تجارت

ارسال پرونده ۵۶ کاروانسرا برای ثبت جهانی در یونسکو

ساوه- مشاور وزیر میراث فرهنگی گفت: بعد از سه سال پیگیری پرونده ۵۶ کاروانسرا در ۲۴ استان برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد.

به گزارش ناظم نیوز، محمد حسین طالبیان ظهر چهارشنبه در بازدید از کاروانسرای باغ‌شیخ ساوه در جمع خبرنگاران با اشاره به آماده سازی پرونده ثبت آثار تاریخی واجد شرایط ثبت جهانی در یونسکو، اظهار کرد: در این پرونده ۵۶ کاروانسرای تاریخی ایران از دوره ساسانیان تا قاجار که همه دوره‌ها را شامل می‌شود، وجود دارد.

وی افزود: یکی از ۵۶ کاروانسرایی که در این فهرست قرار دارد، کاروانسرای باغ شیخ ساوه است به دلیل اهمیت استراتژیک مکانی در برنامه حفاظت و مرمت قرار می‌گیرد به محض اتمام مرمت پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

مشاور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: ارزیابان از روز شنبه هفته آینده وارد کشور می‌شوند و دومین بازدید، بازدید از کاروانسرا باغ شیخ است امیدواریم مسئولین کمک کنند که ساماندهی آبرومندی صورت بگیرد و ارزیابی به صورتی باشد که همه ارزش‌ها و امتیازات این کاروانسرا دیده شود تا در سطح جهانی معرفی شود.

طالبیان گفت: ۵۶ کارونسرا مربوط به ۲۴ استان است و بعد از اینکه ارزیابی انجام شد حداقل ۳ ماه برای ارائه گزارش نیاز است و برای تاییدیه آنها حداقل سه کمیته باید تشکیل شود.

مشاور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: اردیبهشت سال آینده این گزارش به یونسکو ارسال می‌شود و در تیرماه اجلاس میراث جهانی مطرح می‌شود. یک فراینده پیچیده و سخت در پیش است بنابراین پیش بینی نتیجه مشخص نیست اما تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد که به هدفمان برسیم.

طالبیان گفت: حدود ۴۰ اثر داریم ولی ۲۶ اثر در فهرست یونسکو هستند منطقه اورامانات کردستان و کل کوریدور راه آهن سراسری کشور تعداد زیادی استان را شامل می‌شود و منزل فرهنگی و باستانی ساسانی فارس بود که شامل منطقه وسیع از فیروزآباد، نیشابور، باغ ایرانی که شامل ۹ باغ در ۶ استان و قنات ایرانی ۱۱ قنات در ۹ استان یک پرونده وسیع وجود دارد و پرونده‌های دیگری مانند جنگل‌های هیرکانی و بیابان‌های لوت برای ثبت جهانی در دست بررسی داریم.

مشاور وزیر فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: ۵۲ اثر هم در فهرست موقت وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی قرار دارند که باید به تدریج پرونده آنها تکمیل شود و کارهای مهمی نیز در راستای آماده سازی آنها در دست انجام است.

وی افزود: در دهه‌های گذشته فعالیت‌های چشمگیری در راستای صیانت از میراث تاریخی کشور با تربیت نیروهای خبره حاصل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا