فوتبال ایرانورزش

فخر فروشی ۱۰۰ میلیاردی!

ناظم نیوز: مصاحبه اخیر مدافع تیم ملی ماجرای اهدای حواله برای صعود به جام جهانی را دوباره سر زبان‌ها انداخت.

این روزها بحث اهدای حواله واردات خودرو به بازیکنان تیم ملی دوباره داغ شده است. ماجرا از مصاحبه اخیر محمدحسین کنعانی‌زادگان با یک برنامه تلویزیونی آغاز شد و او در صحبت‌هایش اعلام کرد با حواله‌های صعود به جام جهانی یک خودرو رنجروور ولار وارد کرده که ۱۰۰ میلیارد ارزش دارد. صحبت‌های کنعانی‌زادگان مطابق انتظار واکنش تند ورزشکاران سایر رشته‌ها را به دنبال داشت و دوباره بحث تبعیض بین فوتبال و دیگر رشته‌ها را داغ کرد.
رسمی که زمان احمدی‌نژاد باب شد
اهدای حواله خودرو به ورزشی‌ها و به خصوص بازیکنان فوتبال اولین بار زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اتفاق افتاد. آبان ماه سال ۱۳۸۹ و در جریان سفر اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی به تهران یک مسابقه فوتبال در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که بازیکنان مطرحی چون فرهاد مجیدی، کریم باقری، مجتبی جباری و وحید طالب‌لو هم در آن حضور داشتند. بعدها مشخص شد چند بازیکنان سرشناس حاضر در آن مراسم، از رییس جمهور حواله واردات خودرو دریافت کرده‌اند.
در آن زمان عبدالرضا داوری که از نزدیکان احمدی‌نژاد بود مدعی شد این موضوع ارتباطی به آن مسابقه فوتبال و مراسم نداشته و هر کسی مجوزی گرفته به خاطر قهرمانی‌ها و افتخاراتش بوده است. البته بسیاری از کسانی که چنین مجوزی گرفتند اصلا در آن زمان قهرمان نبودند! در آن سال‌ها حمید سوریان هم یکی از ورزشکاران مشهوری بود که چنین مجوزی دریافت کرد و توانست خودرو وارد کند.
پاداش جنجالی جام جهانی؛ حق دژاگه را ندادند!
اولین باری که به صورت رسمی پاداشی تحت عنوان مجوز خودرو به فوتبالی‌ها اهدا شد پس از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ بود. در آن زمان محمود احمدی‌نژاد که آخرین روزهای ریاست مجهوری خود را سپری می‌کرد به خاطر صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل ۲۴ مجوز واردات خودرو به ملی‌پوشان داد که ۲۲ تا را بازیکنان گرفتند و شایعه شد که دوتای دیگر هم به علی کفاشیان و مهدی محمدنبی رسید.
نکته عجیب اما اینجا بود که اشکان دژاگه با وجود نقش مهم در صعود ایران از دریافت این پاداش محروم شد. او که سه بازی آخر تیم ملی را به دلیل مصدومیت از دست داده بود در لیست جایزه هم قرار نگرفت که در آن زمان انتقادات زیادی از فدراسیون بابت این رفتار شد. حتی علیرضا فغانی که نماینده داوری ایران در جام جهانی بود هم هیچ پاداشی دریافت نکرد.
مجوزهای سال ۲۰۱۴ اما سرنوشت جالبی پیدا کرد. به جز چند بازیکنان که ماشین‌های لوکس وارد کردند اکثر ملی‌پوشان این مجوزها را به مبلغ ۱۵۰ هزار دلار به یکی از نزدیکان فدراسیون فوتبال فروختند و با همین درآمد ماشین خریدند.
ماجرای پسر معاون رییس جمهور و مهدی طارمی
پس از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دوباره بحث اهدای پاداش به ملی‌پوشان مطرح شد و بازیکنان قدیمی‌تر تیم درخواست اهدای حواله خودرو داشتند. این موضوع در یکی از توییت‌های مهدی طارمی هم تایید شد و مهاجم تیم ملی رسما اعلام کرد پس از حضور پسر محمد مخبر در رختکن تیم ملی بازیکنان درخواست مجوز واردات خودرو کرده و او هم قول پیگیری داده است.
در نهایت پیش از بازی ایران و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حواله‌های بازیکنان تیم ملی به آن‌ها اهدا شد. در آن زمان گفته می‌شد که بازیکنان با این حواله‌ها تنها اجازه دارند خودروهای تا سقف ۲۰ هزار دلار را وارد کشور کنند ولی بعدا این محدودیت هم حذف شد و ملی‌پوشان این اجازه را پیدا کردند که هر خودرویی دوست دارند وارد کنند و محدودیتی نداشته باشند.
در همان زمان و با توجه به ناکامی تیم ملی در جام جهانی انتقاداتی نسبت به این تصمیم وارد شد. به خصوص که کادر فنی و بازیکنان تیم ملی به همراه اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تنها برای یک برد مقابل ولز هم مبلغ ۲۰ هزار دلار پاداش گرفته بودند و این موضوع صدای مردم و ورزشکاران سایر رشته‌ها را درآورد. خیلی‌ها معتقدند وقتی مردم عادی اجازه واردات خودرو را ندارند و ورود این خودروها به کشور ممنوع است چرا باید رانت ویژه‌ای برای بازیکنان فوتبال در نظر گرفته شود و دلیل این تبعیش آشکار را نمی‌دانند. مسئولان هم توضیحی بابت این قضیه نداده‌اند و تنها توجیه‌شان این است که اهدای حواله از قبل باب بوده و یک رسم قدیمی است!
طلای بازی‌های آسیایی کمتر از یک برد در جام جهانی!
دیروز کمیته ملی المپیک مبلغ پاداش‌های بازی‌های آسیایی را هم اعلام کرد که این موضوع بار دیگر تفاوت فوتبال با دیگر رشته‌ها را نشان داد. پاداش کسب مدال طلای ورزش‌های انفرادی در شرایطی ۹۰۰ میلیون تومان اعلام شده که این مبلغ حتی از پاداش ملی‌پوشان برای یک برد بی‌اثر در جام جهانی هم کمتر است. این درحالی است که مهم‌ترین منبع درآمد ورزشکاران رشته‌های انفرادی همین طلای المپیک و بازی‌های آسیایی است و اکثر آن‌ها از لیگ‌های داخلی خود درآمد چندانی ندارند.
در سال‌های گذشته معمولا برای مدال‌آوران المپیک و آسیایی سکه در نظر گرفته می‌شد ولی حالا همین اتفاق هم رخ نداده و اصلا مشخص نیست پاداش‌ آن‌ها چه زمانی داده می‌شود. مبلغی که حتی از یک قسط قرارداد بازیکنان تیم ملی هم کمتر است. بازیکنانی که در جام جهانی هم موفقیت خاصی نداشتند.
همه جای دنیا فوتبال رشته ویژه‌ای است اما …
در تمام کشورهای دنیا بازیکنان فوتبال نسبت به ورزشکاران سایر رشته‌ها درآمد بیشتری دارند و بیش از همه مورد توجه هستند. دلیل این هم جذابیت ویژه این رشته نسبت به بقیه رشته‌هاست و درآمدزایی فوتبال هم با بقیه ورزش‌ها قابل مقایسه نیست. به طور مثال فدراسیون فوتبال تنها بابت صعود به جام جهانی ۱۲ میلیون دلار معادل ۶۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده که البته بخشی از آن صرف تسویه طلب مارک ویلموتس شده است. با این حال دلیلی که باعث شده صدای ورزشکاران بقیه رشته‌ها در بیاید بی‌توجهی به آن‌ها و مشکلاتی است که همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. کسب مدال در المپیک و بازی‌های آسیایی یک پروسه سنگین و طولانی است و ورزشکاران دیگر رشته‌ها حق دارند که از مسئولان توقع حمایت همه‌جانبه داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا