استانها

تشکیل ستاد مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان در آذربایجان غربی

ارومیه - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: بر اساس دستورالعمل دامپزشکی کل کشور ستاد مقابله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان تشکیل شده است.

امید خلیل زاده در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز با بیان اینکه از زمان آغاز فصل مهاجرت پرندگان وحشی و آزاد پرواز هیچ موردی از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است، افزود: در طی زمان شروع مهاجرت پرندگان آزاد پرواز تاکنون آنفلوانزای حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.

وی افزود: در شبکه‌های دامپزشکی سراسر استان آمار تلفات واحدهای مرغ مادر و تخم‌گذار و گوشتی روزانه به صورت تماس تلفنی اخذ و به مراجع ذیربط اطلاع رسانی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: دامپزشکی نسبت به شیوع بیماری در واحدهای روستایی و طیور بومی هم حساسیت ویژه ای دارد و از طریق شوراهای روستاها، همکاری با دانشگاه علوم پزشکی، خانه‌های بهداشت و مردم به صورت مستمر در حال نظارت بر این واحدها است.

خلیل زاده با اشاره به توصیه‌های بهداشتی به واحدهای صنعتی، بیان کرد: واحدهای صنعتی پرورش طیور باید شرایط قرنطینه‌ای را رعایت کرده و اجازه ورود به افراد متفرقه را نداده و حوضچه‌های ضد عفونی در ورودی به مرغداری‌ها را فعال کرده و تأمین نهاده، دارو و واکسن‌های مورد نیاز از مکان‌های معتبر و مورد تأیید انجام شود.

وی گفت: در واحدهای طیور بومی روستاییان در صورت امکان در فصل سرد یک محیط مناسب در داخل حیاط منزل خود ایجاد کرده و اجازه ارتباط با پرندگان وحشی را ندهند.

خلیل زاده خاطرنشان کرد: در صورت تلفات غیر متعارف در واحدهای صنعتی و واحدهای روستایی و بومی مردم باید موارد مشکوک را به شبکه‌های دامپزشکی استان گزارش کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا