ارتباطات و فناوری اطلاعاتاقتصادی

روند تلکوبانک‌ها به سمت پرداخت‌های اعتباری است

ناظم نیوز : نشست تخصصی «تلکو بانک‌ها» با رویکرد خلق ارزش افزوده از دو صنعت مکمل امروز با حضور نمایندگانی از اپراتورهای تلفن همراه و ثابت برگزار و مبحث تلکوبانکینگ به نقد گذاشته و حوزه‌های جدید پرداخت‌های اعتباری تشریح شد.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نشست تخصصی «تلکو بانک ها، پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک» ظهر امروز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ در جریان برگزاری نهمین نمایشگاه تراکنش ایران با اسپانسری شرکت مخابرات ایران و حضور نمایندگانی از همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی سید میثم سیدصالحی معاون فناوری شرکت مخابرات ایران به عنوان مدیر این نشست تخصصی با طرح این موضوع که تلکوبانک عملا زاییده مشترک دو صنعت بانک و تلکام است و به واسطه جنبه فعالیت های مشترک شان در سال های اخیر و فعالیت های نوآورانه در این دو صنعت پیدایش یافته است، اظهار کرد: به جهت عملیاتی مفهوم جدیدی نیست و قدمت یک دهه ای دارد؛ اما یک وجه از همگرایی این دو صنعت ناشی از فشار تقاضا از سمت مشتریان یا کشش بازار برای ارائه خدمات نوین و فناورانه در هر دو صنعت بوده است.

اپراتورهای تلکامی همواره در لبه تکنولوژی بوده‌اند

وی با بیان اینکه شرکت های تلکامی همواره از دیرباز برای حفظ و نگهداشت مشترکان خود سعی داشته اند تا در لبه تکنولوژی باشند، ابراز کرد: دغدغه حفظ مشترکان در سمت بانک ها نیز وجود دارد و این همگرایی می تواند در نهایت به ارائه سرویس های نوین، نرم و کم هزینه ختم شود زیرا در ترند بین المللی، اغلب صنایع برای ادامه فعالیت های خود نیازمند ایجاد ارتباطی وسیع با شرکت های تلکامی هستند.

سیدصالحی پس از طرح موضوع کلی و بیان رویکرد این نشست تخصصی با طرح این پرسش که «در دنیا چه اتفاقی در حوزه تلکوبانک ها افتاده است؟»، به استقبال اعضای حاضر در پنل رفت.

تلکوبانکینگ در ایران موضوع جدی نیست؛ باید به سمت پرداخت‌های اعتباری رفت

مصطفی درجزی، مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول نیز از دیگر اعضای کلیدی حاضر در پنل بود که رویکرد صحبت هایش معطوف به بازار داخلی و راهکارهای عملی همکاری بین بانک ها و اپراتورها بود.

وی با تأکید بر اینکه «تلکوبانک» راهکاری برای دسترس پذیرتر کردن است، اظهار کرد: بحث تلکوبانک ها به دلیل اینکه خدمات بانکی را بسیار در دسترس قرار می دهند، چندان جای بحث در کشور ما ندارد زیرا هم خدمات بانکی فناورانه ای داریم و هم امکان استفاده از خدمات بانکی در هر جایی فراهم است.

در واقع درجزی کاربرد تلکوبانکینگ را مختص کشورهایی دانست که سرویس های مخابراتی پیشرفته اما شبکه بانکی نسبتا عقب مانده ای از منظر تکنولوژی داشتند.

اما در مقابل مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول مباحثی از قبیل «پرداخت های مالی بر بستر موبایل» را جزو بروزترین مباحث جاری در دنیا دانست که در جلسات اخیر ITU نیز به آن پرداخته و نهایتا به این جمع بندی رسیدند که در این حوزه نیاز به رگولاتور مستقل از بانک و مخابرات وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه «پرداخت های نقدی» در دنیا جایگاه خود را از دست داده و حتی در حمل و نقل های شهری نیز دیگر از مسافران پول نقد دریافت نمی شود، عنوان کرد: برای حرکت مطابق این چارچوب جهانی، این اپراتورها هستند که می توانند حتی با وجود تحریم های ظالمانه بین المللی، با سرویس رومینگ بین المللی خود امکان پرداخت غیرنقدی مسافران ایرانی که به خارج از کشور رفته اند را فراهم کنند.

اشاره درجزی به موضوع پرداخت های اعتباری و ابتکار عملی که اپراتورهای تلفن همراه در این حوزه دارند، باعث شد تا به مزیت های اساسی اپراتورهای غالب تلفن همراه از قبیل «ضریب نفوذ بالا» و «سیمکارت های دائمی» نیز بپردازد و از آنها به عنوان پیش نیازهایی برای ارائه خدمات پرداختی خرد مبتنی بر موبایل یاد کند.

وی همچنین یادآور شد: بیگ دیتا موجود در اپراتورهای تلفن همراه کشور مزیتی است که می تواند به کمک صنعت بانکی کشور بیاید و به بحث «پرداخت اعتباری و خرد» رنگ و رویی ببخشد.

درجزی در این باره گفت: به عنوان مثال همراه اول با در اختیار داشتن بیش از ۲۰ میلیون مشترک تلفن همراه دائمی، به راحتی می تواند بحث «توثیق» را راهبری کند و براساس اعتبار و رفتار مشترکان خود در شبکه، اقدام به ارائه اعتبار به آنها و ارتقای قدرت خریدشان کند.

* به دنبال حوزه‌هایی نظیر خرید اعتباری هستیم

باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل نیز که دیگر نماینده حاضر در این پنل از سمت اپراتورهای تلفن همراه بود با بیان اینکه مهم ترین مزیتی که اپراتورهای تلفن همراه می توانند برای بانک ها ایجاد کنند، کاهش هزینه های آنهاست، اظهار کرد: اگر این همکاری همین امروز شکل گیرد، اپراتورها با پیشنهاداتی که دارند می توانند تا پنج برابر از هزینه بانک ها بکاهند.

وی عنوان کرد: همچنین تصور می کنیم توان تولید سوپر اپ های را در کشور داریم که هر آنچه موردنیاز بانک ها باشد، ارائه دهد و علاوه بر آن امنیت زیرساخت های ما نیز می تواند پیشنهاد بسیار جذاب و کمک کننده ای برای اپراتورها باشد تا به این سمت بیایند.

در ادامه صمدی ورود ایرانسل به بحث بانکداری را فعلا از طریق کیف پول دیجیتال دانست و یادآور شد: سعی کردیم این کار را براساس مجوزی که بانک مرکزی ارائه داد، پیش ببریم و به دنبال ورود به حوزه های دیگر نظیر خرید اعتباری نیز هستیم.

* تلکوبانکینگ به مفهوم ارائه خدمات بانکی در قالب سرویس

بلال مدحج به عنوان مشاور حوزه تحول دیجیتال حاضر در این نشست که نیم نگاهی به روندهای جهانی داشت، عنوان کرد که «در دنیا حرکت از فراهم کنندگی سرویس های ارتباطی به سمت فراهم کنندگی سرویس های پلتفرمی است»؛ زمانیکه این اتفاق می افتد فراهم کننده سرویس پلتفرمی به عنوان یک فراهم کننده سرویس ابری شناخته می شود و اقدام به ارائه خدمات بانکی در قالب سرویس (BaaS) می کند.

وی در ادامه تشریح روند فعالیت تلکوبانک ها و تأکید بر جایگاه شرکت های تلکامی به عنوان بازیگران جدی حوزه های کیف پول و پرداخت، نیم نگاهی به مدل های کسب و کاری و درآمدی آنها در قالب های «The Mobile Money Wallet»، «The Niche Preposition»، «The Telco Neobank» و «The Super App» داشت که کاربست های آن در حال پیاده سازی و اجرا در اپراتورهای بین المللی است.

* مخابرات به دنبال توسعه زیرساخت‌های ابری است

امیررضا مغازه ای، مدیرکل یکپارچه سازی فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران هم ضمن همراهی و تأیید صحبت های مدیران همراه اول و ایرانسل و دیدگاه آنها به این صنعت، به بیان اقدامات کلیدی مخابرات برای بسترسازی و توسعه زیرساخت های ارتباطی که می تواند کمک کننده به موضوع بحث این نشست باشد، پرداخت.

وی اظهار کرد: شرکت مخابرات در حال فراهم کردن بستر ابری روی فیبرنوری برای رفع دغدغه های بانک ها و شرکت های پرداختی است و به زودی تفاوت چشم گیر آن را در بخش سرویس هایی که مبتنی بر ابر ارائه خواهد شد، احساس می کنیم.

در پایان این نشست که با ارائه مفاهیم و موضوعات متنوعی در زمینه پرداخت‌های اعتباری، موبایل بانکینگ، امتیازدهی اعتباری از طریق شبکه موبایل و… همراه بود، ضمن ارائه جمع بندی و اعلام آمادگی اپراتورهای تلفن همراه برای ورود به مباحث نوین و کمک به صنعت بانکی، فضای تعامل شرکت کنندگان در نشست با اعضای حاضر در پنل نیز فراهم نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا