمان مبارزه را به کشاورزان اعلام میکنیم . حفظ نباتات استان فارس برنامه هایی در دست تهیه و احرا دارد که حتی پیش آگاهی را بر اساس باغ به باغ اعلام و پیش آگاهی کند.

عباسی در توضیح این موضوع گفت: امکان اینکه در یک اقلیم و دشت، آفات باغ های با هم متفاوت باشند و بر همین اساس در بحث پیش آگاهی با طراحی و آماده سازی و استفاده از اپلیکیشن به باغداران اطلاعات لازم را ارائه دهیم. در کنار این مورد، موضوع شناسایی آفات و بیماری‌ها است که همانطور که می دانید، روش‌های نوینی در دنیا استفاده می شود که ماهم بهره مند هستیم، به طور مثال استفاده از امواج حرارتی، دوربین‌های طیف سنجی استفاده و بکار گرفته ایم که و بر اساس این داده ها بتوانیم زودتر پیش‌آگاهی صورت بگیرد.

وی در ادامه این بخش از گفت و گو گفت: مثلا آفت سرخرطومی حنایی خرما یکی از معضلات و آفات نباتات استان است و شیوع این آفت، مهم و خطرناک و خسارتزا است که به عنوان یک آفت قرنطینه‌ای شناخته می شود.
مهندس عباسی توضیح داد: ما در مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما، از روش‌های نوین ردیابی و کنترل استفاده می‌کنیم و در کنترل این آفت از روش تزریق استفاده می شود و در قسمت ردیابی این آفت با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر طیفی و حرارتی و یا استفاده از سگ‌های ردیاب در شناسایی درختان آلوده استفاده بر علیه این آفت برنامه ریزی میکنیم.

مدیر حفظ نباتات استان فارس اظهار داشت: ما تاکید داریم که باید از روش‌های نوین و فناوری‌های جدید در بحث پیش آگاهی و شناسایی آفت و حتی کنترل استفاده شود. ما در مبارزات آفات، تاکید به مبارزه شیمیایی نداریم و استفاده از آن را به عنوان آخرین راه حل در نظر می‌گیریم و در بحث کنترل آفات هم اعتقاد داریم که باید کنترل بر مبنای مدیریت تلفیقی آفات یا ای‌تی‌ام انجام شود

وی در توضیح این بخش از سخنان خود گفت: در توضیح ای‌تی‌ام باید گفت که مجموعه‌ای از روش‌های کنترل، مبارزات غیرشیمیایی، مبارزات بیولوژیکی،استفاده از حشرات بر علیه حشرات که استفاده از حشرات مفید برای حشرات مضر استفاده می کنیم. در این برنامه‌ی آی تی ام یا مدیریت تلفیق آفات، آخرین حربه ما سمپاشی است.

عباسی ادامه داد و گفت: با استفاده از روش‌های مختلف در حفظ و دفع آفات نباتی که آخرین آن موارد شیمیایی است بتوانیم سطح جمعیت آفات را زیر سطح آستانه زیان اقتصادی نگه داریم و بتوانیم از خسارت اقتصادی به باغ یا مزرعه را جلوگیری بکنیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از این گفت و گو گفت:در بحث سلامت مصرف‌کنندگان به دنبال نسخه‌نویسی سموم کشاورزی هستیم که این طرح اجرا شده است . طبق این طرح، کشاورزی که به دنبال تهیه سم است، ابتدا باید به یک کارشناس پزشک یا کلینیک مراجعه کند. ما در استان حدود نود کلینیک گیاهپزشکی فعال و مجوزدار داریم و کشاورز با مراجعه به کلینیک‌های گیاهپزشکی، نمونه‌ی گیاه خود را ارایه داده و توسط کارشناس تشخیص داده شده و توصیه های مبارزه و یا دیگر موارد بر اساس نسخه صادر میشود و نسخه ها به صورت آنلاین از طریق سامانه، به یک داروخانه گیاه پزشکی ارجاع و سموم تحویل کشاورزی داده میشود.

عباسی درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره ارتباط دوسوه با دانشگاه‌ها دراستفاده از اطلاعات و دانش روز گفت: ما باید با مراکز تحقیقاتی در ارتباط باشیم ، سازمان حفظ نباتات در بخش اجرایی مبارزه با افات کشاورزی قرار دارد، بخشی از نیازهای ما هنوز ناشناخته هست و شناسایی و تحقیق، وظیفه‌ی مرکز تحقیقات کشاورزی ویا دانشگاه‌ها است که بتوانند چالش‌ها را برطرف کنند، ما در حفظ نباتات،جلساتی داریم به عنوان ستاد گیاهپزشکی که در این جلسات هیات علمی مراکز تحقیقات کشاورزی و بخش کشاورزی دانشگاه شیراز یکی از اعضای این ستاد هستند.
وی در ادامه افزود: باید بگویم که طرح‌های مراکز تحقیقاتی بر اساس نیازهای ما انجام داده میشود و اگر این ارتباط مستمر نباشد بخشی از چالش‌های ما باقی خواهد، ما حتی با مراکز خارجی در ارتباط هستیم چرا که که سازمان حفظ نبات یک سازمان بین‌المللی است بعضی از این قوانین و مقررات بر اساس عهدنامه‌ها و کنوانسیون های بین‌المللی تدوین و اجرا می شود و یک ارتباطی بین سازمان حفظ نباتات کشورهای مختلف نیز وجود دارد و این اطلاعات تبادل می شود و دستورالعمل‌ها به روز می شود.

وی گفت: بر اساس این عهدنامه ها و کنوانسیون ها در بحث صادرات، ما باید منطبق با قوانین شرایط کشورهای هدف باشیم و اگر ما بخواهیم در امر صادرات موفق باشیم باید محصولات صادراتی کشور را شناسه‌دار بوده و کیو آر کد داشته باشند و بر اساس قوانین کشورهای هدف محصولاتمان را تولید و عرضه کنیم.

عباسی در موضوع حمایت از پژوهش‌ها و طرح های ارائه شده به سازمان گفت: طرح‌های مختلف به سازمان ارائه داده می شود و یا از طرف اداره و بر اساس نیاز به پژوهشگران اعلام می‌کنیم و حتی اگر توان داشته باشیم و منابع مالی سازمان اجازه دهد، منابع اعتباری هم به این طرح ها اختصاص داده و حمایت می شود.

مدیر حفظ نباتات استان فارس در توضیح حضور بخش خصوصی و جایگاه این بخش در تولیدات کشاورزی استان فارس گفت: اگر بخش خصوصی نباشد اصلا نمی‌توانیم موفق باشیم ، شاکله‌ی اصلی و یکی از بازوی‌های حفظ نباتات، بخش خصوصی است ، در کنار حفظ نباتات واردکنندگان، تولیدکنندگان کشاورزی در مواد غیر شیمیایی فراورده‌های بیولوژیک که در واقع نهاده های اصلی که مورد نیاز کنترل آفات است توسط بخش خصوصی تهیه و تامین می شود. در کنار این موارد، داروخونه‌ها پزشکی هستند که حدود ششصد داروخانه گیاهپزشکی در سطح استان به صورت فعال مشغول هستندکه به بخش خصوصی اختصاص دارد.

وی افزود: ما در بخش خصوصی، انسکتورییوم ها داریم که در پرورش حشرات مفید فعال هستند و سالانه حشرات مفید را تولید و ما در مزارع رهاسازی می‌کنیم. همچنین در کنار آن کلینیک‌های گیاه پزشکی قرار دارند که بخش تشخیص هستند به عنوان یک آزمایشگاه تشخیص، نظارت عمل می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا