تجارت

آسیب شناسی سفرهای نوروز/در برخی استانها مشکل نقدینگی داشتیم

معاون گردشگری کشور گفت: در ایام نوروز در برخی استان‌ها برای نقدینگی مسافران با مشکل رو به رو بودیم. همچنین در استانهای فارس و خراسان رضوی برای اسکان اضطراری مسافران اقدام شد.

به گزارش ناظم نیوز، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و رئیس ستاد خدمات سفر در نشست خبری عملکرد نوروزی این ستاد که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، بیان کرد: امسال مواردی که برای انجام سفرهای نوروزی بسیار مهم بود را به مردم اعلام کردیم. به عنوان مثال روی بحث مسمومیت‌های ناشی از گاز تاکید شده چون این اتفاق همیشه رو به افزایش بود اما بعد از اطلاع رسانی‌های زیاد این آمار نزولی شد. همچنین پویش‌های مختلفی را به همراه دستگاه‌های دولتی راه اندازی کردیم که توانستیم بخشی از سوانح جاده‌ای را در پی آن مدیریت کنیم. همچنین ترددهای دریایی با اطلاع رسانی‌های به موقع سازمان بنادر مدیریت شد.

وی گفت: ما در ایام نوروز با اسکان اضطراری مسافران در استان‌های خراسان رضوی و فارس مواجه شدیم که خوشبختانه دستگاه‌ها به کمک آمدند. امسال همچنین به مردم اعلام کردیم از چه طریقی می‌توانند بلیت حمل و نقل و اتاق از پلتفرم‌های مطمئن خریداری کنند. در این ایام ۶۵۰ بازارچه صنایع دستی با ۸ هزار غرفه در شهرهای مختلف ایجاد شد. بازدید از شهرها و روستاهای صنایع دستی مورد تاکید قرار گرفتند. همچنین دو هزار برنامه فرهنگی در موزه‌ها و کاخ موزه‌ها اجرا شد. توزیع زمانی سفر به تصمیم جمعی و حاکمیتی نیاز دارد. مقرر شد این موضوع در جلسات ستاد منعکس شود.

وی گفت: امسال آسیب‌های نوروزی مورد توجه قرار گرفت و موارد آن از طریق استانداران احصا شد. ما نباید در ستاد فعالیت مقطعی داشته باشیم. بعد از ایام نوروز تعطیلات عید فطر را داریم که با حجم سفرها رو به رو خواهیم بود. تابستان نیز با کاهش دغدغه ناشی از شیوع کرونا سفرهای داخلی استمرار خواهد داشت به همین جهت فعالیت ستاد مقطعی نخواهد بود. همچنین روز گذشته جلسه‌ای با مدیران ۳۱ استان داشتیم و در این باره تاکید شد که باید فعالیت‌های ستاد ادامه داشته باشد.

شالبافیان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ناظم نیوز درباره آسیب‌های ناشی از سفرهای نوروزی گفت: ۲۸ اسفند با یک طوفان در مناطق کویری مواجه شدیم که حضور به موقع پلیس راهور منجر به مدیریت این حادثه شد. در برخی استان‌ها برای نقدینگی مسافران با مشکل رو به رو بودیم. آسیب دیگر متوجه استان‌هایی است که محورهای مواصلاتی آنها عمده سوانح جاده‌ای را در بر می‌گیرد. باید در این استان‌ها مجتمع‌های بین راهی یا جاده‌ای خدمات رسانی بیشتری داشته باشند. برای اینکه بتوانیم آسیب‌های سفر را کمتر کنیم باید به دنبال راهکارهایی باشیم که بتواند ترددهای شخصی را کنترل کند. یکی از آنها می‌تواند افزودن محل توقف رانندگان باشد.

وی گفت: ما در این ایام با کم کاری برخی دستگاه‌ها نیز درباره معرفی مقاصد و تأمین زیرساخت‌ها مواجه بودیم و برخی جهت گیری ها باید به این سمت برود که اقامت‌های ارزان را نیز داشته باشیم. در تعطیلات نوروز بیشترین بازدید از حافظیه، تخت جمشید، سعدیه، عالی قاپو و سعدآباد انجام شده است که تقریباً آمار بازدید از این مراکز با آمار بازدید آنها در سال ۱۴۰۰ برابری می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا