کشاورزی و دامداری

توانمندسازی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گامی در راستای تحقق امنیت غذایی

ناظم نیوز: سومین نشست تخصصی ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در بخش کشاورزی با حضور سردار محمدجواد زاده‌کمند فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی نیروهای مسلح کشور و هیأت همراه، محمدمهدی قاسمی معاون سازمان تات و رئیس موسسه، مجتبی نساجی مدیرکل دفتر آموزش بهره‌برداران و مشاغل کشاورزی و همکاران دفتر بصورت حضوری و مجازی به میزبانی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، معاون سازمان تات ضمن اشاره به اهمیت توانمندسازی در عرصه‌های مختلف، گفت: توانمندسازی بیش از ۶۰ هزار نفر کارکنان وزارت جهاد کشاورزی، بالغ بر 5 میلیون بهره‌بردار، حدود ۱۰ میلیون زن روستایی و ۵۰۰ هزار نفر زن عشایری در سه قالب هدایت، حمایت و نظارت بر عهده‌ی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی است.

محمدمهدی قاسمی ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص بحث امنیت غذایی به عنوان اولویت درجه یک کشور و از ارکان اصلی امنیت ملی، گفت: وظیفه بخش کشاورزی در امنیت غذایی بیش از ۹۰ درصد است؛ تمامی افراد، گروه‌ها و بخش‌ها از جمله بهره‌برداران، محققان، تولیدکنندگان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با شرکت در دوره‌های آموزش مهارتی کشاورزی، در این مهم اثرگذار بوده و با بهره‌گیری از تمامی نیروها و توانمندسازی آنان، می توان این مسئولیت را به نحواحسن به انجام رساند و در راستای تحقق امنیت غذایی گام برداشت.

همچنین بخش کشاورزی به دانش محوری، مردم‌محوری، درون‌نگر و برون زا بودن که از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند، مجهز بوده و حکمرانی کشاورزی دانش بنیان از طریق مجموعه جهاد کشاورزی قابلیت اجرایی دارد.

وی افزود: چالش هایی از قبیل اقلیم، شرایط جغرافیایی، آب و هوائی، خشکسالی و کمبود منابع آب و غیره در بخش کشاورزی وجود دارد و طی سالیان اخیر کاهش نداشته و در بعضی از مواقع حتی افزایش نیز داشته است؛ با وجود تمامی این شرایط، افزایش بهره‌وری که امروز شاهد آن هستیم، در اثر نفوذ دانش و توانمندسازی اتفاق افتاده است. بنابراین با دانش بنیان کردن بخش کشاورزی می توان بر این چالش ها فائق آمد. یکی از ظرفیت هایی که می تواند ما را در این موضوع یاری دهد، استفاده از منابع انسانی کارکنان وظیفه است و طبق فرمان مقام معظم رهبری آموزش و مهارت‌‌آموزی برای این گروه، جزء برنامه‌های اصلی و ابلاغی حاکمیتی است.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بخش کشاورزی را بخشی با پتانسیل بالا دانست و بیان کرد: فضای خوبی برای مهارت‌آموزی در عرصه‌های مختلف از جمله زراعت، باغبانی، منابع‌طبیعی، دام، شیلات، فنی و مهندسی و تمام زیربخش‌های مذکور وجود دارد. به عنوان مثال در خصوص تولید سبزی و صیفی، با توانمندسازی بدنه موجود می توان تولید را افزایش داد و این اقدام منجر به واردات کمتر و ارزش افزوده بیشتر خواهد شد.

وی با تأکید بر کیفی کردن دوره‌ها از طریق هم‌افزایی، گفت: مهارتی بودن و محیط واقعی کار یکی از موارد اساسی در آموزش های مهارتی است که مراکز تحقیقاتی ما، مراکز خصوصی و پادگان ها چنین فضایی را دارند و می توانند امکانات موردنیاز را فراهم آوردند. از طرفی در انتخاب مخاطبین دوره‌ها، دقت بیشتر صورت پذیرد تا فراگیران، کشاورز زادگان و علاقه‌مندان به حوزه کشاورزی بوده و شاهد کار واقعی و خروجی مطلوب از این اقدام ارزشمند باشیم.

قاسمی با تقدیر از پیگیری صورت گرفته در زمینه میزان اثربخشی آموزش‌های مهارتی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح بیان کرد: این اقدام بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهد چنددرصد از فراگیرانی که دوره‌های مهارت‌آموزی را گذرانده‌اند به عرصه اشتغال مرتبط وارد شده و فعالیت می کنند؛ چرا که یکی از اهداف اصلی آموزش های مهارتی این است که دوره ها به سمتی سوق داده شود که فراگیران بتوانند مهارت لازم را کسب نموده و جسارت و جرات کافی برای کار در محیط واقعی پیدا کنند و ایجاد کسب و کاری که به دنبال آن هستیم از این طریق نیز محقق شود.

قاسمی در پایان ضمن تأکید بر استاندارد‌سازی و رعایت استانداردهای لازم در دوره ها بر مستندسازی تجربیات و فعالیت های انجام شده تأکید کرد و گفت: شایسته است فعالیت ها و اقدامات انجام شده از سوی سربازان وظیفه و مدرسین مکتوب و مستند شود تا در آینده و به منظور بهبود روند کار از آنها بهره گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا