تجارت

بیضایی؛ مهمان ویژه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

میرعلیرضا دریابیگی مدرس تئاتر و عضو هیات علمی دانشگاه هنر دانشگاه آزاد اسلامی از تبدیل کتاب پژوهشی «نمایش در ایران» بهرام بیضایی به اثری نمایشی و اجرایی برای حضور در جشنواره نمایش‌هایی آیینی و سنتی در قالب تئاتری پست‌دراماتیک به عنوان مهمان ویژه خبر داد.

ناظم نیوز:‌دکتر میرعلیرضا دریابیگی کارگردان نمایش نمایش در ایران درباره اجرای این اثر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: بعد از صحبت و دعوت آقای داوود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره از گروه نمایشی ما برای حضور در این رویداد به عنوان مهمان ویژه ما، از آنجا که این هنرمند در طول بیش از پنج دهه برای زنده نگاه داشتن شکل‌ها و گونه‌های هنر و نمایش ایرانی، به خصوص در دانشگاه تلاش بسیاری کرد و حق مهمی بر گردن من و بسیاری از دیگر از دانش‌آموختگان رشته تئاتر دارند؛ دانشکده هنر دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، برای تولید اثری برای جشنواره وارد عمل شد.
وی ادامه داد: جهت جامه عمل پوشاندن به دعوت از گروه نمایشی ما و اجابتی هم قدر و نام جشنواره و دبیر هنرمند آن، برای اولین بار در حوزه مطالعات، به کلیدواژه‌های جدیدی که در تئاتر جهان و با نگاهی تخصصی‌تر در گروه های خصصی دانشگاهی دنبال می‌شود را برای تولید تئاتر توجه کردیم. این کلیدواژه‌ها طی ۴۰ سال اخیر و در ایران مطالعه نشده است. بنابراین سعی کردیم در این راستا با تولید تئاتر پُست‌دراماتیک وارد عمل شویم و برای تحقق این امر کتاب پژوهشی نمایش در ایران اثر استاد بهرام بیضایی را انتخاب کردیم.
این کتاب بین سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۴ توسط استاد بیضایی نوشته شده است، یک نمایشنامه یا درامی نوشتاری برای اجرای صحنه‌ای نیست و بیشتر یک کتاب پژوهشی گران‌سنگ در حوزه داشته‌ها و پیشینه نمایش در ایران در دوران پیش و پس از اسلام است. برای نخستین بار با وجود دعوت و حضور به عنوان مهمان ویژه در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تلاش کردیم در چارچوب دریافتمان، از تئاتر پست دراماتیک در جهان، این کتاب را به اجرا درآوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا