گردشگری

تخریب نقش «سراب بهرام» در ممسنی تکذیب شد

شیراز - رئیس میراث فرهنگی و گردشگری ممسنی گفت: تخریب نقش «سراب بهرام» در بخش مرکزی ممسنی مربوط به چندین سال پیش بوده و هیچگونه تخریب جدید در این منطقه روی نداده است.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از مهر فریبا خورشیدی در رابطه با خبرهای منتشر شده در برخی سایت‌ها و کانال‌ها در رابطه با تخریب نقش برجسته سراب بهرام گفت: این اثر تاریخی که مربوط به دوره ساسانیان است و متاسفانه در سال‌های گذشته توسط عده‌ای سوداگر کمی مورد تخریب قرار گرفت.

او افزود: خوشبختانه در سه چهار سال گذشته باتوجه به اینکه این روستا جزو روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است مردم اهالی بویژه جوانان روستای سراب بهرام از این نقش برجسته محافظت می کنند.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری ممسنی، به نبود امکانات و کمبود بودجه برای حفاظت بیشتر این اثر نیز اشاره‌ای کرد و گفت: به دلیل اینکه این اثر در امان بماند نیاز به بودجه‌ای است تا دور آن فنس کشیده شود و حفاظ‌هایی که از تماس مستقیم گردشگر و افراد بازدید کننده جلوگیری کند تا از آسیب‌های احتمالی در امان بماند.

خورشیدی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته برای بازسازی قسمت هایی از این اثر که چندسال پیش تخریب شده است، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته، قرار شد تا از طریق پایگاه جهانی حفظ آثار تاریخی مرودشت، نیروهای متخصص در شهرستان حضور پیدا کنند تا این مرمت و بازسازی این اثر مهم و تاریخی صورت بگیرد.

نقش برجسته سراب بهرام نقش‌برجسته‌ای مربوط به دوره ساسانیان است و در ۳ کیلومتری نورآباد (ممسنی) جای گرفته است. این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا