استانها

جولان ماسک های غیر استاندارد/ مشکل واحدهای غیر صنعتی هستند

ناظم نیوز– گروه استان‌ها: استفاده از ماسک‌های استاندارد در مقابله با ویروس کرونا یکی از گزینه‌های مهم است که بارها به آن تأکید شد، اما مشکل تولید و توزیع ماسک‌های فاقد استاندارد در شهر است که گویا هیچ ارگانی در این زمینه نظارت درستی ندارد.

نکته مهم اینجا است که چگونه ماسک‌های غیراستاندارد به راحتی در بازار عرضه می‌شود و در هر نوبت مسئولان بهانه‌های جدیدی برای پاسخ به این موضوع مطرح می‌کنند.

عرضه مستقیم ماسک توسط تولیدکنندگان

پس از تماس‌های مکرر با علی تهوری، معاون بازرسی سازمان صمت خراسان جنوبی پاسخی به خبرنگار ناظم نیوز داده نشد که در همین راستا با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم.

عباس جرجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ناظم نیوز گفت: ما هرچه ماسک‌های غیر استاندارد را جمع آوری می‌کنیم ولی از سوی شرکت‌های پخش دوباره وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه شناسایی ماسک غیربهداشتی از بهداشتی به سختی انجام می‌شود، اظهار کرد: در کنار گشت‌های ما لازم است که کارشناسان غذا و دارو حضور داشته باشند.

به گفتۀ وی اکنون شرکت‌های تولیدکننده ماسک استاندارد در استان واحدهای عرضه مستقیم زده‌اند و حتی برخی از این تولیدکننده‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند نیز غرفه دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تأکید کرد: مردم نیز لازم است که با توجه به این موضوعات به عنوان نمونه از ماسک‌هایی که داخل فقط یک پلاستیک هستند خریداری نکنند.

جرجانی خاطر نشان کرد: تاکنون در سال جاری دو هزار و ۳۰۰ ماسک قاچاق توسط صمت به ثبت رسیده است است و گویا ۶۰ هزار ماسک غیر استاندارد به دلیل نداشتن کد irc نیز جمع‌آوری شده است که آمار دقیق را معاون بازرسی می‌توانند پاسخ‌گو باشند.

جمع‌آوری ۳۵ هزار ماسک غیرمجاز

کارشناس تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این زمینه به خبرنگار ناظم نیوز گفت: گشت‌های مشترک در اینباره داریم و بازدیدهای انجام می‌شود.

محسن احمدی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ما از داروخانه‌ها و مراکز تجهیزات پزشکی ۳۵ هزار ماسک غیر مجاز فاقد کد irc جمع آوری کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: به اصناف نیز با همکاری صنعت، معدن و تجارت نامه‌نگاری شده که ماسک‌های فاقده کد irc جمع‌آوری خواهد شد.

به گفتۀ وی بر کار شرکت‌های پخش دارویی و تجهیزات پزشکی نظارت کامل وجود دارد و به صورت کلی ماسک غیراستاندارد نداریم.

مشکل واحدهای سنتی

کارشناس تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد: مشکل در کل کشور کارگاه‌های غیر صنعتی هستند که در ابتدای کرونا به دلیل کمبود ماسک مجوزهای موقتی دریافت کردند.

احمدی ادامه داد: بعد از پایان این مشکل و پایان مجوز خود هنوز تولید می‌کنند و دانشگاه علوم پزشکی در حال بررسی این مسئله است.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که ماسک‌ها در مراکز غیر تخصصی مانند سوپر مارکت‌ها به فروش می‌روند و به این نکته که آیا استاندارد و یا غیر استاندارد است، توجه نمی‌کنند.

به گفتۀ وی دستورالعمل زده شده است که هر گونه ماسک فاقد برچسب اصالت، قاچاق کالا محسوب شده و جمع‌آوری می‌شود.

نداشتن کد irc نشانه غیراستاندارد بودن نیست

کارشناس تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: همچنین نامه‌نگاری‌هایی شده که از مراکز تولید داخلی خریداری شود، چراکه نمونه‌های داخلی استان به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال و تمام استانداردهای موجود حتی بالاتر را نیز دارا هستند.

احمدی در زمینه کد irc نیز گفت: در خراسان جنوبی ابلاغ شد که باید تمام مراکز تولید کد irc، مشخصات واحدهای تولیدی، سیب سلامت و شماره مجوز بر روی کالای خود درج کنند.

وی افزود: اما مشکل اینجا است که در برخی از استان‌های دیگر این موضوع وجود ندارد و فقط برند یا نام شرکت تولیدکننده روی آن درج می‌شود و این موضوع نشانه غیر استاندارد بودن آن نیست.

به گفته وی واحدهای عرضه کننده ماسک به این نکته توجه کنند که حتماً کالای خریداری شده آنها مجوز بهداشت داشته باشد و مردم نیز از مراکز عرضه تولید داخلی خریداری کنند و ماسک فاقد کد irc و سیب سلامت تهیه نکنند.

پاسخی که در این گزارش به آن نرسیدیم این است که در نهایت چه ارگانی باید ورود کند تا جلوی توزیع این گونه ماسک‌های فاقد کد irc یا غیر صنعتی را بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا