صنعت و معدن و تجارت

تولید ۴۴۷ گرید خاص در شرکت فولاد آلیاژی ایران/ «فولاژ» توانایی صادرات دانش فنی را دارد

ناظم نیوز : مهندس محمد کمال‌زاده مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران اظهار داشت: فارغ از همه محدودیت‌های موجود برای تولید فولاد در ایران از کمبود آب، برق و گاز گرفته تا کمبود ذخایر سنگ‌آهن کشف‌شده به‌عنوان ماده اولیه و فقدان تکنولوژی‌های نوین در این عرصه، صنعت فولاد کشور با واکاوی عوامل بهره‌وری و تغییر نوع نگاه سیاست‌گذاران این حوزه همچنان می‌تواند شاهد افق روشنی باشد.

کمال‌زاده گفت: بر اساس سند چشم‌انداز توسعه کشور قرار است صنعت فولاد، تولید فعلی خود را تا پایان سال ۱۴۰۴ شمسی یا همان ۲۰۲۵ میلادی از ۳۰ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن در سال برساند. در این صورت، فولاد ایران نه‌تنها جایگاه کنونی خود را به‌عنوان دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا حفظ می‌کند بلکه ممکن است شانس صعود به رتبه نهم یا حتی هشتم جدول بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا را نیز داشته باشد.

ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد دست یافتنی است

این فعال حوزه فولاد کشور با بیان اینکه ظرفیت ۴۵ میلیون تنی تولید از دستاوردهای صنعت فولاد ایران است، تصریح کرد: با توجه پروژه‌های در دست اجرای فولادسازی، ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در کشور تا سال ۱۴۰۴ دست‌یافتنی است.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران به لزوم برنامه‌ریزی دقیق در حوزه صنعت به طور کل و صنعت فولاد به صورت خاص اشاره کرد و گفت: در صنعت فولاد لازم است برنامه‌ریزی‌ها از ابتدای زنجیره تولید یعنی معادن در نظر گرفته شود اما متأسفانه اکنون در صنعت فولاد عدم توازن در بحث برنامه‌ریزی وجود دارد که این موضوع باعث ایجاد چالش در حوزه تولید می‌شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که صادرات صنعت فولاد با چالش‌هایی همراه است، بحث انتقال ارز را یکی از این مشکلات این حوزه دانست و گفت: محدودیت بازارهای هدف به دلیل مسائل تحریمی از دیگر چالش‌های حوزه صادرات است اما با این وجود، وضع صادرات شرکت‌های فولاد ایران به خصوص در حوزه شمش فولادی قابل قبول است.

بازار فولاد نیاز به سرمایه‌گذاری دارد

به گفته مدیرعامل شرکت فولا آلیاژی ایران، چالش دیگری که در حوزه فولاد و صنایع معدنی وجود دارد بحث سرمایه‌گذاری‌های کلان ریالی است؛ چراکه زمانی که نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان می‌رسد عدد ریالی پروژه‌ها عدد بزرگی می‌شود و از آنجایی که قدرت سرمایه‌گذار به اندازه افزایش نرخ ارز، افزایش پیدا نکرده، تأمین مالی پروژه‌های فولادی را با مشکل مواجه می‌کند. وی با بیان اینکه نرخ تأمین در بازار سرمایه نرخ بالایی است به عدم ثبات اقتصادی کشور و جهش‌های نرخ ارزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عدد تأمین سرمایه نسبت به قبل ۲ برابر شده است و این مسائل مخاطره‌آمیز است.

آینده‌ امیدبخش صنعت فولاد

محمد کمال‌زاده معتقد است که سرمایه‌گذاری در عرصه صنعت فولاد، فرصت‌ها و تهدیدهای خاص خود را دارد و کفه ترازو برای فرصت و تهدید سرمایه‌گذاری باهم برابر است. این فعال صنعت فولاد در ادامه بر این موضوع تأکید داشت که چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن با تمام چالش‌های موجود، چشم‌اندازی روشن و قابل اتکا است و اگر برنامه‌ریزی خوبی در این عرصه با توجه به تولید کالاهایی با ارزش افزوده صورت گیرد، می‌توان فولاد و سایر صنایع فلزی را به بستری مطمئن برای سرمایه‌گذاری و صنعتی جایگزین برای صنعت نفت تبدیل کرد و این مهم نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

ورود به انقلاب چهارم صنعتی در شرکت فولاد آلیاژی ایران

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره به این موضوع که به‌زودی پیاده‌سازی انقلاب چهارم صنعتی (دیجیتال) در شرکت فولاد آلیاژی ایران رقم می‌خورد، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر افراد متخصصی در بخش فناوری اطلاعات شرکت فولاد آلیاژی ایران شاغل هستند، که همین امر باعث می‌شود روند اجرایی انقلاب چهارم صنعتی (دیجیتال) در فولاد آلیاژی تسریع یابد.

وی شرکت فولاد آلیاژی ایران را در صنعت فولاد صاحب سبک و تکنیک خواند و تصریح کرد: شرکت فولاد آلیاژی ایران اکنون صاحب دانش فنی بوده، به طوریکه ۴۴۷ گرید فولاد خاص در این شرکت تولید می‌شود و به همین دلیل می‌توانیم این دانش را به سایر کشورها صادر کنیم؛ چراکه این دانش بسیار ارزشمند است و می‌توان با اشتراک با سایر کشورها و انجام تولید اشتراکی برای کشور ارزش افزوده ایجاد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا